Test og proptotype Mange virksomheder udvikler deres innovation alt for meget, før de tester den bærende ide. Det er langt fra nødvendigt at have udviklet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kunder og marked Den primære årsag til, at virksomheder fejler med deres Innovationer, skyldes manglende indsigt i markedet og kundernes behov Lindholm.
Advertisements

15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
TPG handleplans-skema
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Prissætning - hvordan gør man ?.
Energi- & Vandværkstedet
Roskilde Tekniske Skole
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Psykoedukation til unge i OPUS
Real Kompetence Vurdering
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Modul 1 - Processer.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Computerens anatomi.
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Skabelon til strategisk plan
Bytte   PowerPoint  .
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Roskilde Bibliotekerne Grundlæggende introduktion til projektarbejde
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation / it.
Mindre grimt, tak.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
3 eksempler på, hvordan sundhed.dk hjælper borgerne
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Idegenerering Ideer opstår nogle gange ud af den blå luft. Og nogen er meget bedre end andre til at få ideer. Og dog? Hjernen har nok på en eller anden.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Omgangstone og kollegialitet
SPONSOR ARBEJDET Wischmann Innovation © 13 trin på vejen Mod en god sponsoraftale. Wischmann Innovation ©
Kodeks for offentlig topledelse
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Snak med din sidemand om dette et par min.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Brugerdreven Innovation Brugerdreven innovation eller ”åben innovation” er et for- holdsvis nyt begreb. Et begreb Danmark, som det første land, har sat.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Innovation præsentations eks. Start med at forklare hvilket problem du mener dit innovative forslag ville kunne løse. Mit innovative forslag tager udgangspunkt.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Implementering Innovation er risikofyldt, og selv med en meget detaljeret og omfattende strategi og et godt forarbejde kan det gå Galt, hvis udførelsen.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Stress En folkesygdom?.
SKABELON.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Sælg et produkt eller en tjeneste
SUCCES MED SALG 1.
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

Test og proptotype Mange virksomheder udvikler deres innovation alt for meget, før de tester den bærende ide. Det er langt fra nødvendigt at have udviklet et næsten færdigt produkt, før man beder markedet om dets opfattelse af ideen Invester lidt tid og penge i et fornuftigt testforløb og spar mange ærgrelser, tid og penge

Forslag til testprocessen Koncepttest 1. Når ideen kan beskrives på et stykke papir •Meget tidligt i udviklingsforløbet er det muligt at teste sin ide. Gør jer selv den tjeneste at beskrive alle de interessenter, som kommer i kontakt med produktet. Det hedder også produktets værdikæde, forsyningskanal eller supply chain. •Identificer de vigtigste interessenter •Beskriv jeres ide på et stykke papir og tag en snak med de disse interessenter, hvor den endelige bruger/forbruger er vigtigst. •Forstår de ideen? •Er de interesserede i at få løst det behov, som jeres ide kan opfylde? •Hvad lægger de mest vægt på ved produktet/ydelsen/servicen? •Har de forslag til forbedringer og forhold i bør fokusere på? •Kan de sige noget om, inden for hvilket prisinterval de overvejer køb? •Vil jeres ide erstatte et andet produkt? Hvilket? •Efter en sådan snak har i givetvis fået et ganske godt input til det videre forløb •Om muligt, få interessenterne til at underskrive en FortrolighedserklæringFortrolighedserklæring

Forslag til testprocessen Koncepttest 2. Når ideen yderligere er tegnet/illustreret •Kontakt de samme interessenter, når tegning/illustrationsarbejdet er gjort, og I har tage deres tidligere kommentarer i betragtning •Kontakt ligeledes et par andre interessenter om muligt, som ikke har set/hørt om ideen før •Fremlæg projektet og lyt til deres indvendinger og gode forslag •Alle de større analysebureauer har hver deres egen skabelon til koncepttest liggende, og priserne er meget forskellige alt efter målgruppe og omfang.

Forslag til testprocessen Koncepttest 3. Når ideen er illustreret evt. i 3D via computertegning •Da det ikke er så dyrt længere at få illustreret sit produkt i 3D, hvor man på skærmen kan vende og dreje produktet og sætte det ind i realistiske omgivelser og give det forskelligt udtryk via farver, overflade etc., kan man afhængig af tid overveje at få illustreret sit produkt på denne måde med det samme og reelt springe koncepttest fase 2 over. •Så er det igen kontakt til de centrale interessenter. Hvis ideen skal emballeres, så glem ikke at få tegnet/beskrevet denne også og drøft ligeledes dette element. Er der mellemhandler og distributør involveret i produktet, er dette punkt meget centralt. •Det er også på dette niveau, man kan overveje at gå lidt bredere ud og få testet sit produkt. Det kan eksempelvis være via: •Fokusgrupper, hvor man samler en række interessenter og får sat en debat i gang og herunder meget nøje og detaljeret registrerer deres kommentarer. Oftest optages sådanne sceancer på video for dokumentation •Internet panel, hvor man via eget kundekartotek (CRM-system) eller via eksternt analyseselskab og deres paneler gennemfører en egentlig spørgeanalyse. Fordelen ved denne analyseform er, at man kan opnå mange deltagere og er uafhængig af geografi. Prisen er tilmed fornuftig

Forslag til testprocessen Koncepttest 4. Hvis det er relevant for ideen, udarbejdes prototype •Priserne på prototyper falder konstant, mens kvaliteten stiger. Såvel i Danmark som i udlandet er der firmaer, som via en 3D computertegning, kan lave en meget præcis portotype af snart sagt alle produkter. •Ved søgning på eks. Google prototyper kommer en lang række informationer og mulige producenter op, ligesom der her på startvaekst om prototyper er en række gode tips og ideerprototyperom prototyper •At kunne fremvise ”et rigtigt” produkt vil i tilfælde give et mere validt analyse- resultat •Prototypen kan så testes på forskellig vis, og man kan eksempelvis også tage disse med på messer, udstillinger o.lign •Prototyper er efterhånden kommet op i en så høj kvalitet, at man nu via disse maskiner kan fremstille ”rigtige” produkter. Dette fænomen kaldes Rapid Manufactoring. Skal man derfor kun bruge et mindre antal, kan denne tilgang være en ide

Forslag til testprocessen Koncepttest 5. Yderligere analyser og testprodukter •Udover de her omtalte analysetyper findes der en lang række andre analyseværk- tøjer, som kan være relevante, herunder produkter der kan medvirke til at opti- mere ikke kun det enkelte produkt, men også nærmere identificere den mest relevante målgruppe, prissætning, design, farve, kommunikation etc. •Har du behov for yderlige information om noget sådan, så kontakt dit væksthus eller gå direkte til et analysebureau •Som yderlige input til debatten om diverse analyser, bør man ligeledes overveje, om ikke ens leverandører, kunder eller andre partnere kunne tænkes at ville indgå i finansieringen af en eventuel analyse

Test og prototyper I denne fase af udviklingsprocessen skal produktet/ydelsen udsættes for den første rigtige syretest. Mange virksomheder har sprunget en koncepttest over, fordi de har haft for lidt tid, penge eller i stor - måske for stor - grad har troet på egen dømmekraft. Vi vil opfordre til, at alle potentielle innovationer på den ene eller anden måde vurderes af markedet inden lancering. Læs under alle omstændigheder nedenstående tips

Test og prototyper Praktiske tips Sandsynliggør behov.  Alle behov kan ikke direkte måles og vejes og dermed bevises. En god måde er derfor at drage paralleller til andre områder, hvor målgruppen bekræfter behovet gennem køb eller anden adfærd. Hvis for eksempel brugerne viser interesse for miljø og sundhed gennem køb af økologiske grønsager, må man umiddelbart kunne forvente en interesse for andre økologiske produkter, som skal fortæres eller kommer i direkte kontakt med kroppen Sandsynliggør løsning.  Det helt centrale spørgsmål, som skal besvares, er, om de fremtidige brugere ser den tænkte løsning som en attraktiv mulighed, der opfylder deres behov. Lad dem derfor prøve den nye løsning – måske kun som modeller, billeder eller animationer. Husk dog altid at lade dem prøve flere løsningsalternativer, hvoraf nogle skal være konkurrerende eller substituerende løsninger. Så vil du se, om de foretrækker jeres nye forslag Sandsynliggør realiserbarhed.  Er der tvivl om en ny teknologi, en ny fremgangsmåde eller nye partnere, må I hurtigst muligt få reduceret usikkerheden. Lav nogle forsøg og simuler virkeligheden Imiter virkeligheden.  Hvis din løsning skal bruges i stressede situationer med støj, røg og møg, skal den også afprøves sådan. Ikke noget med fint belyste mødelokaler, varm kaffe og nybagt kringle! Kilde: Vinder koncepter, 2006

Test og prototyper Praktiske tips Djævlen bor i detaljen.  Husk at afprøve helhederne, men også de små isolerede detaljer, der kan skabe forvirring og irritation. Brugeren har altid ret! Lær af kritikken.  Lyt til, hvad testpersonerne siger og gør, og diskuter derefter internt, hvad I kan lære af det. Vi hører desværre alt for ofte, at brugerne har misforstået noget. Glæd dig over, at du fik kritikken nu, hvor I kan gøre noget ved det, og ikke først, når nyheden flopper ved lanceringen… Kombiner systematisk med intuition.  Systematik er vigtig, analyse lige så vigtig, men det er også vigtigt at stole på egen intuition Inddrag andre i konceptets holdbarhed.  Det er vigtigt at inddrage andre i konceptets holdbarhed og helt centralt, at denne vurdering sker i forhold til succeskriterier og ikke i forhold til ”fordomme” Fastlæg en testplan/forsøgsplan.  Hvilken metode er den mest velegnede i forhold til jeres koncept Kilde: Vinder koncepter, 2006