Tværfaglig praksis nødvendighed og udfordring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Danehofskolens værdigrundlag
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Uddannelse til tværfaglighed
John.M.Nielsen Metode & Co.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kreativitet og innovation i ALT
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
Elisabeth Schjødt Laursen
Interprofessionel læring og samarbejde – Uddannelse af facilitatorer
Sundhed på tværs - og relationel koordinering
Eva Zeuthen Bentsen Institutleder Ledelse, Politik og Filosofi CBS
Ledelse af innovative medarbejdere
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Tillid Temadag for AMIR
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
”Innovativ kompetenceudvikling” - fra patientskole til formidling i hverdagen FS 30 Landsmøde d. 9/ Lektor Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet,
Empowerment og sundhed
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Landskursus for palliationssygeplejersker 2014
- et udviklings- og dialogværktøj
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Ledermøde Kolding Fjord – november 2014
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Digitale læringsmuligheder – Velfærdsteknologi, E-Læring og simulationsrum Sundhed & Omsorg Esbjerg Kommune Seminar for AMU udbydere 15. august 2014.
Frivillighed på kommando findes ikke
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Lederkonferencen 9. juni 2010
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Sygeplejerskernes rolle i det tværprofessionelle samarbejde . Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Metoden fælles beslutningstagning
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Præsentationens transcript:

Tværfaglig praksis nødvendighed og udfordring . Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

Hvorfor så meget fokus på tværfaglighed ? Globalisering – evidensbaseret praksis – Det globale og lokale er mere sammenflettet – vi påvirker hinanden og må lære at håndtere forskelligheder Kompleksitet - effektive , accelererede patientforløb skaber større kompleksitet og kræver et tættere og mere forpligtende samarbejde Aktive brugere – patienter, klienter, borgere er mere aktive aktører og det betyder at der er behov for at kunne agere med en fælles faglig indsats og inddrage brugerne Store hospitalsenheder og store kommuner skaber afstand og derfor er der behov for at den lokale organisering er mere tværfaglig teambaseret – og overgangs personer som koordinerer… ’Jeg fandt ud af, at jeg kunne tage magten over min sundhed’ Information 26/4 2014 Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

Forskning i tværfaglighed Jody Gittel: Positive og negative spiraler Fælles mål – eller funktionsrettede mål Fælles viden – eller specialiseret viden Gensidig respekt – eller manglende respekt Kommunikation – hyppig, rettidig, præcis, problemløsende eller sjælden, forsinket, finger-pegende kommunikation Oandasan & Reeves: Key elements for interprofessional education Kendskab til roller, respekt for hinandens kompetencer, Tolerere forskelle, misforståelser, God kommunikation, villig til at arbejde sammen Facilitering af tværfaglige case konferencer, teammøder mv Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

Flerfaglig/multiprofessional Tværfaglig/interprofessional Mange begreber Flerfaglig/multiprofessional Tværfaglig/interprofessional Når forskellige fag eller faggrupper koordinerer den samlede indsats overfor en patient/borger Hver faggruppe er tilknyttet eget monofaglige praksisfællesskab med egne mål, faglighed og rutiner Når forskellige faggrupper organiserer sig i et fællesskab med fælles mål og fælles hverdagsrutiner fx i et team Bevarer delvis fagspecifik opgaveløsning og faglighed Tværdisciplinær Når forskellige fag sættes i spil, fx specialer, fag på moduler, Forskelle: Hvor fælles og forpligtende er videns grundlaget, mål og samarbejde ? Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

Tværfaglig intelligens Engagement og viden Følelsesmæssig interesse og motivation i at lade sig påvirke af mennesker der tænker og handler anderledes Kulturforståelse Forståelse for forskelle i viden og praksis, værdier og begrundelser for handlinger Skabe fælles viden og praksis Organisering og ledelse Strukturer og processer som understøtter tværfaglighed fx møder, ledelse, geografi, arbejdsdeling, redskaber, fx EPJ mm konflikthåndtering Kommunikation- facilitering Problemløsning og fælles mål Forskellige sprogkoder og baggrundsbegreber Facilitering af møder . Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

Kulturforståelse Forståelse for forskelle i viden og praksis, værdier og begrundelser for handlinger Skabe fælles viden og praksis Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

At blive ”én af vores slags” - og samtidig ”tværfaglig” At kunne fastholde egen identitet og samtidig være fleksibel overfor andre Talesprog, begreber, regler er diskursive redskaber – sproget er ikke neutralt Vi skaber domæner – envelopment (indpakning) for at bevare kontrollen – fx dem og os Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

Tværfaglige kulturmøder Mødet mellem forskellige faggrupper kan ses som et kulturmøde mellem forskellige faglige logikker og praksisfællesskaber Kræver respekt og anerkendelse af forskellige måder at se verden på Udvikle en smidighed i forhold til omgivelserne og samtidig bevarer egne anlæg Fagidentiteten udvikles ved at følges med nogen af ” vores slags” Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

At forandre et gammelt tæppe Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg Engagement og viden Følelsesmæssig interesse og motivation . At lade sig påvirke af mennesker der tænker og handler anderledes Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg Forforståelser ….enhver social praksis bygge på forforståelser. Dvs. forestillinger omkring, hvordan tingene er, hvordan man bør gøre, hvad der er rigtigt og forkert, og om hvem, der kan hvad osv. (Axelsen og Ravn Olesen, 2002). Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

Følelser og tværfaglighed Viser sig, når vi føler os udfordrede i vores arbejdsliv og på vores identitet…. Tværfaglighed er forbundet med…. Uklare roller/funktioner Professionel stolthed Individuelle ambitioner og sårbarhed ”Emotion work” (Hochshild 1983) Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

Organisering og ledelse Strukturer og processer som understøtter tværfaglighed fx møder, ledelse, geografi, arbejdsdeling, redskaber, fx EPJ mm Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg Organisering og rum Organisering i teams – og udvikling af teams Fælles rum /geografi understøtter relationer Tværfaglige møder udvikles - faciliteres Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

Ledelse af tværfaglighed Ledelse af egen - og andre faggrupper – tværfaglig ledelse At lede selvledende medarbejdere At håndtere konflikter i – og mellem faggrupper eller personer Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

At udvikle tværfaglighed - - en Innovativ proces Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

Kommunikation og facilitering Problemløsning og fælles mål Forskellige sprogkoder og baggrundsbegreber skal sættes i spil Facilitering af møder Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

Fælles mål og problemløsning Fælles mål eller vision ? Praktisk problemløsning med afsæt i sædvaner Sædvane – udfordrende refleksion- at undersøge baggrunden for begrundelser, begreber mv. Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

Facilitering af tværfaglige processer Facilitators positioner Intern/ekstern Faglig ekspert/proces ekspert Styrende/ikke styrende Er det muligt at pendle mellem disse positioner? Hvordan og med hvilken effekt? Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

Facilitator som social arkitekt Hold kompleksiteten og nysgerrigheden i live Koordinering Tryghed og respekt De 5 R’ er Rammer Runder, Reformuleringer, Refleksive pauser Ritualer Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

Beslutninger – 3 modeller 1. Implementeringsmodellen Ledelsen har beslutningskompetencen Ledelsen informerer og lytter til evt. kommentarer 2. Modellen for den fælles overvejelse Ledelsen udarbejder 3 mulige scenarier Gruppen overvejer og diskuterer scenarierne Ledelsen beslutter på baggrund af kommentarerne 3. Dialogisk procesmodel Dialoger om hvad der skal besluttes, hvordan, vidensgrundlag Mulige løsninger skitseres og forhandles som aftalt Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg Tværfaglig praksis Tværfaglighed som ny nødvendighed og forskningsfelt Flerfaglig – tværfaglig – hvor forpligtende er samarbejdet? Tværfaglig intelligens – en model for afklaring Kulturforståelse indebærer både at forstå/kende eget fag og være fleksibel overfor andre fag Tværfaglighed udfordrer vore følelser – fælles fagligt engagement er nødvendigt Hver faggruppe har sin særlige forforståelse og sprog Tværfaglighed skal organiseres og ledes - kræver rammer for arbejdet – teams/rum/møder Kan udvikles som en innovativ proces. Tværfaglighed kræver bevidst kommunikation og facilitering. Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg Litteratur Axelsen, Inga og Olesen, Birgitte Ravn (2002): At gøre op med det, som tages for givet. Social Kritik 78, 14. årg., s. 43-53. Darsøe, Lotte (2008): Identitet, arbejdsmarked og rekruttering. Undervisningsministeriet Gittel, Jody Hoffer (2012): Effektivitet i sundhedsvæsenet – samarbejde , fleksibilitet og kvalitet. København: Munksgård Hochschild, A. R. (1983): The Managed Heart. Commercialization of Human Feeling. University of California Press. Just, Eva & Nordentoft, Helle Merete (2012): Tværfaglig praksis. København: Hans Reitzels Forlag. Järvinen, Margaretha og Mik-Meyer, Nanna (red) (2012): At skabe en professionel – Ansvar og autonomi i velfærdsstaten. København: Hans Reitzels Forlag. Mitchell, Pamela H. & R: Crittenden 2000. Interdisciplinary Collaboration: Old ideas with new Urgency. Washington public Health. Fall Oandasan, Ivy & Reeves, Scott (2005): Key elements for interprofessional education. Part 1: The learner, the educator and the learning context. Journal of Interprofessional Care. Supplement 1. Pp: 21 – 38. DOI: 10.1080/13561820500083550 Pedersen, Lene (2011): Patientinddragelse – refleksion, læring, innovation og ledelse. København: Hans Reitzels Forlag. Plum Elisabeth (2007): Kulturel intelligens. København: Børsens Forlag Wackerhausen Steen (2008): Erfaringsrum, handlingsbåren kundskab og refleksion. Skriftserie nr 1/. Institut for Filosofi og Idéhistorie, Århus Universitet Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg

Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg Tak for nu Tværfaglighed- Temadag i palliation Aalborg