NIELS BROCK ERHVERVSUDDANNELSERNE Erfaringer med butiksmedhjælperelever på specialefagsdelen • Antal hold / elever • Karakteristika ved elevgruppen • Hvilke.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tietgen HG - Hvor er det vi ser, at skoen trykker i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse?
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Vodskov Bibliotek Hvad laver de når vi går hjem
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Sæt pennen på papiret Skriv de årsager til uro hos spædbarnet ved brystet, som falder jer ind…. Uro ved brystet s kan skyldes…
Nr. Vesterskov - Et lille sted - Med store muligheder
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Real Kompetence Vurdering
Perspektiv på den faglige indsats blandt borgere med Diabetes Type 2 - et bidrag til udvikling af kronikerprogram for diabetes.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
I dette shoppingcenter havde kvinder en unik mulighed for at vælge sig en passende mage blandt forskellige mænd.....
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Muligheder for alle 2 år i praktik Korte uddannelser  HG 2. år 
Kort om Niels Brock Erhvervsuddannelser – for de praktisk orienterede
Projektpræsentation Fra marginaliseringstruet til uddannelsesparat.
Kap 4 Personligt salg og kundebetjening Kapitel 4.
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
Hvad man skal og hvad der kan være en fordel
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Afslut Frem >>
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommuneqarfik Sermersooq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Historien om Motumbo. Der var en gang en sort afrikaner som hed Motumbo. Han rejste til London for at søge lykke og rigdom. Og så var der Mary, en typisk.
Side 1. Deltagerne i undersøgelsen Undersøgelsen af elevtilfredsheden i efteråret 2003 har principielt omfattet alle EUD-elever på såvel grundforløb som.
Matematik afgangsprøve 2013
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Butiksmedhjælper trin 1 og 2
Hvad er læseskub? Hovedfokuspunkt: De svage læsere
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
IT og praktik på Høje Kolstrup Skole Menu IT som en del af praktikken Hjemmesider Farvel og tak.
Overgangsordning Trin 2 social-og sundhedsassistentuddannelsen.
Store IT- Innovationer TØ Uge 6 Josephine Thomsen 2. oktober 2013.
Konference Hotel Legoland, den 21. april 2010 De merkantile erhvervsuddannelser aktuelt nyt uddannelsesaftalens længde kæde-/koncerngodkendelser.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Generel introduktion til EC
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Infomøde for mentorerne Tirsdag d. 29. juni 2010 Kl –
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Bidrag til en fastholdelsesstrategi
De merkantile uddannelser
Lederforeningen for VUC:
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qeqqata Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Fra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse
Overdragelse af Naturfagsprøven November Punkter Prøvebekendtgørelsen for Trekronerskolen Vores prøveoplæg Afvikling Erfaringer.
Mød Aalborg Universitet
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Konference for det administrative personale Trin 1 afstignigsprøven - Rutebilchauffør 17. december 2007 Esbjerg Højskole.
overgangsordning Trin 1 social- og sundhedshjælperuddannelsen
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommune Kujalleq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Uddannelse – dit barns fremtid
Borgerservice Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice Marts
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Seminar om efterværn i Ilulissat november 2010 vedr. Piareesarfiit i Grønland v/ Marie Pedersen u Den lokale erhvervsskole, daværende STI,
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Møde om forberedelsesmaterialet i matematik A
Bedømmelse og karakterer
FA-mik misilitsitsisarnerit FA prøver
Naturfag.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Din uddannelse – it-baseret November 2018
Præsentationens transcript:

NIELS BROCK ERHVERVSUDDANNELSERNE Erfaringer med butiksmedhjælperelever på specialefagsdelen • Antal hold / elever • Karakteristika ved elevgruppen • Hvilke butikker kommer eleverne fra? • Hvorfor har eleverne valgt butiksmedhjælperuddannelsen? • Hvordan har eleverne oplevet deres uddannelsesforløb? • Tilrettelæggelse af undervisningen og den afsluttende prøve • Fremtiden

NIELS BROCK ERHVERVSUDDANNELSERNE Antal hold og karakteristika ved elevgruppen Hold 1: Oktober / november elever Hold 2: Oktober / november elever Ud af et samlet antal på 23 elever var: - 16 kvinder - 7 mænd Gennemsnitsalderen var for samtlige 23 elever 20,8 år

NIELS BROCK ERHVERVSUDDANNELSERNE Hvilke butikker kommer eleverne fra? Dagligvarebutikker4Textil4 Isenkram3Sport / fritid2 Boghandel1Guld / Ure1 Blomsterhandler2Farvehandler1 Tankstation1Legetøj1 Materialist2Babyudstyr1

NIELS BROCK ERHVERVSUDDANNELSERNE Hvorfor valgte eleverne butiksmedhjælper- uddannelsen? Ca. 90 % af eleverne ønskede at blive salgsassistenter, men butiksmedhjælpervejen var en ”tilfældighed”: – Forventede at blive salgsassistenter ’ med det samme’ –Var på skolerne blevet vejledt om, at ’trinvejen’ var den hurtige vej til salgsassistent –Fordi deres arbejdsgiver ønskede dem i virksomheden hurtigt Kun få (ca. 10 %) valgte butiksmedhjælperuddannelsen uden ambitioner om at fortsætte på trin 2

NIELS BROCK ERHVERVSUDDANNELSERNE Hvordan har eleverne oplevet deres uddannelsesforløb? Eleverne var ved opstaten på specialefagsundervisningen: -Forvirrede -Fortvivlede -Opgivende – et par stykker sprang fra…. Selve undervisningen har eleverne været meget tilfredse med og forstod efterhånden, hvordan trindelingen fungerer

NIELS BROCK ERHVERVSUDDANNELSERNE Tilrettelæggelse af undervisningen Fælles for begge hold: •Skoleforløbene blev tilrettelagt med undervisning fire uger i træk. Umiddelbart herefter var den afsluttende prøve •Fokus på informationsstrøm, varestrøm, pengestrøm og kundestrøm Særligt for hold 2: •Hævede niveauet i undervisningen, så det svarede til niveauet på salgsassistentniveau uden profil •Giver mulighed for merit for de elever der ønsker, at fortsætte på trin 2

NIELS BROCK ERHVERVSUDDANNELSERNE Den afsluttende prøve På selve eksamensdagen - fælles for begge hold •Eleverne fik fire timer til at løse en caseopgave på butiksmedhjælperniveau •Casen tog udgangspunkt i den enkelte elevs virksomhed •Caseopgaven skulle munde ud i en synopsis •Individuel eksamination i elevens synopsis af ½ times varighed •Hjælpemidler: IT-lokale, adgang til telefon, div. bøger / opslagsværker

NIELS BROCK ERHVERVSUDDANNELSERNE Hvordan gik det så til den afsluttende prøve? Resultaterne •For begge hold lå gennemsnittet på over 9,0. - Eleverne klarede sig over forventning  •Karaktererne lå mellem 6 – 11

NIELS BROCK ERHVERVSUDDANNELSERNE Fremtiden •Ca. 80 % af eleverne har ytret ønske om at fortsætte på trin 2 •Vi skal som skoler give bedre vejledning til elever og arbejdsgivere •Større volumen i uddannelsen •Smidigere overgang fra trin 1 → trin 2 •Næste hold? Pt. har Niels Brock 2 elever tilmeldt……