Brugerne og fælleskatalogerne (bibliotek.dk og DanBib) Kirsten Larsen Afdelingschef DBC

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Min første søgning Hvad gør du, hvis du ikke finder bogen på hylden ?
TPG handleplans-skema
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Opgaveskrivning Informationssøgning
Posterne vises på en ny måde En ”almindelig” post ser sådan ud – vi har flyttet bestil-knap og links ud til højre for posten Her kan finde de links der.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
Efter lang tids fravær på virk
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Nyborg Strand 29. januar 2014 Stig Hedegaard Kristensen
Kirsten Larsen Produktchef Nationale produkter DBC September 2011 Hvad så med grænsefladen – tiltag og ideer i bibliotek.dk og DanBib.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Databasetyper •Niveau 3 for MVU. Hvorfor? •”Hvis man vil have adgang til nyeste kilder om hvad som helst, så må man lære sig at bruge andre ressourcer.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
E-ressourcer i fælleskataloger Låner i et elektronisk spil kegler.
Sprog/billeder på Internettet
Nyt netpunkt og andre DanBib-nyheder Kirsten Larsen
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Decentrale poster fra folkebiblioteker Hvad kan I gøre for at få bedre poster i basen? – gode poster i Bibliotek.dk •slutbrugers behov – f.ex. noter og.
Kvantitative metoder
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Gør det simpelt Trænings planlægning.
OC-Området Temadag om fjernlån november ABC i lånesamarbejdet Temadag om fjernlån Helle Brink DBC og SB, november 2007.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Min første søgning Hvad gør du, hvis du ikke finder bogen på hylden ?
Introduktion til Access (Access, del 1)
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Ria Slides I dette indkøbscenter kan fruerne vælge mellem forskellige mandetyper...
Procesværktøjer.
Inspiration og viden i din hverdag Tradium HTX– studieområdet. 1.g Inspirationsoplæg. Informationssøgning. Gitte Hansen Bibliotekar team VIDEN Randers.
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
Bibliotek.dk For seniorer. Bibliotek.dk Hvad kan jeg bruge det til? Søge Finde Bestille.
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Læse/studiegrupper.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Overskrift Max 1 linje Resultater fra ny evaluering Lars Olsen og Nikolaj Borup Rasmussen Har Sikker Trafik LIVE effekt?
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
(Klik med musen – så lærer du noget om materialesøgning)
Jeg vil starte med at fortælle om mit emne, og snakke lidt om min problemformulering Så vil jeg fortælle noget om min fremgangsmåde.
Min første søgning for 4 – 5 klasse. Prøv Biblioteksbasen på
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Finde og åbne et chatrum Brug søgefunktionen i Lync til at finde de rum, du har adgang til. 1.I hovedvinduet i Lync skal du klikke på fanen Chatrum. 2.Skriv.
Lave egne visninger - kreditorer
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
1 USB Gennemgang af installering af USB driver til ICT. Er fortaget på Windows XP.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Kursus i Wordpress Lær at lave indlæg og kalenderbegivenheder v/ Hjerteforeningens webredaktør Mads Louis Orry.
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Præsentationens transcript:

Brugerne og fælleskatalogerne (bibliotek.dk og DanBib) Kirsten Larsen Afdelingschef DBC

Brugeradfærd og katalogdesign  Hvad ved vi om brugerne? - adfærd (statistik, logs…) - ønsker (henvendelser, brugerundersøgelser, fokusgrupper…)  Og hvad bruger vi det så til?  Og hvorfor giver det så ikke altid ”den rigtige løsning”?

kilder katalog data systemer brugeren behov kommunikatio n Arbejdsfelter: data – kommunikation - system

Fra brugerundersøgelse bibliotek.dk sept. 2006

Henrik Byager om it-brugerne  Superbrugere: Ved alt, hele tiden. Indflydelse, deltagelse, engagement Kodeord: Dialog  Mega-Ignoranter: Ved ikke, orker ikke. Afmagt, apati og underholdning Kodeord: Opråb  Multizappere: Tilfældig viden, altid søgende. Historie-shoppere Kodeord: Historiefortælling

Brugerne – fælles udfordringer  Meget stor forskel i deres informations- og IT-kompetence  For nogle er det svært at hitte ud af hvor de er henne hvor de er henne  Hos nogle en meget kort lunte og store kravkort lunte og store krav  Vaner og behov er meget forskellige  Udstyr er forskelligt

Jeg har skrevet det før, men sedlen kom aldrig op. Men det drejer sig om en reol til bøger og cd,ere man kan købe. Når de står på vognene kan man ikke nå ned til de nederste.

Ikke brugervenligt nok! Nå jeg har svært ved at bestille noget - hvad har den "almindelige" bruger så? Jeg bliver irriterer over det, hver gang jeg vil bestille noget, fordi det ikke virker ordentligt eller slet ikke....og jeg er i det sidste år som Multimediedesigner! Yderst frustrerende når man ikke kan hjemlåne et materiale - og at det kun kan læses på et bibliotek, som f.eks. ligger i københavn og man selv bor i Støvring

Adfærd – hvilket udstyr har de? – hvad foretager de sig?  Systemet bag Gallup: TNS Metrix  Eget system Webtrends  Logfiler  Mange resultater publicerer vi på danbib.dk danbib.dk

Hvordan bruges systemerne?  Besøg: hvor mange besøg og besøgende, hvor tit, hvornår, dags-, uge og årsmønstre, hvor længe  Hvilke sider, hvor stopper de, hvor længe er de der…  Udstyr: styresystem, browser, skærmopløsning  Hvor kommer de fra

Brug af fast bibliotek i bibliotek.dk

Brugerønsker  Hotline-henvendelser (og Biblioteksvagthenvendelser)  Brugerundersøgelser – kvantitative – kvalitative (se på danbib.dk)  Fokusgrupper o.l.

Kvalitative -kvantitativ  Der skal kun én bruger til at påpege nogle fejl eller foreslå en indlysende forbedring  Der skal kvantitative undersøgelser til at vurdere samlet nytte – givebaggrund for at lave prioriteringer – vurdere et problems omfang – vurdere behovet for ændringer

Hvad kan man bruge den viden til? – og hvad ikke  Brugerne kan ikke hjælpe med alle beslutninger  Brugerne ved ikke altid hvad der er bedst. De kan især fortælle hvad der ikke duer – desværre er de ikke altid enige  Principper for brugergrænseflader er stadig nødvendige  Der er sjældent én rigtig løsning: ”Google og Amazon” er ikke en trylleformular  Prøv af og lav om og ret til…

En moderne katalog  Søgesystem – hurtigere, bedre, mere hjælp  Visning, sortering, rankering, afgrænsning, personalisering, forståelighed, overskuelighed  Enkel bestilling og fuldtekstadgang  Integration af forskellige typer (artikler, netdokumenter, specialsamlinger, fjernadgang…) i én katalog  Integration til andre kilder (Internet, købemuligheder…

Arbejdsområder fx  Hvad skal der default søges i  Hvordan skal der søges (et/flere felter/registre)  Søgesyntaks  Visformater  Homogenisering eller forbedring af data  Katalogiseringsregler og – praksis - sprogbrug  Hvilke funktioner skal vises default  Navigation  Sprogbrug  Visuelt udtryk  Hvilke styresystemer, browsere, skærmopløsning

Hjælp til søgning og bestilling i bibliotek.dk  Forbedring af match   Sortering   Litteratur om forfatteren   Noget der ligner   Simpel rangordning efter emne   Automatisk viderebladring i skan   Henvisning til Biblioteksvagten   Emnehierarki   Værkvisning   Licensadgange vises   ”Kulørte lamper” på favoritbiblioteker   Værkbestil – i arbejde  Stavehjælp – i arbejde  Best match – på planen  Mellemresultater – på planen

De lette ”Småting... men at det ikke sagde "boing" (som når man gør noget forkert) når man trykkede enter istedet for at klikke med musen på søg, for at sætte søgningen igang.” ”Jeg er historiker. Ønsker at man kan søge specifikke årstal før 1981.” ”Dernæst ville det være dejligt, hvis I, næste gang I opdaterer startsiden, vil fjerne Clinton’s navn. Der er næppe tvivl om, hvem folk først og fremmest tænker på, og det er ikke ligefrem en person, jeg, som skatteyder, ønsker, at det danske biblioteksvæsen skal associeres med. Hvad med Bohr eller Kierkegaard eller Blixen eller andre danske kulturpersonligheder i stedet?”

De noget vanskeligere ”jeg har forsøgt at finde bøger på arabisk og det er fileme svært!” ”jeg vil gerne at i har de nyeste kunstbøger tidliger end 1 år efter de er udgivet. jeg vil også gerne have udlanske kunstbøger med auktions priser feks. fra usa-tyskland-england-frankrig osv.” ”Hvad er det for noget med de "netdokumenter"? Så vidt jeg kan forstå, er mange af dem noget, almindelige dødelige ikke har adgang til. hvorfor skal de så med i søgeresultatet? Eksempel:"1001 ways to make more money as a speaker, consultant, or trainer" kan jeg kun få at se, hvis jeg er ansat eller studerende ved Århus universitet. Hvorfor skal den så med i mit søgeresultat? Jeg kan jo ikke fravælge den, men den er ikke relevant for mig. ”

…der skal højere magter til ”At kunne søge udelukkende efter en nærmere bestemt person, fx den Arne Sørensen der levede 1906 til 1973 (kirkeminister, medlem af frihedsrådet) og ikke alle mulige andre, der også hedder Arne og Sørensen (fx Nils Arne Sørensen), og kun materialer, hvor Arne Sørensen faktisk er forfatteren.” ”Adgang til info-media”

Eksempler  Bibliotek.dk – værkvisning og bestilling  Netpunkt – gem oplysninger i cookie eller på login

Mine erfaringer  Gode data er (stadig) afgørende i bibliografiske baser  Brug systemerne selv – hyppigt  Se hvad andre laver – men tænk selv  Målet er de løsninger som flest muligt brugere er tilfredse med  Dilemmaer: - brugeren vælger selv > < mange muligheder eksponeres - både den lejlighedsvise og intensive bruger prioriteres  Prioritér arbejdet med katalogen

Jens Nielsen ( ) Designchef, DSB "Skilte findes overalt, de kan ikke helt undværes, selv om arkitekterne prøver at gøre funktionerne selvforklarende. Ordentlig beskiltning kendes paa sin forstaaelighed, men ogsaa paa sin stil."