Kursus for nyvalgte skolebestyrelser. Efteråret 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Advertisements

Orientering om skolebestyrelsesarbejdet
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Vi arbejder i bestyrelsen på at sikre og føre tilsyn med, at den rette kurs sættes og holdes. Overordnet retning og overblik, vi arbejder ikke ”i maskinrummet”.
A RBEJDSPAPIR, ALMENNETVÆRKSMØDE 12. SEPTEMBER Nu får du travlt!
Folkeskolereformen - gør en god skole bedre MEN HVORDAN?
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den november 2011 Midtvejsevalueringen.
Skolebestyrelsens opgaver
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolepolitiske visioner og mål
Valgmøde mandag d. 19. maj Skolebestyrelsens sammensætning • 7 forældrevalgte medlemmer (4 år) • 2 medarbejderrepræsentanter (1 år) • 2 elevrådsrepræsentanter.
Årshjul Skolebestyrelse 2010/11
Skolebestyrelsesvalg 2012 Højvangskolen efterår 2012.
Skolereform august 2014………………
Skolebestyrelsen  7 forældrerepræsentanter  2 medarbejderrepræsentanter  Alle skal udfylde en tavshedserklæring  2 elevrepræsentanter  Alle har stemmeret.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Kursus for skolebestyrelser
Budget og regnskab Stenmagle skole
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsesarbejdet. Dagsorden for den 10. April Skolebestyrelsen på et overordnet plan Procedure omkring valgprocessen Hvad er så Skolebestyrelsen.
Forældreinformation om skolebestyrelsesvalget Ny skolebestyrelse fra august 2014 Valg hver 4. år Din mulighed for at få indflydelse, nærdemokrati 7 medlemmer.
Januar Indledning Vi har i skolebestyrelsen udarbejdet et årshjul som viser de faste aktiviteter og emner, vi skal arbejde med i løbet af skoleåret.
Fælles Rådgivende Organ 18. januar 2011 Information om opgaver m.v.
SKOLEBESTYRELSENS OPGAVER FOLKETINGET BYRÅDET UNDERVISNINGSMINISTERIET BØRNE- OG UNGDOMSDIREKTØR SKOLEBESTYRELSEN: 7 FORÆLDREREPRÆSENTANTER 2 MEDARBEJDERREPRÆSENTANTER.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Skolebestyrelsesarbejdet. Hvor En skolebestyrelse er en bestyrelse på en uddannelsesinstitution, hvor både forældre, elever og lærere samt skolens ledelse.
Mandag d. 1.november 2010 på Mørdrupskolen
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
Maglegårdsskolen Skolebestyrelsesvalg 2006 Valgbestyrelse Kommunalbestyrelsesmedlem: –Marie-Louise Andreassen Nuværende skolebestyrelsesformand: –Morten.
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Folkeskolereform 2014.
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole,
Skolebestyrelsens beretning Skåde skole.
Formandens mundtlige beretning 2011 Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark v/ Henning Rasmussen, Xclass.
Skolebestyrelsesvalg 2010 Det nye er: Enkeltmandsvalg (Ingen stillere) Brevafstemning (Ingen valgdag) Mulighed for forskudt valg.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Hvad kan skolebestyrelsen gøre for at hjælpe skolens arbejde? Færøerne Lørdag d. 28. februar 2009.
Sunds skole Evaluering
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
Kursus for nyvalgte skolebestyrelser 2010 Kursus for nyvalgte skolebestyrelser 30. september 2010 Kalundborg kommune.
SKOLEBESTYRELSEN på Gilleleje Skole
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Velkommen i skolebestyrelsesarbejdet 2012.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
RAMMER FOR SKOLEBESTYRELSENS ARBEJDE Lovgrundlag og kompetencer
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
V I GØR HVAD VI SIGER - FORMANDSBERETNING 2012 Skolebestyrelsen årsmøde, Skovbyskolen
Valgmøde 7. april Velkomst 2.Skolebestyrelsens arbejde - Det formelle - og i praksis 3.Tidsfrister 4.Opstilling / valgliste 5.Eventuelt.
BYRÅD SBU Skolebestyrelser Skoleforum Styrelsesvedtægt.
Skolebestyrelsens årsberetning Skolebestyrelsens opgaver Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder om –undervisningens.
Skolebestyrelsens årsberetning  På grund af lock outen har skolebestyrelsen ikke kunnet gennemføre årsberetningen som vanligt med et tidssvarende foredrag.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Kursusaften for nyvalgte skolebestyrelser 21.november 2012.
Årsberetning 2012 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson.
Skolebetyrelsens virke. Hvad SKAL skolebestyrelsen AFGIVE BERETNING INDKALDE skolens forældre mindst én gang årligt for at drøfte skolens virksomhed BESVARE.
S KOVBYSKOLEN – DEN NYE SKOLE - FORMANDSBERETNING Skolebestyrelsen årsmøde Skovbyskolen 18. marts 2015.
Præsentation til forældremøde 2016 Skolebestyrelsen Præstø Skole.
Styrelsesvedtægt for Varde Kommunes Skolevæsen.
Princip for kontaktforældre
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Årsberetning for Gjessøs Børn
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Præsentationens transcript:

Kursus for nyvalgte skolebestyrelser. Efteråret 2010.

Kursus for nyvalgte skolebestyrelser.  Forløbets opbygning. –1. Modul. -Lovgrundlag, organisation, værdier, m.m. –2. Modul. -Vejle Kommunes skolevæsen –Indsatsområder –Udviklingstiltag –Organisation

Kursus for nyvalgte skolebestyrelser FORMÅL:  At give deltagerne en nødvendig baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet  At gøre medlemmerne af skolebestyrelserne opmærksomme på de udfordringer, som skolen står over for i valgperioden centralt  At udbrede kendskabet til kommunens skolepolitik

Indhold i kursus for nyvalgte skolebestyrelses medlemmer 1.Hvad er skolebestyrelses medlemmerne optaget af? 2.Hvad er en skolebestyrelse? / Rettigheder, pligter og muligheder 3.Aktuelle udfordringer for folkeskolen centralt og lokalt 4.Refleksion i skolebestyrelsen

Hvad optager jer meget, når I tænker på skolens undervisning? 1)At børnene lærer at tage stilling 2)At læreren er engagerede og fagligt dygtig 3)At børnene udvikler sociale kompetencer 4)At børnene får faglige kompetencer 5)At børnene har lyst til at lære 6)At skolen bruger prøver og tests »HVORFOR ?

Hvad optager jer meget, når I tænker på skolens undervisning? Individuel refleksion:  Hvilke af de overskrifterne fra de foregående plancher finder du, skal prioriteres højst?  Når du har besluttet dig stiller du dig under det skilt, hvor overskriften fremgår.  Redegør overfor de øvrige i gruppen ved skiltet, hvorfor du har valgt at stille dig ved netop dette udsagn!

Hvad optager jer meget, når I tænker på skolens undervisning?  Kommunale indsats områder –  Faglighed og inklusion  Mange måder at lære på  Evaluering og evalueringskultur  Ledelse, selvledelse og teamudvikling  Større kommunale udviklingsprogrammer.  MMLAP  Skolen i bevægelse

Hvad optager jer meget, når I tænker på skolens undervisning? Refleksion i skolebestyrelsen: Skolebestyrelserne samles stående. De enkelte medlemmer nævner i en hurtig runde deres valg for de øvrige

Det politiske og administrative hierarki  Folketinget og Regeringen (love).  Kommunalbestyrelsen og det politiske udvalg (mål og rammer)  Skolebestyrelsen (principper)  Undervisnings-ministeriet  Den kommunale forvaltning og skolelederen  Skolelederen

Det uformelle netværk

Hvad er skolebestyrelsen ?  Er skolebestyrelsen en ”rigtig” bestyrelse?  Skolebestyrelsens placering i det politiske hierarki.

Skolebestyrelsens arena SKOLE- BESTYRELSE FORÆLDRE BAGLANDET KOMMUNAL- BESTYRELSE SKOLEN

Mål og rammer for skolens virksomhed Styringsdokumenter • Folkeskoleloven • Lov om kommunernes styrelse • Det kommunale budget • Børne - og ungepolitik • Vedtægt for styrelsen af kommunens skolevæsen • Bilag til vedtægt for styrelse af kommunens skolevæsen • Kvalitetsrapport kvalitetssikring. • Kontrakter • Skolebestyrelsens årsberetning • Elevplan

Lov om kommunernes styrelse  Borgerligt ombud  Lukkede møder  Tavshedspligt  Dagsorden  Referat  Udtræden af skolebestyrelsen

Skolebestyrelsens forretningsorden  Mødeindkaldelse  Dagsorden  Beslutninger  Referat  Ret til enkeltmedlemmers tilføjelser til referatet  Indkaldelse af suppleanter  Mødefrekvens  Andet

Hvad SKAL skolebestyrelsen ?  AFGIVE BERETNING  INDKALDE skolens forældre mindst én gang årligt for at drøfte skolens virksomhed  BESVARE henvendelser fra kommunalbestyrelsen  FØRE TILSYN med skolens virksomhed (undtagen personale- og elevsager)  UDARBEJDE forslag om læseplaner og beskrivelser  FASTSÆTTE principper på en række områder  FASTSÆTTE ordensregler og værdiregelsæt  GODKENDE skolens budget inden for de centralt udmeldte økonomiske rammer.  GODKENDE undervisningsmidler  UDTALELSE i forbindelse med ansættelse af ledere og lærere  GODKENDE om voksne skal kunne deltage i skolens undervisning  GODKENDE kulturcenteraktiviteter  AFGIVE indstilling om forsøgs og udviklingsarbejder

Hvad KAN skolebestyrelsen? FASTSÆTTE principper for….. –voksnes deltagelse i undervisningen. –særligt samarbejde med lokalsamfundet. –skolens øvrige virksomhed. (Ud over minimumsbestemmelsen) HENVENDE sig til kommunalbestyrelsen om alle forhold vedrørende skolen. AFGIVE UDTALELSE til kommunalbestyrelsen om alle spørgsmål, der vedrører skolen STILLE FORSLAG til kommunalbestyrelsen om alle spørgsmål, der vedrører skolen.

Skolebestyrelsen SKAL fastsætte principper for:  Undervisningens organisering, herunder elevernes undervisningstimetal på hvert klassetrin, skoledagens længde, udbud af valgfag, specialundervisning på skolen og elevernes placering i klasser.  Samarbejdet mellem skole og hjem  Underretning af hjemmene om elevernes udbytte af undervisningen  Arbejdets fordeling blandt lærerne  Fællesarrangementer for eleverne i skoletiden, lejrskoleophold, udsendelse i praktik mv.  Skolefritidsordningens virksomhed

Hvem samarbejder skolebestyrelsen med?  Kommunalbestyrelsen  Skolens forældre  Skolens ledelse  Pædagogisk Råd  Skolefritidsordningen  Elevråd  Eventuelle rådgivende organer  Daginstitutioner  Fritidsklubber  Ungdomsskolen  Musikskolen  De andre skolebestyrelser i kommunen  Andre relevante interessenter

Hvordan får skolebestyrelsen indflydelse?  Udtaler sig om kommunens styrelsesvedtægt med tilhørende bilag på folkeskoleområdet  Godkender skolens budget og beder om at få forelagt skolens regnskab  Fastsætter principper for skolens virksomhed  Udøver tilsyn med skolens virksomhed fx gennem drøftelse af principperne i praksis  Afgivelse af høringssvar

Kvalitetsrapporter  Redskab i mål - og rammestyringen af folkeskolen  Dokumentationsredskab mellem Undervisningsministeriet, kommunalbestyrelserne og de enkelte skoler  Kvalitetsrapporten indeholder i henhold til bekendtgørelsen følgende hovedoverskrifter –Helhedsvurdering af det faglige niveau –Rammebetingelser –Pædagogisk processer –Resultater

Kvalitetsrapporter  Den enkelte skolebestyrelse skal at udtale sig om rapporten, inden kommunalbestyrelsen drøfter den.  Kvalitetsrapporten vedrører det foregående skoleår, der arbejdes altså lige nu, på færdiggørelsen af kvalitetsrapporten for skoleåret  Kommunalbestyrelsen skal drøfte og tage stilling til kvalitetsrapporten inden den 31. december.  Rapporten offentliggøres via internettet/skolen hjemmeside.

Eksempel på tilbagevendende dags- ordenspunkter i årets løb August: Præsentation af den færdige kvalitetsrapport. Årsplan for skolebestyrelsens samarbejde med kontaktforældrene. September: Orientering om indholdet i det planlagte møde for kontaktforældre November: Budgetdrøftelse December:Indsatsområderne – hvordan går det?

Eksempel på tilbagevendende dagsordenspunkter i årets løb Januar: Godkendelse af budgettet Drøftelse af handlingsplaner Februar: Orientering ved skolelederen om hvilke principper, der har betydning for det kommende års planlægning Elev – og lærersituationen i det kommende skoleår Marts:Orientering om planlægningen af næste skoleår ved skolelederen

Eksempel på tilbagevendende dagsordenspunkter i årets løb April: Drøftelse af skolebestyrelsens gældende principper Juni:Orientering om arbejdsfordelingen blandt skolens lærere i det kommende skoleår. Orientering om elevskemaerne for næste skoleår Drøftelse af det kommende skoleår

Øget fokus på folkeskolens resultat  Internationale undersøgelser (fx PISA og TIMSS)  OECD Review s  EVA’s rapporter  Regeringens 360-graders eftersyn  KL – Nysyn på folkeksoeln.

Aktuelle udfordringer for om folkeskolen centralt og lokalt Regeringens rejsehold anbefaler: 1.Lærernes kompetencer skal styrkes 2.Hæv kompetencen hos skolelederen 3.Styrket forskning i skoleudvikling 4.Tydelige mål for, hvad elever skal lære 5.Stærkere fokus på skolens resultater 6.Langt færre elever skal i specielle tilbud

Aktuelle udfordringer for om folkeskolen centralt og lokalt Regeringens rejsehold anbefaler: 7. Elever i vanskeligheder skal have effektiv støtte 8. Skoler og kommuner skal have større frihed til at drive skoler 9. Flere valg og mere it 10. Styrket faglighed gennem større skoler

Aktuelle udfordringer for om folkeskolen centralt og lokalt KL’s publikation Nysyn på folkeskolen: 1.Elevernes læring skal stå i centrum 2.En helt ny overbygning 3.Hyppige elevsamtaler om læringsmål og læringsstrategi 4.Styrk læring for elever med særlige behov 5.Lærerne er på skolen og støtter elevernes læring 6.Skoleledelsen skal måles på eleverne resultater og trivsel 7.Færre bøger – mere it 8.Læreren anvende viden fra forskning ind i skolen 9.Ungdomsuddannelsen begynder i folkeskolens overbygning

Drøftelse i skolebestyrelserne Skolebestyrelsen:  Drøfter hvad vil vi gerne være kendt for? Drøftelserne tages op på næste ordinære møde i skolebestyrelsen.

Nyttige links Rejseholdets anbefalinger: Nysyn på folkeskolen: med-nysyn-i-folkeskolen/ Undervisningsministeriets hæfter om skolebestyrelsen: lsen.aspx Rapport om ansvarsfordeling: ansvarsfordelingen-mellem-skole-foraldre-og-det-ovrige-samfund/ Folkeskoleloven og bekendtgørelser: