Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er Gud? Hvor bor han? Hvor er der plads til ham?
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Den lille Mads.
Måske er I gode venner i et år,
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
Game maker.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
I gyseren kan man prøve kræfter med det monstrøse og være sikker på, at det hele ender godt. Gyser-fortællinger handler om noget ondt der skal bekæmpes.
Tænk over den!!! Klik med musen for at gå videre..
Arbejdsløs.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Forøg din indflydelse i jobsituationen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
    Tro på dig selv!     Tro på dig selv!.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Helt Sikker Solen skinner meget. Hele kroppen bliver brændt.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
FOKUS! På vores udvikling.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Visualiseringsøvelse!
De sidste undervisningstimer
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Sprog/billeder på Internettet
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Dansk 1. klasse.
Engelbert H – og den sidste chance
Livets Ord September 2009.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Hvornår bruger man hvad?
...Slap af... HJGHK. Hvis du er rigtig træt af af den daglige stress som du skal til at gå igennem..
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Hvad gør livet så værdifuldt
Hvad gør livet så værdifuldt
High fantasy Den mest udbredte og almindelige form for fantasy, på dansk også kaldet episk fantasy. Magi, mytologiske væsner, andre racer og stort verdensbillede.
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
STUDIETEKNIK EUX - REBSLAGERVEJ.
Fortællertyper.
Et mærkeligt skib.
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Reportage Fluen på væggen.
Analyse af noveller.
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Hvad gør livet så værdifuldt
Historier fra verdens ældste monarki
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Præsentationens transcript:

Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle ordsprog – Øvelse gør mester ­– gælder også her. Jo mere træning i at bruge sproget, skabe troværdige figurer og konstruere en historie, jo bedre bliver det endelige resultat. At kunne skrive en god historie er 1 % talent og 99 % træning. Så bare klø på. Og hvis du ikke allerede gør det: Læs en masse! Lær af andre forfattere – hvordan opbygger de deres historier, hvordan etablerer de deres figurer, hvilke ord bruger de, hvordan leger de med sproget. Så skriv, skriv, skriv og læs, læs, læs – det er det bedste råd, jeg kan give. Og hav tålmodighed.

Det ydre Stemningen kan skabes ved hjælp af opgivelserne. Historien kan foregå et uhyggeligt sted, f.eks. i et gammelt, forladt hus eller en mørk skov. Det kan også foregå på et uhyggeligt tidspunkt, for eksempel ved midnat. Flere ting kan skabe uhyggestemning, f.eks. tordenvejr eller tåge.

Det indre En anden måde at skabe uhygge på, er at lade helt almindelige mennesker på helt almindelige steder være ”det onde”. I starten af fortællingen får man blot en fornemmelse af at noget er galt med f.eks. naboen – eller barnepigen. Men jo længere man kommer ind i historien – jo mere løftes sløret for de gruopvækkende ting, der foregår på den anden side af stakittet.   Det kan tit være de historier der bruger indre virkemidler, som er de mest uhyggelige.

Det overnaturlige I nogle gysere optræder uhyggelige, overnaturlige væsener. Det kan være varulve, zombier, vampyrer, spøgelser eller andre væsener, som hovedpersonen skal kæmpe med. Andre historier kunne næsten ske i virkeligheden. Det kan være meget skræmmende, når der i realistiske fortællinger sker noget overnaturligt.

Sproget KORTE SÆTNINGER Brug af korte sætninger – flere efter hinanden – giver en fornemmelse af panik, man er forpustet, man bliver forfulgt, man er virkelig bange og hiver efter vejret. TILLÆGSORD Brug tillægsord til at gøre sproget mere levende og spændende.

Brug dine sanser. Når man skal beskrive et sted, er det en god ide at bruge sine sanser. Forestil dig, at du er til stede. Du er kameraføreren, der oplever alt det uhyggelige (på sikker afstand!!). Hvordan lugter der? Er der nogen lyde? Er der koldt eller varmt? Hvordan er vejret? Er der nogen specielle ting på stedet? Hvilke følelser og fornemmelser vækkes hos hovedpersonen?

Stop op ved detaljen STOP KAMERAET – når det skal være ekstra spændende. KØR SLOW-MOTION

Uhygge-elementer Brug IKKE ulvehylen, hvis det ikke foregår i et land med ulve…. IKKE FLERE KLICHÉER… TÆNK NYT!! – OG UHYGGELIGT

5.a’s yndlingsklichéer.. Sveden sprang af hans krop Ulvene tudede i det fjerne Uglerne tudede i skoven Han mærkede hede ånde i nakken Han mærkede en hånd på sin arm

SLUTNINGEN Dræb ikke din hovedperson uden grund. Det er ikke det samme som en åben slutning… ÅBEN SLUTNING: Bedst som man troede det onde var besejret….. Bedst som man troede, at man var i sikkerhed Bedst som man troede…..