DEF-projekt: Brugerundersøgelse på 5 danske biblioteker

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Analyse af rejsekortet for
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
NVBFs forårskonference Reykjavik, Island, juni 2004
Elevtilfredshedsundersøgelsen 2006 ESB-netværket Efteråret 2006.
Inddrag nu Kick-off møde
1 Strategiske mål 2011/2012 April Medarbejderresultater 2006 Real 2007 Real 2008 Real 2009 Real 2010 Real 2011 Mål 2011 Real 2012 Mål 2013 Mål.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Prædiktion af funktionsniveau efter hoftenær fraktur - belyst gennem indikatorer fra Det Nationale Indikatorprojekt (NIP) Speciale ved Den Sundhedsfaglige.
DEF-projekt: Brugerundersøgelse i biblioteker Rapport udarbejdet af Anne Martensen & Lars Grønholdt Handelshøjskolen i København Maj 2001.
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Hvordan bruger de unge folkebiblioteket – fysisk og digitalt Adfærd, betydning, interesser & forventninger Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
Medlemsundersøgelsen 2011 Fokus på forhold der skaber medlemstilfredshed og -loyalitet Rapport for JA | Hovedrapport Marts 2011.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Danskernes egen historie Rapporteringsmøde 1. Februar 2006
MTU 2012 | Medarbejdertilfredshedsundersøgelse
Odder-modellen. En ændring af praksis
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Mekaniker Svarprocent: 26% (31 besvarelser ud af 118 mulige)
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Udvælgelse af Patientforløb - Tragtmodel
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Fokus på E-læring den 19.april Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse Fokus på e-læring Brian Knudsen Arbejdsmiljørådets Service.
HUSKESPIL – den lille tabel
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Medlemsundersøgelsen 2011 Rapport for Arkitektforbundet | Hovedrapport Marts 2011.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
MEDLEMSUNDERSØGELSE SKOLELEDERFORENINGEN JULI 2010.
SWOT-analysen Litteratur lektion 4 Lægaard:
Brugerundersøgelser i det elektroniske bibliotek Et DEF-projekt gennemført i vinteren Arbejdsgruppe: Alice Nørhede, DFB René Steffensen, KAAB Piet.
Sommeren 1942 Gruppen får to nye medlemmer
Region Midtjyllands tilbud 2013
MEGAFON undersøgelse af VINTERMAN.DK VINTERMAN brugermøde
Ernæringsassistentelevers psykiske arbejdsmiljø i praktikken ved uddannelseskoordinator Lise Lotte Sørensen.
NATIONALT BENCHMARK 2013 BEDRE BIBLIOTEKER Alternative title slide.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Nationale løsninger: Danske strategier for registrering og formidling
KOL: Behandling, rygning og rehabilitering
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
ETU 2007 | Elevtilfredshedsundersøgelse HTX Sankelmarksgade Baseret på svar fra 108 elever og lærlinge.
1 BRUGERUNDERSØGELSER I DET ELEKTRONISKE BIBLIOTEK Et DEF-projekt 2001.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Matematik B 1.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
1 vare på 2 markeder, samme pris
DEF-Brugerundersøgelse: Præsentation af projektet samt metoden Dansk Kundeindeks - Præsentation d. 25. oktober ved Piet Dahlstrøm.
Danmarks Farmaceutiske Bibliotek - Anbefalinger til konkrete indsatsområder n Elektroniske ressourcer: Primært indsatsområde.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Medlemsundersøgelse Indhold og forord Indholdsfortegnelse Sammenfatning af medlemsundersøgelsen Overordnede resultater og anbefalinger samt benchmarking.
Evaluering på EGY Disposition: - Fra evalueringsplan til evalueringsstrategi - konkrete evalueringer og ”værktøj” - perspektivering ”Man kan ikke måle.
MTU 2015 | Medarbejdertilfredshedsundersøgelse
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
DJØFs medlemsundersøgelse 2009
MTU 2012 | Medarbejdertilfredshedsundersøgelse
Om vores bibliotek Lokalt oplæg
VTU Udvikling af praktiksamarbejde
VTU Udvikling af praktiksamarbejde
VTU Udvikling af praktiksamarbejde
Præsentationens transcript:

DEF-projekt: Brugerundersøgelse på 5 danske biblioteker -Skabelon for det danske biblioteksvæsen Præsentation d. 20 juni ved Piet Dahlstrøm

Disposition Projektets baggrund & formål Fordele ved den anvendte metode Modellen Benchmarking Konklusioner & anbefalinger

Projektets baggrund & formål Deltagere DFB, HBK, HKB, KAB & RUB + 2 forskere fra HHK Udvikling af spørgeskema Forskellige bibliotekstyper Udgangspunkt i Dansk KundeIndex-modellen Brugertilfredshed med bl.a. e-serviceydelser Kvalitetsudvikling & Benchmarking Lokalt, nationalt og internationalt -European Costumer Satisfaction Index -Lokale resultater, der kan arbejdes videre med -Brugerorienteret -kvalitetsudviklende -Offentlige Kvalitetspris / Best-pratice

Fordele ved den anvendte metode Dansk KundeIndex / ECSI (European Customer Satisfation Index) Bygger på de nyeste metoder og resultater inden for kundeundersøgelser Et standardiseret måleinstrument En platform for benchmarking Værktøj til prioritering af forbedringsaktiviteter MÅLEINSTRUMENT: der kan anvendes af forskellige typer biblioteker på tværs af landegrænser Brugt i Postdanmark, Apotekerforening, Banker??

ECSI-modellen Pilene i modellen viser, hvilke sammenhænge der kan antages at eksistere mellem de forskellige variable i modellen. Den konkrete pilestruktur bestemmes gennem statistisk analyse af de indsamlede data. Materialer Elektroniske ressourcer Personalets betjening Andre tilbud Tekniske faciliteter Øvrige forhold Bruger- tilfredshed Brugerværdi Brugerloyalitet Pilene giver dermed svar på, hvad der er med til at skabe brugerens tilfredshed og loyalitet.

Handelshøjskolens Bibliotek Indeks og effekter Scorerne ud for de enkelte pile i modellen viser, hvilken effekt en ændring på ét point i et givet indeks vil have direkte på modellens øvrige indeks. Det fremgår af modellen, at: Brugertilfredshed skabes i et samspil mellem Elektroniske ressourcer, Materialer, Tekniske faciliteter, Øvrige forhold, Personalets betjening og Brugerværdi Brugerloyalitet skabes som et samspil mellem Personalets betjening, Brugerværdi og Brugertilfredshed Modellens forklaringsgrad er 67%, hvilket er lidt bedre end ECSI kravet på mindst 65%. Materialer 69 Elektroniske ressourcer 75 Personalets betjening 82 Andre tilbud 55 Tekniske faciliteter 71 Øvrige forhold 76 Bruger tilfredshed 73 Brugerværdi Brugerloyalitet 86 R2=0,67 0,1767 0,0690 0,3230 0,2221 0,1558 0,0974 0,1358 0,2353 0,1726 0,16 0,0911 0,25 0,19 0,1173

Prioriteringskort J K L Vurdering Betydning SVAGHEDER TRUSLER OBSERVER POSITION TRUSLER PRIMÆR INDSATS MULIGHEDER TILPAS RESSOURCER STYRKER FORTSÆT DET GODE ARBEJDE J L K For at kunne prioritere kvalitets- forbedringer opstilles prioriteringskort. Prioriteringskortet viser dels den betydning hvert forhold har for brugeren og dels den oplevede tilfredshed. Hvert forhold kan være en: styrke kendetegnet ved at brugerne tillægger det stor betydning samtidigt med, at de er tilfredse med bibliotekets præstationer. svaghed kendetegnet ved at brugerne ikke tillægger det nogen særlig betydning og samtidigt er mindre tilfredse. mulighed kendetegnet ved at det ikke tillægges stor betydning, men brugerne er meget tilfredse. trussel kendetegnet ved at forholdet er af stor betydning, mens brugerne ikke er særligt tilfredse.

Handelshøjskolens Bibliotek Prioriteringskort: Elektroniske ressourcer Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer ,174 ,172 ,170 ,168 ,166 ,164 ,162 Indeks 82 80 78 76 74 72 70 Hermes-Cat nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske ressourcer let at forstå Web-siden relevant info Web-siden nem at finde rundt i Hermes Internetvejviser effektivt hjælpemiddel Dækkende for mit interesseområde

Benchmarking: Bibliotekerne Brugernes tilfredshed

Benchmarking: Bibliotekerne Elektroniske ressourcer Gennemsnit HHB KASB DFB RUB HHK Indeks for elektroniske ressourcer 80 70 60

Benchmarking Sammenligning med resultater fra Dansk KundeIndex (1999): Brancheniveau TILFREDSHED 80 70 60 LOYALITET 90 50 R2 = 0,69 Biblioteker Fast-food Sodavandsproducenter Supermarkeder Tele, kabel Tele, internet Tele, mobil Tele, fastnet Banker Da der er anvendt ensartede spørgsmål til måling af modellens 9 variable for alle 5 biblioteker, kan resultaterne anvendes til benchmarkingstudier, dvs. sammenligning på tværs af de 5 biblioteker i denne undersøgelse Og på længere sigt sammenligning med andre biblioteker i Danmark og andre biblioteker i udlandet, der foretager målinger med det nyudviklede spørgsmålsbatteri. Sammenligning med ECSI Tilfredshedsindeks for bibliotekerne kan fuldt ud sammenlignes med andre ECSI tilfredshedsindeks. De spørgsmål, der anvendes til måling af tilfredsheden i denne undersøgelse, er nemlig helt identiske med spørgsmålene i European Customer Satisfaction Index (ECSI), herunder Dansk KundeIndex. Også loyalitetsindeks for bibliotekerne kan sammenlignes med andre ECSI loyalitetsindeks. Ét af loyalitetsspørgsmålene er helt identisk med et ECSI loyalitetsspørgsmål, mens de 2 andre spørgsmålsformuleringer afviger en lille smule, dog ikke mere end at sammenligning er forsvarlig.

Konklusioner & anbefalinger Der er udviklet et spørgeskema der kan bruges i forskellige bibliotekstyper der kan tilpasses lokalt der kan anvendes til benchmarking nationalt & internationalt der kan belyse brugernes tilfredshed på forskellige områder Det anbefales at BS opretter en statistisk konsulentfunktion mhp professionel vejledning og bearbejdning af bibliotekernes brugerunder-søgelser der oprettes en ERFA-side på DEF-projektets hjemmeside Kræver viden og bearbejdning at dykke ned i fokusområder