Aftaler og beskatning af den danske olie og gas i Nordsøen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

AFGHANISTAN Et land fuld af konflikter af Louise, Stine og Thilde.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
8. december 2010 på Egegård Skole
PengeSpillet.
Copyright: Lektor Ole Sørensen, Ph.D.
Anders O. Gjelstrup Erik Banner-Voigt Torsdag den 18. marts 2004
Investeringsstrategi under svingende prisforhold
Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Notat 4 scenarier ifm. besejlingen af Bornholm fra med BRK i trafikkøber rollen. Juni.
Rammevilkår – government take
Afkobling af stivelsesstøtte
4/3/2017 Ændringer i forvaltningen af boligorganisationernes og afdelingernes økonomi.
Internet Jura Den Lektion 5 Køb.
v. Erik Thorlund Jepsen Funktionsleder, Biblioteksudvikling
VELKOMMEN TIL INFORMATIONSMØDE PRØVESTENENS VINDMØLLELAUG.
Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Accessoriske kontrakter
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Cost/benefit Værktøjets formål Fremgangsmåde og brug Husk at…
Danmark har behov for en anden skattepolitik
Fattigdom i Danmark Fattigdom på kanten af Lolland og Falster
Tillid Temadag for AMIR
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
Bygningsselveje Oplæg ved GBF’s generalforsamling Gl. Hellerup Gymnasium den 24. marts 2009 Afdelingschef Jesper Rasmussen Institutionsstyrelsen.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Intro og Problemformulering
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Nr. 1 SKAT – vedvarende energi anlæg Ved Erik Christensen.
DIP’s pensionspolitik. Overordnet målsætning DIP vil være for ingeniører det logiske pensionsvalg.
Balancen mellem lighed og effektivitet - knivsæggen i udligningssystemet.
Markedsandele Rolf og Jonas.
Topdanmarks resultat for 1. halvår 2002 Michael Pram Rasmussen.
Praksisformer og virksomhedsdannelse Af Natalia Madsen & Mads Grarup Odense den 3. februar 2004 Forum: OR
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Overførsel af biler – tidligere regler Hvis anvendelse af et driftsmiddel ændres imellem 100 pct.
Skat og produktivitet Indlæg på CEPOS’ Vækstkonference den 1. december 2012 Professor Peter Birch Sørensen Økonomisk Institut, Københavns Universitet Formand.
Ekstraordinær Generalforsamling i Støtteforeningen for Kulturstedet Lindegaarden 1.Valg af dirigent og referent (Mikael) 2.Orientering om Fonden ”Den selvejende.
Økonomi og Demokrati.
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Få styr på skatten, inden du rejser ud Specialkonsulent Søren Hjorth.
6. udbudsrunde Møde i ERFA-gruppen Esbjerg 2006
Præsentation.
Holdingselskaber - oprettelse og generationsskifte
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Temaplan for vindmølleplanlægning i Norddjurs Kommune Workshop om vindmøller den 3. juni 2010.
Lighed & ulighed Samfundsfag.
1 Gasteknisk Forenings Årsmøde 2004 Nyborg Strand Nye muligheder under nye rammevilkår af Uffe Bundgaard-Jørgensen Formand for Energitilsynet.
Over-/underskudsopgørelse 2009 samt Rammeaftale 2011 Carsten Tinggaard Nielsen, Koncernøkonomi.
Peter Lynggaard Investering og Finansiering Kapitel 5 - 7
Resultatet af økonomiaftalen Per Grønbech
Aktiebeskatning Investeringsbeviser HD-FR december 2008 v/ Advokat Jesper Bierregaard.
Husstandsmøller / solceller
Energi og ressourcer.
Samarbejde, fusion, alliancer Peter Skanborg Partner Regler, bevæggrunde, tips.
Lolland Kommunes udfordringer. Udfordring 1: Faldende indtægter.
Fastlæggelse af praksis – plads til forbedring? 8. november 2011 v/formand for FSR’s Skatteudvalg statsautoriseret revisor John Bygholm.
Livsvarig livrente - pixi Hvad + hvorfor indbetale på en livrente?
Skal vi tvangsnationalisere energi? Andes Stouge 9. juni 2016.
Investeringer og nye tiltag i lyset af refusionsomlægningen pr. 1. januar v. Beskæftigelseschef Katrine Birk.
Generationsskifte Nordisk skattemøde, Finland 13. – 15. juni 2016
Holdingselskaber - oprettelse og generationsskifte
Stramning i VO Lovforslag L200 fremsat 11. juni 2014
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
4. Indsamling og behandling af oplysninger
Introduktion Kommunens budget og økonomistyring
Energierhvervsanalyse
Orientering omkring Budget
Kontoramme og kontoplan
Præsentationens transcript:

Aftaler og beskatning af den danske olie og gas i Nordsøen. Jørgen Birk Mortensen Aftaler og beskatning af den danske olie og gas i Nordsøen. 2. Marts 2012. Torshavn.

Beskatning af samfundsejede naturressourcer. Fordeling af overskud mellem stat og private operatører. Historien om olie og gas i Nordsøen. Danske fejltagelser som kan være lærerige for andre.

Den danske stat og den danske befolkning har ejendomsretten til værdierne i den danske undergrund. Private selskaber benyttes til at lokalisere ressourcerne og hente dem op med henblik på salg. Et naturligt udgangspunkt for beskatning er derfor , at den del af ressourcens værdi, der er tilbage, når udvindingsselskaberne har fået en rimelig forrentning af deres investeringer (med hensyntagen til risiko) skal tilfalde staten.

Aktuel debat: Operatørerne i Nordsøen har tjent et afkast på ca. 60% af den investerede kapital årligt i perioden 2004-2010 før skat og ca. 24% efter skat herunder særbeskatning. Et kulbrinteskatteudvalg foreslog i 2001 et nyt skattesystem med en effektiv skat på ressourcerenten på 84%. I Norge får staten ca. 85 % af ressourcerenten. Med de nuværende regler vil staten i Danmark fremadrettet blot oppebære ca. 71 % af ressourcerenten.

Historien om olie og gas i Nordsøen. Olieselskabet Esso havde i 1950erne ret til at udnytte den danske undergrund. Rettighederne blev tilbageleveret, da man ikke troede på økonomisk fordelagtig udnyttelse. Eneretsaftale som skulle gælde 50 år frem i tiden med A.P. Møller / Mærsk 1962. Udvinding starter 1972.

Selskabsskat, royalty og rørledningsafgift. Kulbrinteskatteloven af 1982. Kulbrinteskattefradraget. 25 % af investeringsudgifter i 10 år. Medførte at kulbrinteskatten stort set ikke gav skatteindtægter. I 2001 kom en kulbrinteskattekommission med et nyt forslag til beskatning. Skat på indtægterne som ikke forvrider tilskyndelse til udvinde ressoucerne på en hensigtsmæssig måde.

Beskatning af ressoucerenten selv med en meget høj beskatningsprocent vil ikke afskrække fornuftige investeringer, forudsat at selskaberne kan fratrække alle relevante omkostninger for deres drift og investeringer, herunder normalforrentning af deres investerede kapital inden skattegrundlaget beregnes, og at overskud og underskud behandles symmetrisk. (Beskatning af overnormalprofit).

Da den hidtidige aftale løb til 2012 måtte der forhandles med operatørerne i Nordsøen. Ny aftale godkendt i 2003. Forlængelse til 2042. Staten opnår større skatteindtægter. Kompensationsklausul: Hvis skatteforholdene ændres skal operatørerne kompenseres kr. for kr. Det undersøges for tiden om staten kan opnå større indtægter på trods af denne klausul.

Hvad kan man lære af de danske erfaringer i forbindelse med beskatning af samfundsejede naturressourcer? Undgå eneretsbevillinger. Et område som den danske del af Nordsøen burde have været opdelt i mindre felter. Undgå for lange aftaler – forudsætninger på olie og gasmarkederne har historisk ændret sig markant. Beskat ressourcerenten med særskat - økonomiske fordele ved en sådan neutral skat. Opnå en anden risikofordeling end tilfældet i Danmark. Andelen som tilfalder staten bør være højere når olieprisen og dermed ressourcerenten er høj og lavere når olieprisen er lav.