1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den 24.-25. marts 2010 Peter Norrild

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

Kollegavejledning i teori og praksis
Fysik/Kemi i samspil og udvikling Vejle Peter Norrild
Fremtidens skole….. NATURFAG I FREMTIDEN Skolebestyrelsesmøde Skovvangskolen
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Lærerprofessionen.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Skolereform august 2014………………
Sciencekommune Assens ”Jeg forventer at gøre en lille opfindelse hver tiende dag, og en stor hver sjette måned eller deromkring” Thomas Alva Edison.
Grønt Flag – Grøn Læreruddannelse
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
”De nye fysikstuderende efter gymnasiereformen - DEN DOBBELTE UDFORDRING ” Debatmøde i Dansk Fysisk Selskab Aarhus d Oplæg Lars Brian Krogh,
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
Science Team K Slutrapport fra evalueringen Henrik Busch, Jan Sølberg, Finn Horn 3. november 2006.
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Klostermarksskolen Strategi og visioner Visionsseminar 2008: 1)Værdianalyse 2)Visioner 3)6 Fokusområder 4) Prioritering 5) Arbejdsplaner Bestyrelsens.
Hvordan lettes overgangen relevant
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Efteruddannelse som bidrag til netværksudvikling blandt naturfagslærere i en kommune Tanker og erfaringer fra SDU’s Masteruddannelse i Naturfagsundervisning.
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Nordisk lærerutdanning - en komparativ gjennomgang
Sådan er vi gået i gang med Grøn Generation. Præsentation af projektet At vi ser projektet, som en god mulighed for at få et øget samarbejde mellem Teknik.
Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium.
-Akademiet NTS repræsentantskabsmøde den
Målstyret læringsreform
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Strategisk kompetenceudvikling
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Velkommen til andet møde i Sparringsgruppen for Science-kommuner København Status for projekt Science-kommuner 2.Sådan gør vi i min.
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
Kommuneqarfik Sermersooq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Fagdidaktisk kursus i biologi
Science-kommuner Finansiering: Undervisningsministeriets pulje
Undervisning, fagdidaktik og praksissamarbejde
Kortlægning - Styrker og svagheder
Præsentationens transcript:

1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild

2 Peter Norrild  Rektor på Aalborg Seminarium, 8 år  Direktør for europæisk museumskonsortium 2 år  Uddannelses- og kulturchef på Experimentarium, 10 år  Lektor DLH, 22 år  TV for DR’s undervisnings-, børne- og fakta-flader  Lærebøger for folkeskole, gymnasium, læreruddannelse mv.  Artikler om naturfagsundervisning, skoleforhold, læreruddannelse, interaktive medier mv.  Formand for evalueringen af fysik i gymnasiet (EVA 2001)  Fremtidens naturfaglige uddannelser 2003  Fremtidens naturfag i folkeskolen 2006  Medlem af Zoo-rådet og VPAC-rådet.  Formand for naturfagsudvalgene under ”Fælles Mål 2009”

3 Udgangspunktet Det burde være så godt…. Masser af ressourcer for undervisningen i NTS- fagene både i det formelle og i det uformelle uddannelsessystem. Vi udnytter dem bare for dårligt… Hvorfor kan vi ikke bare få det hele til at spille bedre samme? Hvor er knasterne?

4 Kategorier af knaster 1.Kultur – og tradition 2.Læreruddannelse og videreuddannelse 3.Fagenes identitet 4.Politiske prioriteringer

5 1. Kultur og tradition For mange fag… fra natur/teknik til bio, geo og fysik/kemi Ingen sammenhæng mellem naturfagene og sundhedsfagene Begrænset samspil i naturfagene på de gymnasiale uddannelser - bortset fra naturfagligt grundforløb Ingen tradition for stærke fagdidaktiske miljøer i dansk skole Svag ”naturfagskultur”- især i folkeskolen

6 2. Læreruddannelse og videreuddannelse Læreruddannelsen: Styrke: det almenpædagogiske Svaghed: faglighed og fagdidaktik Gymnasielæreruddannelsen: Styrke: fagligheden Svaghed: det almen-pædagogiske og fagdidaktik Videreuddannnelsen: Meget begrænset og delvist forkert fokuseret. Rekruttering til læreruddannelserne Mangel på kvalificerede lærere…

7 3. Fagenes identitet Folkeskolen Fagene spiller sammen i virkeligheden – ikke i skolen. Vægt på mange detaljerede mål i stedet for færre vigtige kompetencer. Et nyt science-fag i fremtiden? De gymnasiale uddannelser Traditionel stærk vægt på ”kernestof” – mindre på ”perspektiver og anvendelser” Begrænset samspil i naturfagene.

8 4. Politiske prioriteringer Naturfagskrisen Stor national bevågenhed Mindre lokal bevågenhed (kommuner, skoler) Skolens ressourcer Prioriteres til mest mulig undervisning, men ikke til arbejde uden for skolen til arbejde uden for skolen til efter- og videreuddannelse til efter- og videreuddannelse til udviklingsarbejde til udviklingsarbejde til faglig ledelse og koordinering til faglig ledelse og koordinering

9