NAVIGATIONSKOMPETENCER

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Advertisements

På vej mod en innovativ offentlig sektor
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Energi- & Vandværkstedet
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Arbejdspladsudvikling
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
KKR Studietur Californien. Deltagere Program I • San Francisco, Jay Nath, Innovation Director • CITRIS, Berkeley University • Innovation Center Denmark.
Effektivitet og Kvalitet Indlæg ”Der står altid et menneske bag” Dansk Facilities Management – 26. januar 2006.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Din hverdags innovationsguide
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Arbejdsglæde.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Fagdidaktisk kursus i religion
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Kultur- og branchestudier
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Procesværktøjer.
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Vores Bibliotek Brugerskabt biblioteksudvikling Sociale teknologier i fremtidens bibliotek 2.0 Temadag d. 27. september 2007, Danmarks Biblioteksskole,
TEMPOS TempoS Forskningsalliance Finansieret af Det Strategiske Forskningsråd - Performing temporary spaces for user driven innovation -
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Restrictions on access.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Indhold Opsummering Opsummering  Standardisering, sikkerhed, forbedret administration & vedligehold, øget produktivitetsmuligheder = omkostningsbesparelser.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Læring af applikationer til håndholdte enheder 3.september.
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Katrine Schumann, communicate2innovate. Mission-statement: Superhelteakademiet Karakteristik af Den pædagogiske Konsulent 2010 Levendegørels e af Teori.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
Inddragelse af borgerne i kerneopgaven Greve Workshop med åben universitet i Greve Kommune.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
SUF - gevinstrealisering
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Introduction to synopsis writing
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Greater Copenhagen – Klar til Smart Vækst Smarte affaldsløsninger – seminar nr november 2017 Data drevne affaldsløsninger.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Patientens rejse i sundhedssektoren -
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Præsentationens transcript:

NAVIGATIONSKOMPETENCER INNOVATIONSFORUM # 1 INNOVATIV PRAKSIS OG NAVIGATIONSKOMPETENCER

Introducér dig selv og din baggrund kortfattet. 2 minutter pr. person Introducér dig selv og din baggrund kortfattet.

HVAD ER INNOVATIONSFORUM? Innovationsforum er et praksisnært kursus, der fokuserer på at udvikle nye innovationskompetencer hos deltagerne og at sætte dem i stand til at understøtte TMF’s innovationsstrategi i forvaltningens centre. Kurset etableres i samarbejde med Center for Design, Innovation and Sustainable Transition (DIST) på Aalborg universitet.

” Vi sidder og forsøger at håndtere sager og når vi har overskud eller når chefen siger at vi skal, så forsøger vi også at gøre noget nyt, men det er bare så meget nemmere og man er så meget mere tilbøjelig til at falde tilbage på at skynde sig at få sager over disken.” (TMF medarbejder)

” Vi har nogle sagsbehandlere her, der er ingeniører, brandteknikere, trafikplanlæggere eller whatever og så har vi nogle folk, der vil et eller andet, ”f.eks. bygge et sandslot på kongens nytorv”, og de taler helt forskellige sprog. Ofte er det 2% man skal ændre og så er det indenfor rammerne.” (TMF medarbejder)

Hvad er jeres forventninger til innovationsforum? Snak med din sidemand i 5 minutter Hvad er jeres forventninger til innovationsforum?

HVAD ER FORMÅLET MED INNOVATIONSFORUM? - At udbrede og udvikle TMF’s innovationsmodel, så der skabes et fælles sprog og en fælles praksis omkring den. - At give deltagerne større indsigt i innovationsarbejde gennem introduktion og afprøvning af metoder, værktøjer mv. - At give mulighed for at deltagerne kan arbejde praksisnært med innovations-processer, der har udgangspunkt i eksisterende TMF projekter. - At understøtte udvikling af nye innovative praksisser i TMF’s centre. .

Præsentér casen og det centrale problem. 5 minutter pr case Præsentér casen og det centrale problem.

INNOVATION OG DEN KREATIVE BY Video

Miljømetropolen

KØBENHAVN HAR EN VISION Vi vil være verdens bedste by at leve i KØBENHAVN HAR EN VISION Vi vil være verdens bedste by at leve i. En bæredygtig by med byrum, der inviterer til et mangfoldigt og unikt byliv. Vi vil være en metropol for mennesker. (Metropol for mennesker – 2009)

Fra Byrum

Byliv er ikke kun distortion og kreativ klasse Byliv er ikke kun distortion og kreativ klasse. Det er også byliv for ældre, børnefamilier osv. Til Byliv

Myndighedsforvaltning Fra Myndighedsforvaltning

Til Serviceforvaltning

Fra nej til ”nej, men” eller direkte samarbejde nævn innovationsnetværk som et tværgående projekt Tværgående samarbejde mellem forvaltninger og centre

”vi skal give københavnerne, det de ikke ved at de mangler” (Hjalte Aaberg) ”vi skal give københavnerne noget, vi ikke vidste at de manglede” (Ayfer Baykal) Uerkendt viden. Hvordan arbejder vi med det. Hvordan gør vi det i praksis.

HVAD ER INNOVATION?

Realiserede organisatoriske og sociale fornyelser Produktudvikling i virksomheder med fokus på fremstilling og markedsaccept Realiserede organisatoriske og sociale fornyelser Et gennemgribende mantra, der indebærer at alt og alle skal forny sig

Nytænkning sker ”på trods” Silotænkning 0-fejlskultur Ligebehandling (inklusion/eksklusion) Frygt for ”borgerdiktatur”

“a more or less intended and proactive process that generates, implements, and disseminates new and creative ideas, which aim to produce a qualitative change in a particular context.” (Clips) ”The successfull implementation of creative ideas within an organization” (Terasa Amabile) OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret produkt (vare eller tjenesteydelse), en ny eller væsentlig forbedret proces, en væsentlig ny organisatorisk metode eller en væsentlig ny markedsføringsmetode. (oslomanualen) Innovation opstår, når teknologi og opfindelser kombineres med forretningsforståelse i bestræbelsen på at løse reelle udfordringer og problemstillinger. (Copenhagen business school)

(de Bono 1985)

nye måder at arbejde med viden på (fokus på læringspotentialet vs nye måder at arbejde med viden på (fokus på læringspotentialet vs. ”resultatet”). Hvordan lærer vi af eksperimenterende arbejde. (Kolb 1984)

Oplev se forvaltningen og dens services fra borgernes perspektiv Fokuser udfordre problemstillingen og indtænke effekter og succeskriterer. Oplev se forvaltningen og dens services fra borgernes perspektiv Eksperimentér skabe nye koncepter gennem eksperimenter og prototyper Insistér overføre viden til løsninger, der kan anvendes i praksis Det er vigtigt at det ikke handler om at vi skal opfinde løsninger, som brugerne ikke vil have. Det sker alt for meget i forvejen. Mindlab (2011)

suspending embodying redirecting enacting letting go letting come Downloading past patterns Performing by operating from the whole suspending embodying Seeing with fresh eyes Prototyping the new by linking head, heart, hand redirecting enacting Sensing from the field Crystallizing vision and intention letting go letting come Presencing connecting to Source Scharmer (2007)

BRUGERENS VIRKELIGHED I CENTRUM

SAMARBEJDSDREVEN INNOVATION BRUGERDREVEN INNOVATION SOCIAL INNOVATION OPEN INNOVATION DESIGN THINKING Masser af forskellige perspektiver på det samme BRUGERDREVEN INNOVATION

Bedre effekter af indsatsen Større demokratisk legitimitet Bedre oplevelse af offentlig service Øget produktivitet i den offentlige indsats Bedre effekter af indsatsen Større demokratisk legitimitet Nye idéer/arbejsformer

Til undersøgelser, der har til formål at identificere behov, som brugerne ikke selv er bevidste om, at de har, og hvor brugerne ikke inddrages direkte i projektgruppen, men i stedet observeres og interviewes, benyttes ofte etnografiske metoder.  Til undersøgelser, der har til formål at innovere på baggrund af brugernes erkendte behov, og hvor brugerne indgår som en del af projektgruppen, anvendes ofte den såkaldte lead user-metode, hvor projektgruppen på workshops samarbejder med særligt avancerede brugere. Til undersøgelser, der har til formål at identificere behov, som brugerne ikke selv er bevidste om, at de har, kan man også vælge at inddrage brugerne direkte i projektgruppen. Til at skabe innovationer sammen med brugerne – med det formål sammen at afdække brugernes ikke-erkendte behov – anvendes ofte metoden participatory design/innovation. http://www.ebst.dk/brugerdreveninnovation.dk/metoder

ERKENDTE ELLER UERKENDTE BEHOV? Tegne ny fremtid Primært Uerkendte behov Udviklingsworkshops Prototypeprocesser brugerscenarier Høringer Brugerbestyrelser Borgermøder Typisk få borgere Typisk mange borgere Observation Feltstudier Lead user tilgange Kvalitative undersøgelser Kvantitative undersøgelser Statistiske data Mulighed for at opdage nye behov/løsninger gennem samarbejde Primært Erkendte behov Forståelse for situationen idag

”Hvis jeg havde spurgt mine kunder hvad de ønskede, Det er vigtigt at det ikke handler om at vi skal opfinde løsninger, som brugerne ikke vil have. Det sker alt for meget i forvejen. ”Hvis jeg havde spurgt mine kunder hvad de ønskede, havde de bedt om en hurtigere hest.” (Henry Ford)

”vi skal give københavnerne, det de ikke ved at de mangler” (Hjalte Aaberg) ”vi skal give københavnerne noget, vi ikke vidste at de manglede” (Ayfer Baykal) Uerkendt viden. Hvordan arbejder vi med det. Hvordan gør vi det i praksis.

PROFESSIONEL EMPATI At forstå brugernes livsverden Hvordan oplever borgere, brugere, institutioner, virksomheder mv. den ydede indsats? AT ØVE SIG PÅ FREMTIDEN At udforske det muliges rum Hvordan kan vi arbejde med en iterativ, lærende og mere eksperimentel projektproces? Fra ekspertdreven innovation til co-creation Profession Antropologi Designtænkning Offentlig forvaltning Video

”Ledere bliver ikke stillet overfor problemer, der er uafhængige af hinanden, men over for dynamiske situationer, der består af komplekse systemer af skiftende problemer, som griber ind i hinanden. Jeg kalder sådanne situationer for rod. Problemer er abstraktioner, som er uddraget af rodet gennem analyse…ledere løser ikke problemer, de styrer rodet.” Russel Ackoff 30 minutters gruppearbejde Operationalisér de præsenterede cases ved at skabe klare problemformuleringer.

Spørgeguide - Hvad ved vi om udfordringen Spørgeguide - Hvad ved vi om udfordringen? - Hvad er svært ved udfordringen? - Hvad har vi behov for at indsamle viden om? - Hvilke metoder vil vi anvende? - Hvilke interessenter er der? - Hvad forventer vi at kunne lære? - Hvilke forberedelser kan vi gøre? - Hvad er den forventede effekt for brugere/borgere? - Hvad er det virkelige problem?

URBAN KOMPLEKSITET “One describes a tale best by telling the tale. You see? The way one describes a story, to oneself or to the world, is by telling the story. It is a balancing act and it is a dream. The more accurate the map, the more it resembles the territory. The most accurate map possible would be the territory, and thus would be perfectly accurate and perfectly useless. The tale is the map that is the territory. You must remember this.” Neil Gaiman, American Gods

To blik på byen Video Fra oven (statisk, funktioner) Synergy – culture/economy, landuse/social networking, etc. Street knowledge – planners are outsiders to the problems they are dealing with Static (zoning, residential…) versus dynamic terms (accessibility…) Seeing the city from the air – not the street ! Fra oven (statisk, funktioner) Fra gaden (dynamisk, diverst) Video

Curitiba – en inspirerende case Video

A unique approach to city planning Visionary morning meetings: Emphasis on large scale and visionary planning Afternoon meeting about the day-to-day needs: Continual interaction and exchange with the needs of the people Synthesising the two in the strategic plans for the city Urban acupuncture Jamie Lerner fostered a unique approach to city planning.

Balancing needs and potentials ”For me, a good strategy is a daily balance between needs and potentials. Why? Because if you are working only on the needs and going every night and asking what are the needs of this neighborhood or that, you won’t change anything. On the other hand, if you are just looking at a large number of people, the big problems, you’ll be far from the people. So you have to keep a daily balance” A planner from Curitiba. From (Mang 2009)

Se på opgaverne til næste seminar. I skal i grupper af 4 arbejde med et sæt af opgaver, der skal løses før næste seminar. Det forventes at i mødes mindst én gang inden næste seminar og sparrer med jeres gruppe. Brug 15 minutter på at snakke om opgaverne. Se på opgaverne til næste seminar.

Opgaver a) reflekter over seminar # 1 Opgaver a) reflekter over seminar # 1. - Hvad var inspirerende og hvad tager du med dig? - Hvordan kan det bruges i dit arbejde/i dit område? - Hvilke udfordringer ser du for at anvende disse nye erkendelser? b) Undersøg indtil næste seminar hvornår der bruges divergent og konvergent tænkning i dit område. c) Skriv en uddybet problemformulering til din/jeres case.

EVALUERING OG ØNSKER TIL NÆSTE SEMINAR