1 November 2002 Skanska Danmark A/S Ledelse af innovation - Entreprenøren Udviklingschef Niels Falk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GS1 DataBar Reducering af madspild
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Gammelheds-Philosophy
Velkommen 1. Velkommen Jeg hedder Ulf Oscarson. I 1998 blev jeg præsenteret for virksomheden Forever Living Products, hvis hjemmeside du netop nu er på.
Alt er startet med en tanke! Tænk: Hvis vi nu vidste hvor alle var på vej hen…. ? Så skulle vi blot komme derhen først! Og så ville vi kunne tilbyde en.
Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Nationalparkmøde Anne Sophie Gamborg Dansk Skovforening 7. september 2010.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Fra transaktion til reduktion Jacob Jaskov, Instituttet for Fremtidsforskning.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Holmegaard en ny begyndelse.
Et konkret kompetenceudviklingsforløb. •Omsætning :Over 500 millioner •Personale:Ca. 150 medarbejdere.
Mind:lab Patrik Gustavsson Culture Manager. mind:lab Økonomi og Erhvervsministeriets kreative væksthus for afprøvning og udvikling af nye ideer Projekthotel.
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Backoffice præsentation
Fit for Fight seminar september Operationalisering af strategi for resten af 2009 og 2010 Afdeling: Marketing, Innovation, AXOCO & CSR Vil…Mål…Gør…
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Nytænk din forretning med Blue Ocean Strategy
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Ledelse af innovative medarbejdere
IS-Strategi.
Præsentation af e-takeaway.dk
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Maksimering af offentlige idrætssatninger IDAN konference Odense d. 21. april 2006 Lars Haue-Pedersen TSE Consulting.
Intro september 2008 Vind eller forsvind - den nye globale virkelighed - introduktion John Klindt, adm. dir. Micotron A/S 1.
We choose to go to the moon in this decade and do the other things... Not because they are easy, but because they are hard...
Internationale perspektiver på udviklingen af den inkluderende skole.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Bestil en forsker! Lørdag den 24. april. Forsknings- og Innovationsstyrelsen  300 foredrag af forskere - landet over.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Udfordringen Dårlige data skaber spild i de administrative processer. Hæmmer strategiske beslutningsgrundlag. Bremseklods for udvikling af konkurrenceevne.
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Hvem er Parseport? -- ParsePort er en nystiftet, dansk virksomhed med speciale i data-opsamling, -behandling og - præsentation. Hvem står bag ParsePort?
Oplæg i Væksthus Hovedstaden 28. November 2007 Jacob Holm
Alle talenter skal i spil… Anette Steen Pedersen Færøerne - maj 2011.
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
EFQM Forum 2004 Berlin 15 – 17 november 2004: ”The European Leadership Challenge” Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
DANSK SUPERMARKEDHR-AFDELINGEN Unge på tværs Børnerådet og DE Konference 25. november 2010 Annette Vittrup HR-partner, Dansk Supermarked 1.
Illustrationer til undervisningsbrug
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Fundraising Hvor svært kan det være? Temadag: Fundraising og biblioteksudvikling – europæiske perspektiver Vejle 11. november 2014 København 12. november.
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Den lærende organisation
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Kundskabsledelse i ‘The Learning Economy’ Oslo, Oktober 2008 B.-A. Lundvall Aalborg University, Denmark Sciences Po, Paris.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Vesthimmerlands Landboforening ” Sådan gør vi hos os” Lisbeth Mør ck Christensen.
Profilfag Julemarked Helt på plads med samarbejdsbutikker
Jeg hørte engang én sige, at hvis man skal have mennesker til at bygge et skib, skal man ikke give dem søm og træ. Man skal give dem drømmen om havet.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Leif Vestergaard Adm. direktør, EG A/S Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet.
GENERATION WHY Flere søger virksomheder med andre formål end ren profit. Give noget igen til samfundet. Vi vil i stigende grad søge at gøre en positiv.
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Skal vi tvangsnationalisere energi? Andes Stouge 9. juni 2016.
Hej Facebook.com/skalvidele
Vækstforum Hovedstaden
Business Model Generation
21. Den strategiske plan.
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Præsentationens transcript:

1 November 2002 Skanska Danmark A/S Ledelse af innovation - Entreprenøren Udviklingschef Niels Falk

2 November 2002 Skanska Danmark A/S Kort om Skanska-koncernen •Skanska er en af verdens førende virksomheder indenfor byggerelaterede ydelser og projektudvikling •Omsætning i 2001 på ca. DKK 130 mia. •4.000 faste kunder • medarbejdere •Skanska er permanent tilstede i 23 lande • eller

3 November 2002 Skanska Danmark A/S Skanska’s værdicirkel

4 November 2002 Skanska Danmark A/S Hvordan ser vi innovation? •Fantasi:Nyt… •Kreativt:Nyt og nyttigt… •Innovativt:Nyt, nyttigt og anvendeligt

5 November 2002 Skanska Danmark A/S Kreativitet som drivmiddel •”Innovation” er ikke en del af vores vision, mission eller værdisæt – men er det en forudsætning? •Implementeret fantasi er ikke mere innovativt… •Kreativitet er drivmidlet… •Kreativitet er ”medfødt” og skal dyrkes – talentet skal findes frem igen efter ”aflæring” •Styring af kreativitet og teknologiledelse kan tillæres •Organisationens evnen til at arbejde hurtigt skabes af kreativiteten – ikke af antallet af overarbejdstimer

6 November 2002 Skanska Danmark A/S Faldgruberne •Over målet - Månen tur-retur? ”We’re not doing this because it’s easy…” •Dette vil ændre måden vi fører forretning på de næste 50 år: Så jeg håber vi har ret og at jeg ikke er her om 50 år? •Overkompromisset – ligner, men er ikke: Det gennemsnitlige vinder aldrig! •I de andres fodspor: Lander man samme sted som dem, hvis man er heldig. •Snøvlende og langsom innovation: Når vejen bliver målet? Pay-off på lang sigt… •Innovationsaristokratiet… ”Bumpesticker management” og magi på bestilling

7 November 2002 Skanska Danmark A/S Stræben efter målet… •Holdbare konkurrencefordel: ”Brand” (mærkevare), produkt, proces og muligheder for f.eks. differentiering… Langtidsholdbare foretrækkes. •Kreativitet og innovationsevne er hos alle: Det gælder om at bruge den og benytte – og forrente - virksomhedens ”videnkapital” •Få ”bunden” med! Ellers vil den tunge del af organisationen blive ved med at trække ned… Afskaf 80/20-reglen •Ressourcer: Tid, penge og kompetence – og is i maven til at vente, smide ud eller starte forfra… Sult er godt?! •Pay-off – på godt og ondt: Ingen kapitalisme uden regning…

8 November 2002 Skanska Danmark A/S Succeserne •Reducerer risici og begrænsninger: Skaber mangfoldighed og muligheder •Gør fordelene synlige for alle: Viser potentialet … •Skaber rammen for den næste innovation: Synliggør videre udvikling og muligheder – skaber fremdrift •Bevæger organisationen: Rammer også konkurrenterne og samarbejdspartnere •Kommer indefra: Er drevet af organisationen og matcher virksomheden

9 November 2002 Skanska Danmark A/S Forskningens halvflugter… •”The stuff that dreams are made of…” •Den bedste forskning er den, der giver os halvflugterne, vi selv kan skyde i mål… •Forskningen har mangfoldigheden og ressourcerne – vi har muligheden for at implementere •Videnskaben har metoden, der kan give os det grundlag vi ikke selv kan eller orker at undersøge… •Byggeforskning må ikke primært være udviklingsdrevet – det blokerer for branchens innovationsevne

1010 November 2002 Skanska Danmark A/S Brug af koncernens viden… •Overførelse af viden: Det nemmeste er at overføre – det sværeste er at modtage – det umulige er at anvende •Egen innovation er bedst: Uanset den er hel eller delvis, giver det ejerskab og drivkraft •Der skal være ”undertryk” i overført viden: Man skal tvinges til at opsøge mere viden – det skal koste at tilegne sig og anvende – og koste mere ikke at være med •Videnoverførelse skal være bred: Ikke nødvendigvis demokratisk…