Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

COWI Afdeling for tunneler og underjordiske konstruktioner# Tunnel til Bornholm.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "COWI Afdeling for tunneler og underjordiske konstruktioner# Tunnel til Bornholm."— Præsentationens transcript:

1 COWI Afdeling for tunneler og underjordiske konstruktioner# Tunnel til Bornholm

2 COWI Afdeling for tunneler og underjordiske konstruktioner# Tunnel til Bornholm Sprængt/Gravet Tunnel (kun ved gunstig geologi som Færøerne / Norge) Granit - Gnejs Rønne-graven (flere kilo- meters dybde til grundfjeld) Vang Klemensker Sandhammaren Hagestad 3020100 0 -200 +100 -100 +100 -50 40

3 COWI Afdeling for tunneler og underjordiske konstruktioner# Tunnel til Bornholm Sprængt tunnel, Eksempel: Lærdal tunnel, Norge

4 COWI Afdeling for tunneler og underjordiske konstruktioner# Tunnel til Bornholm Boret tunnel (boret med tunnelboremaskine som Storebæltstunnelen) Granit - Gnejs Rønne-graven (flere kilo- meters dybde til grundfjeld) Vang Klemensker Sandhammaren Hagestad 3020100 0 -200 +100 -100 +100 -50 40

5 COWI Afdeling for tunneler og underjordiske konstruktioner# Tunnel til Bornholm Boret tunnel, Eksempel: Nanjing Tunnel, Kina TBM (Tunnelboremaskine)

6 COWI Afdeling for tunneler og underjordiske konstruktioner# Tunnel til Bornholm Sænketunnel (som Øresundstunnelen, ligger ved havbunden) Granit - Gnejs Rønne-graven (flere kilo- meters dybde til grundfjeld) Vang Klemensker Sandhammaren Hagestad 3020100 0 -200 +100 -100 +100 -50 40

7 COWI Afdeling for tunneler og underjordiske konstruktioner# Tunnel til Bornholm Sænketunnel, Eksempel: Busan tunnel, Korea

8 COWI Afdeling for tunneler og underjordiske konstruktioner# Tunnel til Bornholm Sammenligning af metoder og dybder Havdybde 50 m Tunneldybde ca. 50 m Sprængt tunnel Havdybde 50 m Tunneldybde ca. 20 m Boret tunnel Sænketunnel

9 COWI Afdeling for tunneler og underjordiske konstruktioner# Tunnel til Bornholm Placering af indkørselsportal Indkørsel til tunnelen i tilfælde af jernbanetunnel (lille hældning), Radius ca. 10km fra Vang Indkørsel til tunnelen i tilfælde af vejtunnel (større hældning), Radius ca. 2km fra Vang

10 COWI Afdeling for tunneler og underjordiske konstruktioner# Tunnel til Bornholm Tunneltyper TunneltypePrisKritisk aspekt Sprængt/gravet tunnel BilligKræver favorabel geologi med meget stabile forhold Tvivlsomt om geologien tillader en sprængt/gravet tunnel Boret tunnelDyrereGeologien sandsynligvis mere favorabel end ved Storebælt, men Bornholmertunnelen er en lang tunnel med stor mulighed for problemer med tunnelboremaskiner SænketunnelDyrStor vanddybde og vandtryk giver tekniske problemer Midlertidige miljøpåvirkninger ved gravning af rende for tunnelen

11 COWI Afdeling for tunneler og underjordiske konstruktioner# Tunnel til Bornholm Tunnelalternativer TunnelalternativPrisKritisk aspekt 1 rørs vejtunnelBilligstEr personsikkerheden og driftssikkerheden acceptabel når der kun er et tunnelrør? - Tvivlsomt 1 rørs jernbanetunnel med pendultog BilligEr kapaciteten af et rør tilstrækkelig? Er passagersikkerheden og driftssikkerheden acceptabel når der kun er et tunnelrør? 2 rørs vejtunnelDyrereSikkerhed Prisen; med to rør vil tunnelen nok ikke være prismæssigt interessant 2 rørs jernbanetunnelDyrestSikkerhed Prisen; nok dyrere end en vejtunnel pga. baneteknikken

12 COWI Afdeling for tunneler og underjordiske konstruktioner# Tunnel til Bornholm Mulige undersøgelser 1.Geologisk kortlægning (litteraturstudier og evt. seismiske undersøgelser) 2.Tunneltekniske studier og indledende overslag for alternative tunnelløsninger 3.Studier af sikkerhedskoncept 4.Trafikprognoser, trafikart, farligt gods (jf. også punkt 3) 5.Indvirkning på miljø 6.Erhvervsmæssig og økonomisk udvikling som følge af tunnellen., herunder effekt af nedlæggelse af færger 7.Finansieringsmuligheder og organisatoriske forhold.


Download ppt "COWI Afdeling for tunneler og underjordiske konstruktioner# Tunnel til Bornholm."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google