Døvblind og i job. Hvordan. - og hvad så med kommunikationen på jobbet Døvblind og i job! Hvordan? - og hvad så med kommunikationen på jobbet? Anette Rud Jørgensen døvblindekonsulent og projektleder Center for Døve
Personer med døvblindhed er ramt på menneskets to vigtigste fjernsanser og oplever især vanskeligheder med: Kommunikation Information Mobilitet
Kommunikation: Formel/uformel kommunikation: Personlig assistance: tegnsprogstolk – skrivetolk Billedtelefon Telefon med forstærker Kommunikationsforstærker
Eksempler på jobtyper Kontorassistent Revisorassistent Pædagog Software-ingeniør Fysioterapeut
Erfaringer fra bl.a. Projekt ”Meningsfuld beskæftigelse” viser, at døvblinde har behov for: få kolleger at forholde sig til rolige omgivelser på virksomheden overskuelige rammer
Når døvblinde skal i beskæftigelse/skal fastholdes Gode råd Når døvblinde skal i beskæftigelse/skal fastholdes i beskæftigelse: afklaring af syns- og høretab tilpasning af arbejdstid hjælpemidler afstand mellem hjem og arbejdsplads befordring opfølgning ”job coach”
Radisson SAS - H.C. Andersen Hotel Odense Temadag den 26. maj 2009 Beskæftigelse for døvblinde - så det gi´r mening Radisson SAS - H.C. Andersen Hotel Odense www.cfd.dk