Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
Advertisements

v. Konsulent Martin Mogensen 25.Oktober 2012
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
Fremtidens energiplanlægning
Hvad betyder omlægning af transport til gas For CO2 reduktion?
Naturgas Fyns vision - omstilling frem mod 2050
Chaufførfaglærerkonference 2013
Ballerup fra 50´erne til i dag Involvering af borgerne 2020-strategien For med og af i praksis.
Præsentation af Fredericia Spildevand
Muligheder og status i Danmark v/ Mads Helleberg Dorff Christiansen
InnoCamp Design af fremtidens selvforsynende Smarthouses Jonas Rasmussen & Anne B. Holm Innovationscenter, DONG Energy A/S.
Hvorfor et Nøglehul på spisesteder?
Nicolai Zarganis, Energistyrelsen
Energy Day Hans Peter Slente 22.nov. 12 Eksport af energiløsninger Hans Peter Slente Branchedirektør DI Energibranchen.
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
Velkommen til Dansk Gas Forening’s. DGF’s formand Niels Erik Andersen.
Infrastruktur om gasstationer - Partnerskab mellem Fredericia kommune, Tide busser og Bionaturgas Danmark.
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Målsætninger på klima- og energiområdet
DONG Energy 85/15 Jakob Askou Bøss Vice President DONG Energy
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
INDHOLD Hvordan virker brændselsceller
Velkommen til DGF’s 92. årsmøde og generalforsamling.
Workshop – nyttiggørelse af landbrugets husdyrgødning 4. oktober 2012
Fordele og ulemper ved fossile og alternative energikilder
Forgasning af affald og biomasse
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Roadmap for Fjernvarme Fjernvarmens Hus den 20. juni 2011
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Maabjerg Energy Concept – er det næste skridt på vejen Bæredygtig bioraffinering - en dansk jobskaber.
Folkebibliotekernes ebogsservice eReolens strategi for e-bøger Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde 28. marts 2014.
Procesindustrien - Klimakommissionen og teknologiudvikling Hans Jürgen Stehr sekretariatschef.
Biogasrejseholdet Borgermøde i Brande den 20. oktober 2014
Hvem er NGF Nature Energy Månsson?
1 Presse- og analytikermøde 31. januar Tidligere udmeldinger om orkanen Branchen Umiddelbart efter orkanen Ca. 1 mia. kr. Medio december 1999.
Klimaplan 2025 Favrskov Kommune
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/centerleder Niels-Anders Nielsen Konkrete tiltag.
Michael Svane SummIT 18.maj 11 Summit IT som vækstmotor Hvor står transportbranchen ? v/branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/direktør Henning Christiansen, Færdselsstyrelsen.
1 ISS – Carbon Hvorfor ISS i Carbon 20? 2 Dialog med kunder der prioriterer miljø Inspiration til det fortsatte arbejde med udvikling af.
Karl Krogshede, klimakoordinator Energibyen Skive 1 Energisafari En blanding af Energiturisme og lokale kultur oplevelser En guidet tur der målrettes nationale.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Forslag Energi 2020 – Lemvig Kommune % VE i 2020
MULIGHEDER FOR ENERGIEFFEKTIVISERING I BYGNINGER BYGGERIET PÅ DEN ENERGIPOLITISKE DAGSORDEN ENERGIKONFERENCE I LANDSTINGSSALEN PÅ CHRISTIANSBORG ONSDAG.
Baggrunden for en ny international aftale EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaforandringerne.
Strategisk investering & finansiering 2011
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
22 år med succes med biogas til kraftvarme Lemvig Kommune Danmark
Kvalitetsfondsbyggeri i Region Hovedstaden
Morgendagens varmeforsyning – samspil og fleksibilitet i energisystemet. Transform2012, Dag 1 Breakout session på Aalborg Universitet København 21. November.
Grunde til at jeg elsker dig
Energiraffinaderiet - rygraden i fremtidens energisystem IDA den 12. juni 2006 Flemming Nissen Udviklingschef i Elsam.
Ole Michael Jensen SBi/Ålborg Universitet Energisparerådet
Individuel eller fælles forsyning? Ole Michael Jensen SBI/Ålborg Universitet Paneldiskussion Danvak Dagen 2011.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Sådan reduceres udledningen af drivhusgasser fra landbruget
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
Praktiske erfaringer med elbiler PRIMES temadag 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
Hvor skal halmen bruges? 13. juni 2016 Anne Grete Holmsgaard BioRefining Alliance.
Michael Rask & Claus Lewinsky Elbilnetværksmøde Tirsdag d. 27. marts.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Temamøde 3: Strategisk energiplanlægning i kommunerne Bjarne Juul-Kristensen, Energistyrelsen, d. 14. april 2011.
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
Figur 1: Den tidsmæssige rækkevidde af regulering med særlig betydning for BF19s “Frozen Policy” scenarie. Lyse områder afspejler tiltag, der er en del.
Præsentationens transcript:

Ea Energianalyse a/s www.eaea.dk Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31. januar2013 Hans Henrik Lindboe Ea Energianalyse a/s www.eaea.dk 1

Disposition Introduktion Internationale erfaringer Et dansk scenarie for gas Infrastruktur Grøn gas Opsamling

Introduktion og baggrund Transportsektorens olieafhængighed Langsigtede mål om uafhængighed af fossile brændsler Barrierer for biobrændstoffer og elkøretøjer En analyse for

WEO2012 – brændselspriser Omregnet til cif Danmark Faste 2011-kr, CIF Danmark

Internationale erfaringer Udvalgte lande Globalt knap 15 mio gaskøretøjer (2012, NG journal) En række lande over 30% gaskøretøjer nationalt

Internationale erfaringer Udvalgte lande Tyskland 95.000 Gaskøretøjer, ca. 0,2% af flåden (1500 busser). Strategi for alternative brændstoffer, målsætning er 2%-4% gas i 2020. Afgiftsnedsættelse og lokale initiativer Sverige 42.000 Gaskøretøjer, ca. 0,9% af flåden. (1700 busser). Strategi for alternative brændstoffer, målsætning 100% CO2 fri i 2030 Afgiftsnedsættelse, skattefradrag firmabiler, parkeringsfordele, lokale initiativer

Et dansk gas scenario Øget transportarbejde Pb: 0,7% pr.år Vb: 2 % pr. år Lb: 0,5% pr. år. Mere energi effektive biler Nye brændstoffer

Et dansk scenario, persontransport

Et dansk scenario, godstransport

Et dansk gas-scenario Demonstration Få kunder - kun flådekøretøjer Etablering Mange kunder - flest flådekøretøjer Marked Flådekøretøjer udgør mindre del Tunge gaskøretøjer stiger til ca. 25% af nysalg i 2035 Lette gaskøretøjer stiger til ca. 15% af nysalg i 2035

Et dansk scenarie 9 - 4 1% 0,2 0,6% 0,7 10% 199 7% 71 4.6 11% 3,2 40%   Personbiler Varebiler Lastbiler Busser Antal 1000 sk % 1000 stk 2020 9 - 4 1% 0,2 0,6% 0,7 10% 2035 199 7% 71 4.6 11% 3,2 40%

Udvikling i brændstofforbrug

Infrastruktur internationalt

Infastruktur gasscenariet Vurderer at ca. 500.000 M3 gas kan give rimelig økonomi i fyldestation (0,8 kr/m3) Svarer til 20 TJ/år, eller forbruget ved 500 – 700 personbiler

Grønne gasser Politisk mål om biogas af 50 % af husdyrgødningen i Danmark i 2020. Såfremt målet nås kan biogasproduktionen i 2020 forventes at ligge på 20 PJ. Ved fuld udbygning kan biogas overstige 40 PJ/år. Det er en beregningsforudsætning i scenariet, at biogas udgør 40% af gas til transport i 2035 (6,5 PJ biogas). Der indgår ikke andre grønne gasser i scenariet

Opsamling Vi vurderer, at gasscenariet er et optimistisk og realisabelt scenario. Barrierer: Den økonomise gevinst ved at skifte teknologi er lav. Investeringer i infrastruktur, dyrere køretøjer, færre modeller. Stadig usikkerhed hos beslutningstagere om køretøjers ydeevne, holdbarhed, brugtvognspriser m.m. Grøn værdi af biogas ? Hvis scenariet skal realiseres er det nødvendigt med en målrettet og kombineret indsats, ikke kun til infrastruktur. Muligvis kombinationer af demonstrationsstøtte til flådekøretøjer, afgiftslempelser m.m. Brændstofbesparelse op til 1 mia kr./år i 2035. CO2 gevinst vanskelig at beregne.

Tak for opmærksomheden