Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afHelle Hansen Redigeret for ca. et år siden
2
TEMPOS
3
TempoS Forskningsalliance 2010-2014 - Finansieret af Det Strategiske Forskningsråd - Performing temporary spaces for user driven innovation - Danmarks Tekniske Universitet, Københavns universitet og Danmarks Designskole. Ph.D. - Delfinancieret af TMF - En del af TMF’s innovationsstrategi Undersøgelsesfeltet - Udvikle innovationspraksis med relativt kortvarige og afgrænsede samarbejder mellem en række parter - Hvor den samtidige konstruktion af brugere, artefakter og praksis er på spil - Udforske udformningen af designlaboratorier og udvikling af metoder - Fokus på forankring i nye praksisser www.TempoS.dk
4
Projektets faser januar 2011 – april 2011 - Forberedelse, planlægning og workshops. april 2011 – december 2011 - survey, kortlægning, interviews. januar 2012 – december 2012 - fuldskalaeksperiment j anuar 2013 – december 2013 - forankring, evaluering og analyse
5
TMF survey Januar 2011 – december 2011
6
”Desværre må man så også sige at Teknik og miljøforvaltningen er, og det tror jeg er den største barriere, en travl organisation. Der er nedskæringer og folk er angste for at miste deres arbejde… i det hele taget er det svært at trække projektkræfter ind til små forandringsprocesser rundt omkring, fra afdelingerne… cheferne vil gerne, men de ansatte er tit for travle til reelt at kunne gøre noget.”
7
” Vi sidder og forsøger at håndtere sager og når vi har overskud eller når chefen siger at vi skal, så forsøger vi også at gøre noget nyt, men det er bare så meget nemmere og man er så meget mere tilbøjelig til at falde tilbage på at skynde sig at få sager over disken.”
8
Der er stadig den der selvforståelse af; ”jamen jeg skal jo bare checke deres statik”, eller hvad det nu er.
9
BESVÆRLIGE POLITIKERE OG BORGERE
10
”Det er ligesom at have en teenager. Nogen gange ved forældrene bare bedst”
11
”Helt seriøst sidder folk og læner sig tilbage og siger ”ledere kommer og går, politikere kommer og går, embedsmændene er her hele tiden, så det er vigtigt for os at holde styr på sagerne på den mest fornuftige måde.””
12
”Jeg har haft en chef, der sagde ”vi skal høre borgerne, men vi behøver ikke at lytte til dem””
13
” Vi har nogle sagsbehandlere her, der er ingeniører, brandteknikere, trafikplanlæggere eller whatever og så har vi nogle folk, der vil et eller andet, ”f.eks. bygge et sandslot på kongens nytorv”, og de taler helt forskellige sprog. Ofte er det 2% man skal ændre og så er det indenfor rammerne.”
14
Brugerdreven Innovation
15
Hvis du ikke ændrer dig Kan du blive ødelagt Hvad ville du gøre Hvis du ikke var bange?
16
Innovation er problematisk fordi man bliver nødt til at erkende at man ikke gør sit arbejde så godt som man kunne.
17
SOCIAL INNOVATION DESIGN THINKING OPEN INNOVATION BRUGERDREVEN INNOVATION SAMARBEJDSDREVEN INNOVATION
18
Borgerens virkelighed i centrum
19
Tegne ny fremtid Forståelse for situationen idag Typisk få borgereTypisk mange borgere Udviklingsworkshops Prototypeprocesser brugerscenarier Observation Feltstudier Lead user tilgange Kvalitative undersøgelser Kvantitative undersøgelser Statistiske data Høringer Brugerbestyrelser Borgermøder Primært Uerkendte behov Primært Erkendte behov ERKENDTE ELLER UERKENDTE BEHOV?
20
”Hvis jeg havde spurgt mine kunder hvad de ønskede, havde de bedt om en hurtigere hest.” (Henry Ford)
21
MEN HVORDAN?
22
FOKUSÈR
23
OPLEV
24
EKSPERIMENTÉR
25
INSISTÉR
26
PROFESSION ANTROPOLOGI DESIGN TÆNKNING OFFENTLIG FORVALTNING
27
”Rehearsing the future” Januar 2012 – december 2012
28
KØBENHAVN HAR EN VISION Vi vil være verdens bedste by at leve i. En bæredygtig by med byrum, der inviterer til et mangfoldigt og unikt byliv. Vi vil være en metropol for mennesker. (Metropol for mennesker – 2009)
29
INNOVATION GRØN VÆKST LIVSKVALITET DIGITALISERING BLÅ OG GRØN BY GRØN MOBILITET DEREGULERING AFBUREAUKRATISERING BY I BEVÆGELSE CO2 NEUTRAL 2025 MIDLERTIDIGHED
30
Fra Byrum
31
Til Byliv
32
Fra Myndighedsforvaltning
33
Til Serviceforvaltning
35
PROJEKTET
36
DRØMME OM LIVET I KØBENHAVN
37
NEW LIFE COPENHAGEN
40
CASES
44
Kontakt pmka@man.dtu.dk Hvor mangler du viden om borgerne?
45
Kontakt pmka@man.dtu.dk Hvordan kan dit område indgå?
46
”hvis du gør det du altid har gjort, får du de resultater du altid har fået.” Kontakt pmka@man.dtu.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.