Vil ligestilling og uddannelseskapløbet på universiteterne fremme integrationen? Karen Sjørup, RUC Europa-Kommissionens 8. marts arrangement.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børnearbejde i Indien Sonja Salminen.
Advertisements

Klarup Skole Hellasvej Klarup Tlf:
Offentlig kommunikation mellem teori og praksis
Roskilde Tekniske Skole
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
mangfoldighedens søgelys
Women in Progress – erfaringer og udfordringer Kønsbalance i finanssektoren 12. marts 2010 Bent Jespersen SVP, Group HR.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Bekæmpelse af vold mod kvinder – Den nationale indsats
Liberia.
Kultur: Louise N, Louise L, Rasmus & Troels
Greve Kommune, center for Børn og Familier Marts 2011.
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Islam er ikke kun moskeer: Identitetspolitik i Nørrebros gader.
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Hold fast, hold ud eller hold igen
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Modtagelse, fastholdelse og integration af udenlandsk arbejdskraft.
Integrationsinitiativer på børne- og familieområdet. Hvad ved vi
Udsatte unge på vej i uddannelsessystemet v. Mette Pless, kandidatstipendiat Center for Ungdomsforsknings medlemskonference 31. Marts 2008.
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Hvad virker i integrationsindsatsen?
Uge 7 Unge og seksualitet.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali.
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Afdelingschef Mette Kaae Hansen
”Mediemakt og kvinnemakt i Danmark” Pernille Tranberg, chefredaktør
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
SOSU Grundforløb.
Mette, Mathias og Simon.  Jægere (mænd, i alderen 30-60, middelmådig eller høj indkomst, naturmenneske)  Maskinarbejdere (mænd og kvinder i alderen.
Venstre - Danmarks liberale parti Mads H, Benzi, Jesper og Kim.
INDUSTRISAMFUNDET - fra damp til drivhusgasser -
Ordførende direktør, Arne Jensen, SEDIRK 1 Rekruttering af kvindelige forskere på SEDIRK- institutioner Hvad har man gjort, og hvad kan der gøres.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Side 1 Comenius Individuel elevudveksling. Side 2 Program 1.Generelle oplysninger om Comenius individuel elevudveksling 2.Kontaktlærer- mentorordningen.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
1 Ligeløn – lige arbejde eller arbejde af samme værdi Karen Sjørup November 2010.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Køn, arbejde og økonomiske muligheder Landstingssalen 8. marts, 2010 Bent Greve Roskilde Universitet.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder Etnisk Ung LOKK.
Kærestevold ’Vold er ikke løsningen’, Nuuk 26. November, Nina Schütt.
REJS UD MED ERASMUS+ STUDIE- ELLER PRAKTIKOPHOLD INTERNATIONALT KONTOR 2015.
Inklusion i efterskolen Fokus på tosprogede elever.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Grønlandske efterskoleelever Langt de fleste elever har et godt efterskole ophold i Danmark Det er en stor hjælp for senere uddannelsesforløb at de har.
2007 Projekt 4K Udsatte unge kunne vi have dem i afprøvning i Falck Falck Randers.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
Nov
Kvinderne vi bygger verden
”I gamle dage gik man til fodbold og gymnastik for at være sammen med sine venner – det gør man ikke mere!” - Perspektiver på børne- og ungdomsidræt i.
Produktionsskolernes Målgrupper M.V.
Unge på kanten af fællesskabet
Marianne Skytte RIFT konference 13. November 2017
Jonas, Oliver og Kasper T.
PERU Missionsprojekt.
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Jan Christiansen KUU.
EGU – hvad virker? EGU – et godt redskab til inklusion af unge til
Præsentationens transcript:

Vil ligestilling og uddannelseskapløbet på universiteterne fremme integrationen? Karen Sjørup, RUC Europa-Kommissionens 8. marts arrangement Berlingske Tidende 2010

Et farvand af myter • Kvinderne går derhjemme og passer børn • De unge drenge bliver trængt ud af et kvindedomineret miljø • Kvinderne bliver sendt til Mellemøsten for at blive gift, hvis de er for meget fremme i skoene • Tørklæde eller hættetrøje – hvad integrerer bedst

Realiteterne • Indvandrerkvinder er relativt mere uddannelsesaktive end danske kvinder • Indvandrerkvinder bliver i stort tal dirigeret ind i SoSu-uddannelserne • Indvandrerdrengene bliver kanaliseret ind i byggefagene – hvor ledigheden pt er stor

Forældrenes valg – de unges ønsker • De unge har forstået, at man ikke kan klare sig i Danmark uden uddannelse • Fag der giver status • Forældrene har ofte ikke selv uddannelse • Kompromisløsninger • Stereotypisering

Studiemiljøets integration • De unge klager over manglende studiemiljø • Der er for lidt klasserum og for mange valgmuligheder • Unge danskere opholder sig ikke ret meget på deres studiested: Arbejde, byture, cafeer, rejser • Unge indvandrere får tidligere børn end danskere

Uddannelse integrerer piger bedre end drenge • Uddannelsen bliver et flugt-rum for familiens kontrol • Det er lettere at kommunikere med danskerne fra en uddannet position • Universitetet er ofte et mere internationalt rum, hvor problemer med dansk sprog ikke er så udtalte, hvis man til gengæld er god til engelsk

Dilemmaer • Alt for mange indvandrerkvinder bliver SoSu- assistenter. Uanset deres baggrund fra hjemlandet • Drengene bliver kanaliseret ind i uddannelser, hvor de ikke kan få praktikplads p.g.a. deres navn • Indvandrerfamilier bliver splittet, når mændene ikke kan klare forsørgelsen, det nedbryder deres autoritet • Pigerne bliver ’klasserejsende’ som ikke hører til nogen steder.

Konklusion • Uddannelse er en effektiv integrationsmekanisme, men den disintegrerer familierne • Der skal mere vejledning til, og den skal være mindre kønsstereotyp • De danske studiemiljøer skal være langt mere inkluderende