Når du har været udsat for en fejl Patientsikkerhed for patienter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Lov om patientsikkerhed Legale aspekter
Psykisk arbejdsmiljø.
Journalisering- dokumentation af fysioterapi
Ny, offentlig myndighed – Udbetaling Danmark
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Set fra sundhedspersonens side
Udsendelse til international tjeneste
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Præsentation af Patientens bog
Middellevetid Tab i middellevetid i forhold til forskellige risici
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Action Cards øger sikkerheden for patienter og personale, når vi behandler patienter med meticillin- resistente staphylococcus aureus (MRSA) Lene Leth.
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientsikkerhed og klinisk biokemi
feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering
Kvalitetsudvalgsmøde d. 9/5 2012Spl. Dorte Lindholt, DagKirurgisk Enhed ”Skriv din mening” Feedback postkort.
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Følge- Op.
Sygeplejerskers juridiske ansvar mv.
Psykiatriloven Almindelige bestemmelser Regler for anvendelse af tvang
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Temadag Bloklæger, Region Sjælland 17. maj 2011
Introduktion til patienter samt til pårørende og patientorganisationer
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Patientforsikringen Chefkonsulent Kristina Askjær
1 Hvordan er forsøgspersonen i et lægemiddelforsøg forsikret?
Sygeplejersker/bioanalytikeres juridiske ansvar 14. marts 2012 Souschef, cand. jur., Anna Murphy Tilsyn og Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen.
Håndtering af utilsigtede hændelser på Århus Universitetshospital, Skejby og erfaringer fra Klinisk Biokemisk Afdeling Else Marie Vestergaard Afdelingslæge,
At tale om sexualitet.
Sygeplejerskers juridiske ansvar mv. 21. September 2011 Souschef, cand. jur., Anna Murphy Tilsyn og Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen.
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
PRAKSISRESERVELÆGER REGION HOVEDSTADEN
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Inspirationsdag om kommunikation og patientinddragelse Enhedschef Marie Fuglsang.
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Patient overgange Charlotte Barfod
Patientombuddet v/ Kim Lyngby Mikkelsen, Assisterende læge
Introduction to consent: ethical and legal issues
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
1 ▪ Velkommen til Kick-off I dag tager vi et afgørende skridt  Mere sikkerhed for vore patienter  Mere sikkerhed for vores personale.
Stress En folkesygdom?.
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
Temadag FOA Brønderslev Arbejdsskader & Arbejdsmiljø 1.februar 2012 I FOA Brønderslevs lokaler, Grønnegade 21, 2. sal, 9700 Brønderslev Program Temadag.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Hvordan inddrages praksissektoren, og hvorfor er det vigtigt? Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen Kvalitet og Sundhedsdata.
Ledende overlæge Bjarne Rønde Kristensen Gynækologisk-Obstetrisk Afdeling Y Århus Universitetshospital, Skejby Mail:
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Temadage med SJH. Arbejdsskade Ulykke En fysisk eller psykisk skade, som opstår efter en hændelse eller en påvirkning, der er sket pludseligt eller inden.
UTH i almen praksis Baggrund: Loven om patientsikkerhed 2010 Formål: Lære af fejl og risikosituationer og mindske risikoen for at de sker igen Rapporteres.
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
Kapitel 4 Erstatning uden for kontrakt. 1.Betingelser for erstatningsansvar 2.Ansvarsgrundlag 3.Årsagsforbindelse – kausalitet 4.Påregnelighed – adækvans.
Afgrænsningscirkulære Cirkulære om afgrænsning af behandlingsredskaber, hvortil udgiften afholdes af sygehusvæsenet.
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
Hvad er vigtigt for dig?-dag
Hvad er vigtigt for dig?-dag
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Introduktion til SPV-kursus
De pårørende i beslutningsrummet
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Kontakt til deltagerne
Erstatning uden for kontrakt
Præsentationens transcript:

Når du har været udsat for en fejl Patientsikkerhed for patienter

Denne præsentation Har du været udsat for en fejl er der tre veje du kan gå, hvis du vil klage: 1.Sygehusets personale, afdeling og ledelse 2.Patientklagenævnet 3.Patientforsikringen •Patientvejlederen kan hjælpe dig med at finde vej Husk: Den ene mulighed udelukker ikke den anden

Patientvejlederen •Alle sygehuse har en patientvejleder •Patientvejlederen er en neutral person •Patientvejlederen kan fortælle dig om regler og love i sundhedsvæsenet •Patientvejlederen er til for at hjælpe dig, fx med at: •Udrede problemer •Tale med personalet •Søge erstatning •Klage

Sygehuset Fortæl personalet hvis du føler, du har været udsat for en fejl: • Så I sammen kan afklare om der er sket en fejl • Så personale og afdeling kan rette op på forholdene Fortæl personalet: • Hvordan du opdagede fejlen • Hvornår du opdagede fejlen

Sygehuset, fortsat Henvend dig til afdelings- eller sygehusledelsen hvis du føler: •Du ikke kan tale med personalet •Du er blevet behandlet dårligt, fx at sygehuspersonalet har opført sig arrogant eller ufølsomt •Serviceniveauet ikke er i orden

Patientklagenævnet Hvad kan du klage over? •Undersøgelser, behandling, pleje, information mv. Hvad kan du ikke klage over? •Service, personalets opførsel, maden mv. Læs mere på

Patientklagenævnet Hvem kan du klage over? •Sundhedspersoner involveret i din behandling Hvem kan du ikke klage over? •Du kan ikke klage over afdelingen eller sygehuset som helhed. Du kan kun klage over enkeltpersoner Læs mere på

Patientklagenævnet Hvad kommer der ud af klagen? •Patientklagenævnet afgør om den eller de sundhedspersoner, du klager over, fagligt har udført behandlingen godt nok. Hvis du får medhold i klagen vil sundpersonen typisk få ”en næse”. Læs mere på

Patientforsikringen Hvad kan du søge erstatning for? • Skader der kunne være undgået ved bedre eller anden behandling • Skader der skyldes fejl/svigt i teknisk apparatur m.v. • Svie og smerte der kunne være undgået Hvad kan du ikke søge erstatning for? • Psykiske mén, dårlig service, hændelige komplikationer mv. Læs mere på

Patientforsikringen Hvad kommer der ud af at søge erstatning? • Hvis din skade falder inden for rammerne og overstiger kr. får du udbetalt et erstatningsbeløb Læs mere på

Forebyg fejl og misforståelser Kommunikations problemer og svigt er en væsentlig medårsag i over 50% af fejlene Tal sammen! Spørg! Fortæl!

Forebyg fejl og misforståelser Hverken du eller personalet er tankelæsere, derfor: •Spørg når der er noget du ikke forstår •Accepter ikke et svar du ikke forstår! HUSK PÅ

Vær med til at forebygge fejl Bestil 10 gode råd og Patientens bog