Tunnel Bornholm - Skåne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er min bulldozer? Dette er historien om hvad der sker når ting bliver væk og dukker op de underligste steder.
Advertisements

Nationalregnskabets pålidelighed
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Konkurrence i grupperne Hvem får først bolden…..
Velkommen 1. Velkommen Jeg hedder Ulf Oscarson. I 1998 blev jeg præsenteret for virksomheden Forever Living Products, hvis hjemmeside du netop nu er på.
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Rejse og transportmønstre samt - samt opfattelser hos turist- og transporterhvervet af transportvilkårene Dialogmøde, Kulturhuset FREM 21. maj 2013.
Kaskelotten.
Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Notat 4 scenarier ifm. besejlingen af Bornholm fra med BRK i trafikkøber rollen. Juni.
Tilbageblik Scenarioeksempel Fordele og ulemper Side 1 7 minutter omkring besejlings- scenarier i 3. færgeudbud Borgermøde 21. maj i Svaneke.
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Anlægsoverslag Uwe Hess, Projektchef Rambøll
CO2-reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet Christian Stege, Energistyrelsen IDA Energi den 26. januar 2010.
Isen, vandet og vinden formede Danmark
Vedvarende energi til husstande
Odense Staalskibsværft A/S Internationale Erhvervsvilkår Miljø & Medarbejdere v/ Adm. dir. Finn Buus Nielsen.
Vinterman seminar 28. April SIDE 2 Vinterman seminar 28. april Ca. 80 personer: • 30 kommuner (23 Vinterman, 5 -Light og 2 -Melding) • 5 Vejcentre.
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Målsætning for Interreg
Infrastruktur og bosætning
Bornholms Passagerforening
Velkommen til DGF’s 92. årsmøde og generalforsamling.
Optimering af SkyTEM Surveys. Siden introduktionen i 2002/2003: Større rammer + højere strøm >> højere moment Hurtigere målesystem (tættere målinger)
Irak.
Decentral/kommunal dialyse
Alternative transportsystemer i landbruget - med fokus på gylleområdet
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Forgasning af affald og biomasse
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Møde Internationalt Udvalg d. 4. maj 2006 Dansk/Tysk Interreg samarbejde & Østersøen.
Et grundstof der er pengene værd Af Kim og Jacob – 1.4
1 Udfordringer i den dansk-tyske erhvervsregion Dansk-Tysk Infrastruktur konference, mandag den 15. december 2008, Flensborg Hans Kirk Formand for UdviklingsRåd.
Har dansk landbrug stadig brug for en fælles landbrugspolitik?
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Opfølgende analyser af Hærvejsmotorvej
Deputation 22. September Agenda Konsekvenser af L23 Dansk hestesport i dag Forslag til at redde branchen.
Sundhedsøkonomiske overvejelser om prioritering
Jeopardy Bjerge Floder Øer Farvande Øgrupper
Fremtidens sundhedsvæsen i et økonomisk perspektiv Jan Rose Skaksen 24. august, 2011.
1 Presse- og analytikermøde 31. januar Tidligere udmeldinger om orkanen Branchen Umiddelbart efter orkanen Ca. 1 mia. kr. Medio december 1999.
1 Middelfart Kommune Synsvinkler i forhold til den sociale udligning.
EU: mere magt, mindre deltagelse Demokraticafé, Niels Brock, København, 2. december 2010.
Orkaner.
En fast Kattegatforbindelse
Kapacitetsstyring.
Prisudviklingen på kort sigt Future markedet.
Regeringens globaliseringsudspil
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
VANDMILJØPLAN II - Økonomisk slutevaluering
Malmö Festivalen har ca besøgende. Malmöfestivalen är en årlig festival i centrala Malmö. Festivalen är Nordens största stadsfestival med ca.
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Konsekvenser –Frekvenser. Konsekvenser –Køreplan.
Hvor etablerer landmænd sig primært i udlandet?
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
KØBENHAVNERNE ELSKER AT CYKLE % af københavnerne cykler på arbejde De fleste af os i alle slags vejr.
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Lolland Kommunes udfordringer. Udfordring 1: Faldende indtægter.
En fremtid med muligheder: Fremtidens produktion i Danmark Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Transport- og EnergiministerietSide 1 Fast forbindelse over Femern Bælt Præsentation v. Claus F. Baunkjær.
COWI Afdeling for tunneler og underjordiske konstruktioner# Tunnel til Bornholm.
Besøg verdens første 7 stjernede hotel.....
Trafikale og miljømæssige effekter
Energierhvervsanalyse
Præsentationens transcript:

Tunnel Bornholm - Skåne Begrundelserne for at ønske en tunnel er indlysende: Femern-tunnel er lige besluttet! Færøerne har i 2002 og 2006 taget to undersøiske vejtunneler på 4,9 km og 6,2 km i brug (0,3 og 0,4 mia.kr.) Norge indviede i 2000 verdens længste vejtunnel på 24,5 km, Lærdalstunnelen, pris NOK 1.050 mio. (= 1 mia.kr.) Japan har verdens længste jernbanetunnel på 53,9 km fra 1988 Kanaltunnelen på 50,5 km fra 1994 er verdens næstlængste jernbanetunnel, pris omkring 100 mia.kr. Undersøisk tunnel mellem Japan og Korea, ca. 235 km, overvejes

OPGAVER/UDFORDRINGER Geologiske og geotekniske forhold Tekniske løsningsforslag Drifts- og trafiksikkerhed Trafikprognoser og rejsetider Erhvervsmæssige og økonomiske påvirkninger Pris

Jordskælvszone og geologi Surlyk m.fl., 1995 Håkanson og Schack-Pedersen,1992

Byggemetoder Sprængt/gravet tunnel Tunnel boret med tunnelboremaskine (TBM) Sænketunnel

Tunneltyper Tunneltype Pris Kritisk aspekt Sprængt/gravet tunnel Billig Kræver favorabel geologi med meget stabile forhold Tvivlsomt om geologien tillader en sprængt/gravet tunnel Boret tunnel Dyrere Geologien sandsynligvis mere favorabel end ved Storebælt, men Bornholmtunnelen er en lang tunnel med stor mulighed for problemer med tunnelboremaskiner Sænketunnel Dyr Stor vanddybde og vandtryk giver tekniske problemer Midlertidige miljøpåvirkninger ved gravning af rende for tunnelen

Sammenligning af metoder og dybder Sænketunnel Sprængt tunnel Boret tunnel Havdybde 50 m Havdybde 50 m Tunneldybde ca. 50 m Tunneldybde ca. 20 m

Tunnel til Bornholm Alternative udformninger 1-rørs vejtunnel 1-rørs jernbanetunnel 2-rørs vejtunnel 2-rørs jernbanetunnel

Jernbanetunnel, dobbeltrør Fx Storebæltstunnelen

Jernbanetunnel, dobbeltrør Fx Storebæltstunnelen

Tunnelalternativer Tunnelalternativ Pris Kritisk aspekt 1 rørs vejtunnel Billigst Er personsikkerheden og driftssikkerheden acceptabel når der kun er et tunnelrør? - Tvivlsomt 1 rørs jernbanetunnel med pendultog Billig Er kapaciteten af et rør tilstrækkelig? Er passagersikkerheden og driftssikkerheden acceptabel når der kun er et tunnelrør? 2 rørs vejtunnel Dyrere Sikkerhed Prisen; med to rør vil tunnelen nok ikke være prismæssigt interessant 2 rørs jernbanetunnel Dyrest Sikkerhed Prisen?

Lille ø hvad nu? Faldende befolkningstal Skæv demografi Virksomhedslukninger Få nye virksomheder Grå fremtid på mange måder Trafikale udfordringer Behov for udvikling af udkantsdanmark

Affolkning?

Affolkning? Befolkningstallet på Øland er steget med 25% efter man åbnede en fast forbindelse…… …..…Ølandsbroen.

Scenarie for bornholm 2025 75.000 indbyggere på Bornholm! Stort eksporterende erhvervsliv Mange pendlere boede Afdelinger af danske og svenske uddannelsesinstitutioner Stor færgehavn til Baltikum

Der er for dybt Største dybde i Bornholmsgat er omkring 60 meter. Sør-Trøndelag Hitra tunnelen i Norge (5305 meter) fra 1994 er hele 264 meter dyb.

Der er for langt De længste tuneller er Sei-kan i Japan på 53.850 m og Eurotunnel mellem Frankrig og England på 50.450 m. Der er kun cirka 36.000 meter mellem Bornholm og Skåne

En tunnel bliver så dyb, at den kommer til at gå op i Almindingen Der er en vandrehistorie om, at nogle eksperter har beregnet, at en tunnel kommer så dybt ned, at den kommer til at skulle gå op i Almindingen. www.flaamsbana.no er et eksempel på en jernbane med en stigning på over 850 meter på ca. 20 km - eller cirka den samme distance som strækningen Vang-Almindingen. Maximal dybde vil ligge mellem 50 og 80 m, derfor kræves der ikke store omkostninger for at få et tog op. En jernbanetunnel kunne betyde udvikling for Midt- og Nordbornholm

Hvad koster en tunnel ?..5 milliarder kr. eller …. På Færøerne byggede man i 2002 en knap 5 km lang vejtunnel under Vestmannasund -105 meter under havoverfladen. Tunnelen kostede ca. 240 millioner kr. I 2006 åbnede den 6,2 km lange Norðoyatunnilin, som ligeledes har kostet under en halv milliard kr. at bygge. HVIS VI HAR DEN SAMME UNDERGRUND OG KAN BRUGE samme teknik som på Færøerne, koster en 6 gange så lang vejtunnel fra Bornholm til Sverige under 5 milliarder kr. HVIS BornholmerFærgens nuværende drift og tilskud på 550 millioner kr. årligt kan overføres til en 5 milliarder kr. tunnel, bliver dens tilbagebetalingstid 10 år.

Tilbagetalingstid for tunnel til Bornholm Investering med FAST undergrund mio. kr. 6,2 km Færøtunnel i 2006 500 37,2 km BornholmTunnel (=*6) 3.000 Prisstigning 5 år 500 Ekstra sikkerhed, landanlæg mv. 1.500 Anlægssum 2011 kr. 5.000

Tilbagetalingstid for tunnel til Bornholm Årsbudget mio. kr. Billetsalg mv. som BornholmerFærgen 410 Statstilskud BornholmerFærgen 140 - drift og vedligehold, skøn 50 Resultat før afskrivning og renter 500

Tilbagebetalingstid uden renter BornholmTunnel med FAST undergrund 10 år Kattegatbro med renter 25 år Fehmerntunnel med renter 25 år Storebæltsbro med renter 26 år Øresundsbro med renter 30 år

Færøske tunneler Citat fra Wikipedia: De færøske tunneler har været vigtige i udviklingen med at forbinde Færøernes byer og bygder i et sammenhængende vejnet. Den længste tunnel i dag er Nordøtunnelen der forbinder Klaksvig på Norðoyar med Leirvík på Eysturoy. Der findes i alt 19 tunneler på Færøerne, med en samlet længde på 41.787 meter. Derudover er der planlagt 5 tunneler, med en samlet længde på over 45 km.

Ikke et spørgsmål om…..men hvornår! Hvis den danske stat indirekte kan bygge tunneler på Færøerne for milliarder til øer på under 1000 indbyggere, så kan de nok også bygge én til 42.000 …..voksende til måske 75.000! Citat: Foreningen Tunnelbornholm

Tunnel til Bornholm – rapport skal føre til forundersøgelser Geologisk kortlægning (litteraturstudier og evt. seismiske undersøgelser) Tunneltekniske studier og indledende overslag for alternative tunnelløsninger Studier af sikkerhedskoncept Trafikprognoser, trafikart, farligt gods Indvirkning på miljø Erhvervsmæssig og økonomisk udvikling som følge af tunnellen, herunder effekt af nedlæggelse af færger Finansieringsmuligheder og organisatoriske forhold.

Tunnel til Bornholm – rapport Hvilken indflydelse på beskæftigelsen? Hvilke typer af erhverv vil med formål kunne placere sig på Bornholm? Hvilken indflydelse vil det få på turismen? Hvilken indflydelse på fastboende vil det få? Demografiske tendenser Hvilken indflydelse på samarbejdet med Sverige vil den få? En mulig korridor mellem Sverige/DK og Polen/Tyskland – tunnel hele vejen eller en Baltisk havn på Bornholm for enden af tunnelen? Hvilke skønnede vejændringer vil der være behov for i omkringliggende lande?