Karakterdannelse for begyndere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Svend Gønge-skolens værdier...
Relation og nærvær om at gå over broen
Hvorfor skal børn have rettigheder?
Klasseledelses- og relationskompetence
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Psykoedukation til unge i OPUS
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Er mit barn klar til skolestart ?
Mentaltræning Målsætning
Forældremøde X årgang.
Hvad er et godt liv for vores børn?
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Sprogpakken Forældresamarbejde.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Mental sundhed i skolen
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
NOEA/Aalborg Universitet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Min identitet af Julie 10.A Udseende Jeg har langt lyst og lidt krøllet hår. er lav. blå øjne.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Er karakterdannelse en vej for børn og unge med ondt i sjælen?
Hvordan styrker vi børns karakterdannelse?
Børns omsorgssituation og trivsel
Virkelighedsnært Undervisning USA USA Bål Undervisning Fed fredag Klatring Aktivtur Dit eget projekt Kreativ Bål Selvtillid Maddag Teambuilding IT-baseret.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
AKT på Dybbøl Skolen.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Det her talent foregår i nærheden af mig…
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Karakterdannelse i Efterskolen Årsmøde 4. marts 2016 Per Schultz Jørgensen.
Om sårbarhed, robusthed og karakterdannelse Samba 4-vejlederkonferencen 28. oktober 2015 Per Schultz Jørgensen.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Dannelse, leg og læring BUM konferencen 25. september Per Schultz Jørgensen.
Brobyggende relationer
Ressourcefokuseret vejledning Marianne Tolstrup
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Vi skal styrke børns karakterdannelse og robusthed
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Præsentationens transcript:

Karakterdannelse for begyndere Børnekonferencen Marts 2014 Per Schultz Jørgensen

En fredag eftermiddag - sent Nikolaj og moderen på vej ud af storcentret Jeg skal bæres….. Der er tre veje… Hun vælger den 3. vej Ansvaret Karakterdannelsen

Hvad er karakter? Robusthed Selvstændighed Modstandskraft Vedholdenhed Selvkontrol Samvittighedsfuldhed Nysgerrighed Samarbejde

Andre udtryk lidt i samme retning Dannelse Personlighed Selvværd Selvudvikling En indre målestok Karakter handler om det personlige

Hvorfor er det vigtigt i dag? Opbrudssamfundet Individualiseringen Pres på den enkelte Nye kompetencer som at kunne vælge, tage ansvar, forholde sig kritisk Et marked, der aldrig hviler – og appellerer til både forbrug og fantasi Et risikosamfund

De nye familiemønstre Danmark har tre rekorder på familieområdet Småbørnsmødre på arbejdsmarkedet Børn i daginstitution skilsmisser Familien har den tid, der er til rest Aftalefamilien men familier klarer det forskelligt

familietyper Familier har helt forskelligt styr på hverdagen med hensyn til struktur og følelsesmæssig nærhed Familien på forkant : 36pct Familien med afslapning: 34 pct. Familien i afmagt og konflikt: 26 pct. Ottosen, M. Heide (2012)15 åriges hverdagsliv og udfordringer. SFI

Børns fortrolighed Har du nogen at tale med hvis du har vanskeligheder? 74 pct.: mor og far - og venner(integrerede børn) 9 pct.: mor og far (forældrenes børn) 12 pct.: venner (kammeratgruppens børn) 4 pct.: ingen (de isolerede) HBSC undersøgelsen 2010, 11, 13 og 15årige

Daginstitutionens rolle Socialisering og opdragelse Identitet Karakterdannelse Hvad er det daginstitutionen kan? Normerne er synlige i hverdagen Kammeratpåvirkningen Tætheden i relationer til voksne Samarbejdet mellem hjem og institution

Hvad skal opdragelsen? Udvikle en person Med en indre kerne En relativt stabil selvopfattelse Selvværd Det autonome menneske

Skumfidus eksperimentet

Walter Mischel, Stanford, USA Første eksperiment 1970 Børn 4-6 år sidder med en skumfidus på en tallerken Hvis de kan vente et kvarter med at spise får de en til! Og de kæmpede med sagen nogle kunne udsætte og få belønningen

Børnene blev fulgt i 20 år Børn der kunne udsætte klarer sig bedst igennem livet Større kompetence Bedre uddannelse Holder sig fri af risikofaktorer selvstændighed Selvkontrol

Selvkontrol At kunne tåle en vis frustration uden at bryde sammen udsætte en belønning Tænke lidt langsigtet Overveje en situation Kunne vælge fra Hvornår skal børn kunne det? Opdragelsen skal hjælpe dem på vej fra de er 3-4 år

Hvad er selvstændighed? Klare opgaver selv Overholde aftaler Være mobil i trafikken osv. Selvstændighed er også noget andet: Eftertænksomhed Nysgerrighed Vedholdenhed selvkontrol

Hvad er kernen i selvet? Det jeg er Det jeg ved Dette jeg kan

Men hvad er ”det jeg er” ? De tilbagevendende selvoplevelser Troen på at være noget værd Gentagne bekræftelser fra andre Oplevelser af at kunne regulere egne følelser og reaktioner Selvet er dybtliggende mønstre af erfaringer med selvregulering

Hvordan går man ind i processen? Drengen der har været i Zoo med sin far Gå over broen Tage del i den, spørge til den, udvikle den: give ny erkendelse Tegningen, matematikopgaven, guitartræningen, kartoffelskrælningen, stileskrivningen,beretningen I processen ligger børns læringskraft

Hvad er læringskraft? Læring kommer ikke af sig selv, den skal skabes Læringskraft er den energi og styrke, der skaber læringen og er dens dynamo Læringskraften styrer læringen Eleven skal inddrages i processen omkring deres egen læring

Læring på en sommerlejr Løkkefondens DrengeAkademi 98 drenge på en 3 ugers sommerskole Faglig indsats, indre motivation og selvregulering Struktur på dagen 7 karaktertræk efter Martin Seligman Selvkontrol, engagement, vedholdenhed, social intelligens, nysgerrighed, taknemmelighed, optimisme Stor faglig fremgang – og ny erkendelse os drengene

Drengene fik en Aha-oplevelse Det har hjulpet på alle mine problemer – det har været noget af det bedste i mit liv (elev) …at de syv karaktertræk virkelig gør noget ved de unge mennesker.. Det tror jeg gør, at de virkelig har været parat til at tage imod.. (lærer) Jeg ved ikke hvad målene er derhjemme, det bliver aldrig forklaret.. Vi snakker aldrig om, hvordan man lærer - derhjemme havde jeg ingen planer og ingen mål (elev) Det, der er forskellen er, at her bliver du ved, altså (elev)

Min vurdering Mange børn står meget alene med deres tanker om tilværelsen - og dem selv De er ofte usikre og udvikler lavt selvværd Derfor opleves opbakning så stærkt Oplevelsen af ikke at være alene Og at kunne klare ansvaret Et selv-boost

St. Pauls Primary Church School of Camden De arbejder med perseverance gennem en måned Agnes går i 2. klasse Hun får fat i betydningen og arbejder med det I matematik og på andre områder Indimellem ”snakker jeg med mig selv inde i hovedet ”

Hvilke moderne dyder? Personlige dyder Vedholdenhed Selvkontrol Nysgerrighed Samvittighedsfuldhed Sociale dyder samarbejde Hjælpsomhed Troværdighed Venskab

Hvordan styrker vi selvstændighed? Ved at kræve den af børnene Ved at give dem plads til at være selvstændige Ved at give dem ansvar Ved at inddrage dem i beslutningerne Og ved at gå ind i måden børn fungerer på ind i processen og gøre dem bevidste om den Og være børns støtte undervejs Her sker karakterdannelsen

Hvor sker karakterdannelsen? Der lægges i dag utrolig stor vægt på resultater Vi tester, måler, evaluerer – Men vi lærer i processen og i virksomheden Det er her vi finder nye veje, opdager, afprøver, slider og knokler, får nye erkendelser og bliver klogere på os selv Det er her vi lærer at holde ud

Hvad gør vi? Et trygt miljø Med troværdige relationer Grundfortællinger omkring værdier Tydelige voksne Børn er inddraget og får ansvar Med forventninger og udfordringer Og et forældresamarbejde, der kan styrke karakterdannelsen i familien og i institutionen

Referencer Frans F. Ørsted Andersen Drengeakademiet Trivsel, læring og personlig udvikling for drenge på kanten 2013-2014. Aarhus Universitet DPU