Bæredygtig – hva´ for noget? Sådan svarer størstedelen af danskerne, når de bliver spurgt, om de har hørt om bæredygtige rejseprodukter Analysebureauet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Børns sociale liv med digitale medier
Værktøj til CSR-dreven innovation Der skal udvikles et nyt værktøj til CSR-dreven innovation. Vores mål er, at værktøjet skal inspirere og hjælpe danske.
Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Salg af den miljørigtige avis. Om undertegnede Hans-Christian Kock Salgs- og marketingdirektør, Kristeligt Dagblad Cand. merc. SOL Har været på avisen.
Overskrift.
Det vil ITB - præsentation af Grøn it-plan v/ Henrik Egede, IT-Branchen og Keld Jersild Olsen, Hewlett-Packard ApS Mandag den 28. april 2008.
Brug en bydel som dit bæredygtige show-room 28. oktober 2010.
Udbud på velfærdsområdet -   ?
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Agenda • Visionen – fra Servicessite til forvaltningssite - v. Service- og vicekommunaldirektør Bjørn Thomsen • Processen og de mange udfordringer - v.
1 LFA for Bjørneklo Bande i DN Favrskov Formål og delformål Aktivitet og delaktivitet Forventede resultaterSucceskriterier og indikatorer DataindsamlingMilepæl.
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
Carbon20 projektet i Green Cities Kommunerne. CARBON 20 | 28. FEBRUAR | 2011 | INDLÆG | DEN GRØNNE DAG Carbon20 projektet har til formål: - at udbygge.
Grønt Flag Grøn Læreruddannelse GFGL. 27/08/10 Det Grønne Flag er hejst på Zahle Ved en flaghejsningsceremoni fredag den 27. august overrakte Børne- og.
Udvikling Fyn A/S – en ny vej til vækst på Fyn.
DI Handel årsdag - Tirsdag den 12. maj Adm. Direktør Steen Weirsøe
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
KAMPAGNEORGANISERING I SFU! Nathalie Tobiesen Schmidt, SFU Tønder d. 10 november.
Arbejdet i foreningen Sindslidendes Vilkår siden 1999
Gruppeudvikler konceptet v/ Thea Björklund Larsen.
Nonceba Family Councelling Center, Khayelitsha, Cape Town, South Africa Sydafrika er det land i verden der har den værste statistik for børnevoldtægter.
Introduktionskursus for frivillige
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
KORINTH I.F. MULTIBANE.
Gennemføres af ERHVERVS- OG SELSKABSSTYRELSEN i samarbejde med FORENINGEN NYDANSKER Projektet er støttet af INTEGRATIONSMINISTERIET og REGION SYDDANMARK.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Intern kommunikation PR og presse
Grønt Flag Grøn Skole Undervisning om miljø og bæredygtighed Grønt Flag Grøn Skole handler om virkelige miljøspørgsmål og spørgsmål om bæredygtighed innovation.
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
TURISMEN ANNO VI INDLEDER PROCESSEN MED ANALYSER FASE 1 – EKSTERN ANALYSE – Formål: Bedre kendskab og forståelse for gæsterne fra Tyskland og Danmark.
Energieffektivitet af bygninger og bygningskomponenter
Red Barnet Kalundborg FRITIDSKONTOEN
Innovationsaccelererende Forskningsplatforme (IAFP) - i relation til landbrugets videre udvikling Greta Jakobsen, Medlem af Det Strategiske Forskningsråd.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Lokale grønne partnerskaber
Carsten Ingerslev d. 9. december 2008 Forretningsdrevet samfundsansvar - fra CSR-kompas til tværministeriel handlingsplan Carsten Ingerslev Kontorchef.
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
BPU Karen Il Wol Knudsen, beskæftigelsespolitisk konsulent Februar 2009 Kursusdag 1 for DH’s repræsentanter i LBR og RBR.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Bæredygtige indkøb i Region Midtjylland v. Bjarne Schmidt Nielsen (formand for det midlertidige udvalg om indkøbspolitikken)
Tommy Engedal Kronborg
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Miljøtilsyn og erhvervsservice i Albertslund v/ Birgitte Larsen.
NY ORGANISATIONSSTRATEGI Generalforsamling 23. marts.
Den Danske Naturfond Status og perspektiver. Fondens etablering  Natur- og Landbrugskommissionen – april 2013  Principaftale – nov  Finanslovsaftale.
- hvor ligger udfordringerne?
Præsentation af Refurb
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Formandens beretning 2016 – i bakspejlet…
OPLEVELSER MED MENING BREDT ERHVERVS- NETVÆRK
Strategi 2022 Stærkere Firmaidræt – Mere kollegamotion.
OPLEVELSER MED MENING BREDT ERHVERVS- NETVÆRK
OPLEVELSER MED MENING BREDT ERHVERVS- NETVÆRK
OPLEVELSER MED MENING BREDT ERHVERVS- NETVÆRK
Miljø og ansvarlighed Ansvarlighed 2 Fokusområder 3
Danmarks Biblioteksforening Opinionsmåling, juni 2014
Bæredygtige indkøb i Gladsaxe Kommune
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Ny fælles landbrugspolitik i EU efter 2020
Danmarkspanel uge
Hvordan ser fremtidens kunder og marked for statistik ud?
Målopfølgning – Klima- og Bæredygtighedsudvalget
Præsentationens transcript:

Bæredygtig – hva´ for noget? Sådan svarer størstedelen af danskerne, når de bliver spurgt, om de har hørt om bæredygtige rejseprodukter Analysebureauet Capacent Research har september 2009 foretaget en undersøgelse af danskernes kendskab til bæredygtige rejseprodukter for DRF Undersøgelsen er lavet på baggrund af i alt gennemførte interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år eller derover Resultaterne viser: Kun 20 % af danskerne har hørt om bæredygtige rejseprodukter Blandt disse er der en overrepræsentation af mænd, privatansatte, højtuddannede og personer fra hovedstadsregionen Af de 20 % forbinder to tredjedele udelukkende bæredygtige rejseprodukter med det at skåne miljøet, når man rejser. Flere nævner CO2-kompensation som eksempel Kun den sidste tredjedel forbinder bæredygtige rejseprodukter med både det at tage et miljømæssigt og socialt ansvar. Foruden miljøhensynet, nævner disse fx også hensynet til lokalbefolkningen og indsats mod børnearbejde

Hvilke forklaringer kan der peges på: At denne befolkningsgruppe primært er beskæftiget i private (og til dels også offentlige) virksomheder, hvor det er et krav, at virksomheden har udformet en ansvarlighedspolitik (CSR), og hvor denne typisk er centreret omkring klimapolitik. Fx at der skal betales CO2-kompensation, når ansatte tager på forretningsrejser Der eksisterer ikke et tilstrækkeligt udbud af bæredygtige rejseprodukter på det danske marked For ringe markedsføring & profilering af det ansvar, vi allerede nu tager Hvad betyder det for os? Vi som branche fremtræder og opfattes i den brede offentlighed, som en branche, der ikke gør en aktiv indsats for at fremstå som en særlig ansvarlig branche Hvad gør vi? Vi står sammen om at vise omverdenen, at vi som branche også tage vores ansvar alvorligt i forhold til at fremme & levere rejseløsninger, der både er miljømæssigt og socialt ansvarlige Bæredygtig – hva´ for noget?

DRF's arbejde med bæredygtige rejser - social ansvarlighed (CSR) Nyt fælles bæredygtighedsprojekt ”Vi vil gerne bidrage til, samt engagere os i det samfund og den verden, vi lever i og af”

DRF har indgået en samarbejdsaftale med den amerikanske rejsebureauforening, ASTA, om at anvende deres miljøprogram ”ASTA Green Program” Miljøprogrammet omfatter forskellige værktøjer, der kan hjælpe det enkelte medlem med at integrere miljømæssige hensyn ind i de enkeltes forretningsgange, fx En håndbog, der beskriver hvad bæredygtige rejser er og hvordan bæredygtige rejser kan fremmes Grøn tjekliste til internt brug Grøn tjekliste til at vurdere leverandører Månedlige grønne eTips Grønt etisk regelsæt Advisory Board & workshops (3-4 gange årligt) DRF's miljøprogram

”Rejs med god samvittighed” – CO2 – kompensationsordning Implementering af CO2-beregner, der beregner mængden af CO2 ved en given transportform Gennem en af DRF udvalgt partner vil CO2 indbetalingerne fra de rejsende kanaliseres over i CO2-reducerende projekter CO2 neutralt website – Internetsalg med god samvittighed Omkring 40 % salg af rejser foregår på internettet, men bruges sikkert af langt flere til at afdække udbuddet af rejser ”CO2 neutralt website” er et nyt dansk initiativ, med det mål frivilligt at fjerne internet-relaterede CO2-udledning Ved deltagelse sikres en neutralisering af CO2-udledningen fra brugen af jeres hjemmesider Resultatet er grøn, klimavenlig surfing for virksomhedens besøgende Meld jer til på DRF's miljøprogram

DRF's sociale program Formaliseret partnerskab med Red Barnet Etablering af projekt ”ChildSafe” i Siem Reap, Cambodia Formålet er at beskytte udsatte børn ved at inddrage den lokale turistindustri Uddannelse af ansatte i hotelbranchen i forhold til at sikre børns vilkår Udvikling af Childsafe's samarbejde med lokale rejsebureauer og guider Udbredelse af viden om børnebeskyttelse til turister Etisk regelsæt mod udnyttelse af børn i turistindustrien (børnesex turisme og børnearbejde) Red Barnet vil fungere som kontrolinstans, der indestår for, at regelsættet overholdes

Kampagne – Stop børnesex turisme ”Børnene lukker øjnene – hvad gør du?” DRF vil arbejde for at få rejst penge til at iværksætte og gennemføre en ny kampagne mod børnesex turisme Arbejdet mod børnesex turisme er yderst vigtigt, da rejsebranchen som helhed har et ansvar for udviklingen i de lande, hvori vi driver forretninger og sender vores kunder til Børns Vilkår Foråret 2009 indgik DRF en samarbejdsaftale med Børns Vilkår om at støtte deres sorggrupper En række incoming medlemmer har sammen med Riis Rejser lige gennemført en weekendtur til Lalandia for en af sorggrupperne med kæmpe succes I 2010 lanceres konceptet ”Sjov & leg”, som vil komme til at bestå af forskellige sjove, seje & lærerige events til de enkelte sorggrupper rundt om i Danmark Donation af flybilletter til deltagelse i konferencer og seminarer rundt om i verden DRF's sociale program

De tre vigtigste fordele Værktøjer til at arbejde strategisk med miljø Konkurrencefordel – stærkere markedsposition Profilering – stærk ansvarlighedsprofil Overordnede krav som bæredygtigt medlem Arbejder fremadrettet med DRF's miljøprogram Forpligter sig til at efterleve DRF & Red Barnets etiske regelsæt mod udnyttelse af børn i turistindustrien Forpligter sig til at overholde reglerne for brugen af DRF's bæredygtighedslogo Bæredygtighedsbidrag Tidsplan – Hvornår træder bæredygtighedsprojektet i kraft? Bæredygtigt DRF medlem Indgåelse af samarbejds- aftaler Præsentation af Bæredygtigheds- projektet 22. april 2010 Indbetaling af kontingent 15. juni 2010 Projektet lanceres 1. juli 2010

Sammen kan vi gøre en massiv forskel! DRF's sekretariat Nyt bæredygtighedsbidrag Alle DRF medlemmer bidrager med kr. pr. år.