Læselektiefri – hvorfor?.  Lektielæsning integreret i undervisningen (20 % af lektion)  Flere undervisningstimer  Næste time begynder hvor sidste.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Undervisningsevaluering i matematik
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
G OOGLE DOKUMENTER i undervisningen. I NTRO Hvad er Google dokumenterGoogle dokumenter  Netbaseret skriveværktøj  Giver mulighed for eleverne at skrive.
Læringsstile og lektier
It og elevaktivering Workshop på Egaa Gymnasium d
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Juelsminde Skole 2. juni 2014 Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Observation af din/andres undervisning –
Fagdidaktisk kursus i religion
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset. Hvordan påvirker fraværet de klasser, du underviser?
SOSU SKILLS.
Lærermiddelkultur(er)?
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
Stærke faglige forudsætninger Svage faglige forudsætninger JobafklaredeUafklarede.
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Folkeskolereformen på vores skole
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium.  Alle skr. fag arbejder efter en gennemtænkt progression (fra det enkle til det komplicerede)  Delelementer.
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse. Incitament til at søge Hold Fast midler:  Lektiecafé sidst på dagen virker ikke så optimalt: elever udebliver/er.
God læring God undervisning
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse.  Baggrund for at søge Hold Fast midler  Hold Fast – introduktion  Hold Fast – introduktion: elevkommentarer.
Gruppearbejde – muligheder og udfordringer
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
LÆRING & TRIVSEL OMSTILLINGSGRUPPER 2015 DEBATFASE: BÆREDYGTIGE SKOLER OG DAGTILBUD STØRRE UDSKOLINGSMILJØER.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Fokusgruppeinterview med lektieintegreret hf PANG.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Produkt 7 IT- didaktisk design Jonas, Michael og Helena.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Markedsføring via sociale medier FORUNDERSØGELSE.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
John Hattie.
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Faglig Udvikling i Praksis Teknologi
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Udrulningsperioden er slut Kommunikation om Aula begynder
Konkret bud på lektions/studieaktivitetsplan
Sættet illustrerer: Det, der er nyt Det, der er gammelkendt …
Præsentationens transcript:

Læselektiefri – hvorfor?

 Lektielæsning integreret i undervisningen (20 % af lektion)  Flere undervisningstimer  Næste time begynder hvor sidste sluttede – intet hjemmearbejde  Skr. arbejde som normalt.  Kun i grundforløbet Læselektiefri – modellen

 Tårnhøj ambition: Med læreren som konsulent at lære eleverne, hvordan man i det enkelte fag tilegner sig nyt stof  At være i øverummet med eleverne – lærer og elev sammen! Læselektiefri – en gylden mulighed

 Struktur og mening (hvad vi lærer hvorfor) italesættes tydeligere  Strategier for læring  Elev-til-elev (CL godt redskab) > ny lærerrolle  Skarp på at nå mål Læselektiefri – fokuspunkter?

Fordele for eleven: 1. Fri, når man har fri. 2. Når man har gruppearbejde, er alle lige uforberedte. 3. Hjælpen er der, når man har hjælp behov. 4. Man har en oplevelse af at kunne følge med. Fordele for læreren: 1. Sjovere/lettere at undervise elever, som er lige (u-)forberedte 2. Du er lige midt i deres læreproces. 3. Eleverne siger meget mere selv Læselektiefri – fordele

Ulemper for eleven: 1. Lange skoledage – erhvervsarbejde Elever som godt kan lide / lære ved at læse lektier. 3. Elever som lærer bedst alene (4. Den stærke elev) Ulemper for læreren: 1. Hvad gør man, når eleverne arbejder i forskellig hastighed 2. Sprogfagene: Den rigtige udtale? 3. Flere undervisningstimer 4. Ikke lektiefrit for lærerne! Læselektiefri – ulemper

Læselektiefri – resultater?!

 Fra tærskel til mindre trin  Frafald tydeligt reduceret  Pædagogisk debat og udvikling  Mæthed  Overgangs”chok” – vi stadig skal håndtere Læselektiefri – resultater?!