Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Chapter 10 - liabilities (fortsat)
Advertisements

God regnskabspraksis i DLBR
17. Lagerstyring Lagertyper Produktionsvirksomhed Handelsvirksomheder
Egenkapital Ejerens indskud af kapital i virksomheden Banklån
23.5 Kommentarer til årsregnskabet
Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber
Ledelsesinformation med budgettering.
Emner/Indlæringsmål lekt. 5+6
MOMS - GENERELT Generelle betragtninger omkring moms(merværdiafgift):
Regnskabsanalyse og Aktievurdering Kapitel 17
Hvilke ressourcer indarbejder virks. som aktiver?
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Indtægter (indtjening)
9. Årsregnskabet og registreringssystemet
4 centrale konti NB: Virksomheden fortsætter (going concern)   Resultatopgørelse Balance =Driftsregnskab.
3. Årsregnskabet og de grundlæggende registreringsregler
26.2 Kapacitetsomkostninger
26.3 Variable omkostninger
Økonomistyring og budgettering
Hvilke ressourcer indarbejder virks. som aktiver?
Kap 10: Indlæringsmål 1. Kunne skelne mellem de økonomiske karakteristika og regnskabsmæssige kriterier for operationel leasing og finansiel leasing og.
Behovet for regnskabsvæsen
Bogføring, årsregnskab og moms
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
Virksomhedens ide og mål
8. Årsrapport for selskaber
6. Udarbejdelse og præsentation af årsregnskabet
26.1 Udgifter, omkostninger og udbetalinger
Kap. 6 Indtægtsregistrering indlæringsmål
10. Virksomhedens indtægter
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 3, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen O O mkostninger & Definitioner Adfærd.
4.Virksomhedens omkostningsforhold
Pengestrømsopgørelser
Investering og Finansiering
12 - Regnskabsanalyse.
Kap. 11 Virksomhedens årsregnskab
4.Virksomhedens omkostningsforhold
Statsautoriseret revisor Ove Frederiksen
PASSIVER EGENKAPITAL (Hvad virksomheden kan tåle at tabe)
16.3 Kommentarer til årsregnskabet 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit.
4.4 Bogføringsregler Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
BALANCEN PASSIVER AKTIVER Egenkapital Anlægsaktiver - Selskabskapital
Balanceskema Typiske kendetegn ved balanceskema:
7. Virksomhedens omkostninger
Egenkapital og privatforbrug
Præsentation.
12. Årsrapport for selskaber
Regnskabsanalyse Idé og grundlag.
Ledelsesinformation med budgettering.
8. Årsrapport for selskaber
Økonomistrukturen Omkostningstyper.
pwc Dagens program: Opvarmning Pengestrømsopgørelser – hands on
7. Virksomhedens omkostninger
8. Virksomhedens indtjening
Husstandsmøller / solceller
HD AUC 2010 Ekstern økonomirapportering Johnny V. Jensen Anvendt regnskabspraksis Ændring i anvendt regnskabspraksis Ændring i regnskabsmæssige skøn Ekstraordinære.
Økonomistrukturen Omkostningstyper.
Strategisk investering & finansiering Budgettering af cash flow Kapitel 3.
Kapitel 11 Anlægsaktiver.
Kapitel 14 Afskrivninger.
Virksomhedens registreringer
Kapitel 4 Regnskabet.
Regnskab for produktionsvirksomhed
9. Årsregnskabet og registreringssystemet
Afskrivninger.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
7. Virksomhedens omkostninger
Det samlede regnskabssystem
Kontoramme og kontoplan
6. Virksomhedens indtægter
Præsentationens transcript:

Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber Forstå definitionerne på hhv. Indtægter og omkostninger Forstå forskellen mellem regnskab aflagt på kontantbasis (cash flow accounting) og periodiserede regnskab (accrual accounting) Forstå hvorfor det periodiserede regnskab normalt giver et mere retvisende billede af virksomhedens indtjeningsevne Forstå kriterierne for indregning af hhv. indtægter og udgifter Kendskab til ÅRL regler herom samt den artsopdelt og funktionsopdelt resultatopgørelse Opsummering af sidste lektion Def. Af et aktiv: En ressource Som er under virksomhedens kontrol Og som er et resultat af en tidligere begivenhed hvorfor økonomiske fordele forventes at tilflyde virksomhed Def. På Gæld En nuværende forpligtelse for virksomheden opstået som resultat af tidligere begivenheder, og hvis indfrielse forventes at resultere i et træk på virksomhedens økonomiske ressourcer

Resultatopgørelsen Definition på resultatopgørelsen - måler virksomhedens resultat for en periode - Nettoresultat = indtægter - omkostninger Definition på indtægter Indtægter er indgående strømme af aktiver eller fald I forpligtelser, som en virksomhed opnår ved levering eller produktion af varer, tjenesteydelser, eller anden aktiviteter, der udgør virksomhedens ordinære eller centrale aktivitet Eksempler på indtægter - kontantsalg - salg på afbetaling Ad indtægter ”indgående strømme af aktiver”. F.eks salg af vare kontant -> aktivet er likvider F.eks salg af vare på kredit -> aktivet er et tilgodehavende

Resultatopgørelsen Definition på omkostninger Omkostninger er udgående strømme eller andre forbrug af aktiver eller stigning I forpligtelser forbundet med levering eller produktion af varer, tjensteydelser eller udførelsen af andre aktiviteter Eksempler på omkostninger - lønninger - råvare til produktion - tv-reklame - leje af maskine til produktion

Resultatopgørelse Regnskabsperioden ÅRL § 15: Regnskabet skal omfatte 12 mdr. ÅRL § 15, stk. 2: Første periode eller ved senere omlægning kan perioden være kortere eller længere end 12 mdr. (max 18) Andre perioder - halvårs- og kvartalsregnskaber (børsnoteret selskaber) - regnskab for en bestemt periode/aktivitet

Kontantbasis vs. periodiserede regnskab Resultatopgørelsen Kontantbasis vs. periodiserede regnskab Kontantbasis (Cash flow accounting) Fordele: Nemt at opgøre Tager hensyn til likviditeten Svagheder: Ingen ”matching” mellem indtægter og udgifter Indtægtsførsel for sent (kritiske del af processen er gennemført) Store muligheder for (kortsigtet) manipulation

Resultatopgørelsen Periodiserede regnskab (accrual accounting) Fordele: Større sammenhæng mellem aktiviteten og resultatet Ulemper: Opgørelsen er mere usikker (skøn er involveret) Mulighed for manipulation (valg af indregningstidspunkt)

Opgave – Cash vs. Accrual basis Kontant indskud 1/1-01 50.000 Salg, total 950.000 heraf på kredit 275.000 Køb af varebil pr. 1/1-01 300.000 ½ betales kontant resten forfalder 7/3-02 Bilen kan holde 3 år hvorefter den er værdiløs Husleje for 2001 100.000 ½ betales 1/7-01 og resten skal betales 1/1-02 Leasing af maskine pr. 1/1-01 for 20 mdr. værdien af maskiner er kr.: 500.000 Leasingydelsen er 25.000 pr. md. Ydelsen er bagudbetalt Køb af vare på kredit 600.000 Primo lager 0 Ultimo lager 50.000 Hævet af ejeren 175.000

Besvarelse Transaktion Kasse Debitorer Biler Kreditorer Lager EK Resultatopg. Indskud 50.000 (50.000) Salg 675.000 275.000 (950.000) Køb af varebil (150.000) 300.000 Afskrivning (100.000) 100.000 Leasing (275.000) (25.000) Køb af vare (600.000) 600.000 Forbrug af vare (550.000) 550.000 Hævet af ejeren (175.000) 175.000 Husleje Total 75.000 Husk at Resultatopgørelsen udviser et TAB på kr. 100.000

Resultatopgørelsen ÅRL § 13, stk. 1, nr. 6 ”Transaktioner, begivenheder og værdiændringer skal indregnes, når de indtræffer, uanset tidspunktet for betaling (periodisering).” Dvs. ÅRL anvender det periodiserede regnskab

Resultatopgørelsen Hvornår skal indtægter/omkostninger indregnes (timing) Hvor meget skal indtægts-/udgiftsføres (measurement) Betingelse 1 Den kritiske begivenhed for at opnå omsætning skal være indtruffet Betingelse 2 Beløbet, der skal indregnes, er rimeligt sikkert og kan opgøres/måles med en vis sikkerhed (målbar) Vigtigt at begge kriterier er opfyldt! Kriteriet i forhold til “ren” finansiel aktivitet: Markedspris skal være ændret

Resultatopgørelsen Kritisk begivenhed en begivenhed, der er afgørende for, hvornår der tilføres værdi til virksomheden Målbar omsætningen skal kunne måles med en vis sikkerhed (dvs. Objektivitet, verificerbar og kvantificerbar) Eksempler Avisabonnement på kr. 3.600 over de næste 3 år Produktion af 1000 biler Produktion af 1000 tønder olie Tilslutning af telefon

Resultatopgørelsen, registrering af omkostniger Matching-princippet Perfekt implementering: Indregne samtlige udgifter der følger produkterne frem til det tidspunkt hvor produkterne sælges og salgsprisen tages til indtægt I praksis anvendes matching på tre forskellige måder set I relation til indregning af omkostninger Direkte eller produkt-matching Indirekte eller periode-matching straksindregning uden matching

Sammenhæng mellem resultatopg. og balancen Aktiver Passiver Egenkapital = + Indskuds- kapital Overført overskud Aktiver Passiver = + + Indskuds- kapital Overført Overskud, primo Aktiver Passiver Nettoresultat for perioden - Udbytte = + + + Indskuds- kapital Overført Overskud, primo Aktiver Passiver Omsæt- ning - Omkost- ninger - Udbytte = + + +