v/ Tom Steffensen Lektor, UCSJ

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Advertisements

Undervisning i ”Relation”
Mobil e-læring i proffesionsuddannelserne
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Digitalisering og medialisering
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Vadesteder, ventetider og sorte huller
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Netværksseminar ”Anvendelsesorienteret undervisning”
Læreprocesser med filmfortællinger
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Læremiddellandskabet – vigtige læremiddeltyper i landskabet
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
Anslag: ”Søgehistorier”.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Mediepædagogik og didaktik
IT i undervisningen.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lektor, phd forskningsprogram for teknologi og uddannelsesdesign Rene B Christiansen kompetenceudviklingen og lærerne…
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Forskningsperspektiver på læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Unge og undervisningens medialisering
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Digitalisering og medialisering
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Rikke Christoffersen UC Syddanmark.  at kvalificere den studerendes færdighed i at producere digitalt læremiddel til danskfaget på baggrund af fagdidaktiske.
Planlægning, proces og evaluering
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Web 2.0 medier i danskundervisningen v/ Tom Steffensen.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Multimodale læremidler. Understøtte undervisningen 2 Et læremiddel til at understøtte undervisningen i erhvervsøkonomi for læsesvage elever: - Multimodalt.
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Læremidler til MADKAMP Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Film- og mediearbejde i folkeskolen Tilgange, overvejelser og perspektiver.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Projekt: Koncept til formidling
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Præsentationens transcript:

v/ Tom Steffensen Lektor, UCSJ Erfaringer med it i danskundervisningen – et bidrag til diskussionen af danskfagets it-didaktik v/ Tom Steffensen Lektor, UCSJ

Oplæggets indhold Fagdidaktiske udfordringer – it i dansk Refleksioner over to undervisningsforløb fra Absalons Skole 1: Læreren som læremiddeldesigner 2: Æstetiske læreprocesser på nettet

Projektets udfordring Kan vi finde hard- og software, der understøtter nye kommunikations- og undervisningsformer, og som ikke bare er efterligninger af noget, vi kan i forvejen? Kan vi udvikle it-didaktiske design til skolen, der er umiddelbart realiserbare, læringsfremmende og overlevelsesdygtige også i den almindelige klasseundervisning, men som samtidig kan fungere som trædesten på vej mod mere gennemgribende forandringer af skolens kultur?

Hvilken software skal vi vælge? Didaktiske læremidler Åbne læringsressourcer

Vi skal satse på nettet ”Hvis it for alvor skal komme til at batte i danskundervisningen, mener arbejdsgruppen man bør satse meget på Internettet som en alsidig og mangfoldig materialebase. Det er ikke nok at benytte sig af nogle mellemprodukter som fx it-undervisningsmaterialer produceret og redigeret af forlag.” (UVM 2003)

Hvad har web 2.0-medierne tilfælles – og hvordan udfordrer de danskfaget? Multimodalitet (skrift, billede og lyd) – ofte med en klar orientering mod det visuelle udtryk Mange-til-mange kommunikation. Både lærere og elever bliver medproducenter af tegn og dermed mening i undervisningen Øgede muligheder for kollaboration Meget svært at afgrænse indholdet på forhånd (som i ”traditionel” undervisning)

Kompetencer i Fremtidens danskfag

”Se – kompetence” – en femte kulturteknik? ”Det er blevet foreslået at danskfaget kunne opfatte det at udvikle en se-kompetence som en af fagets kerneydelser (…) netop for at imødekomme en fremstormende visuel kultur. Faren ved at udvide faget på den måde er her dobbelt: Der kommer mere stof ind, og der skal tilsvarende stilles nye krav til lærerkompetencer” (Danskfagets fremtid, UVM 2003: 43).

Multimodal tekstkompetence At kunne skabe multimodale tekster på grundlag af kulturelt etablerede tekstmønstre At kunne udnytte de semiotiske ressourcer, som egner sig bedst i forhold til situation, intention og adgangen til ressourcer. At kunne opleve, forstå, analyse og vurdere multimodale tekster (Anne Løvland efter Gissel 2011)

Mellem rituel og faglig brug af it RITUEL BRUG AF IT LYSTSTYRET HVERDAGSBRUG FAGLIG BRUG AF IT MÅLSTYRET AT BRUGE FOR AT LÆRE Krumsvik 2010

Faglig brug kræver en tydelig lærer Krumsvik 2010: Vigtigt at synliggøre lærerens kompetencer, læreren som rollemodel for, hvordan IT kan anvendes til faglige formål Gynther 2010: ”vi har kunnet iagttage, at kompetente lærere, som til daglig veksler mellem formidling, instruktion, vejledning og et varieret udbud af elevaktiviteter, forlader denne lærer-elevrelation, blot fordi der inddrages digitale teknologier i undervisningen” (Gynther m.fl. 2010)

Efteråret 2010 – anden runde IWB Sociale medier

1. forløb: Læreren som læremiddeldesigner med blogs Samme forløb afprøvet i to klasser med forskellige didaktiske design: A) Læreren planlagde og gennemførte et undervisningsforløb i film med støtte af en klasseblog, der både rummede indhold, links, faglige ressourcer og opgaver. B) Læreren opbyggede et netværk af weblogs bestående af såvel lærerens blog som elevernes. Forsøg med kollaboration og responsformer.

Bloggens didaktiseringsmuligheder Ejer med skriverettigheder: lærer, elev, gruppe af elever, klassen, skolen Netværk: elev – elev, klasse – gruppe, klasse – klasse, skole - skole osv. Indhold: fra autentiske til mere skolastiske genrer (debatindlæg, dagbog, boganmeldelser, analytisk samtale mv.) Kommunikationsflow (initiering, feedback og evaluering): fra selvstyrende til lærerstyret Læringsteoretiske overvejelser: opgavedidaktik (åbne/lukkede, specifikke /generelle spørgsmål, samarbejde og tingsliggørelse)

Fra software til læremiddel UDTRYK AKTIVITET INDHOLD Illum Hansen 2011

Et multimodalt læremiddel

Digitale, analytiske ”samtaler”

Stilladseret tekstkonstruktion

Fælles videnskonstruktion

Bloggen som elektronisk portefølje

IWB som processtyringsredskab

2. forløb: æstetiske læreprocesser på nettet Forløb om tegneserier afprøvet i en klasse. Klassen arbejdede både analytisk og produktivt med tegneserier. Eleverne fik til opgave at omskabe forskellige forlæg (tekster, sange mv.) til tegneserier. Værktøjer: www.toondoo.com og www.glogster.com

Åbne og lukkede programtyper Værktøjsprogrammer Kreative skabelonprogrammer Åbne Brugeren tilføjer indhold (lyd, billede, tekst) som manipuleres med programmets funktioner. Lavt teknologiaftryk Ofte komplekse at betjene Eksempler: lyd- og videoredigerings-programmer Lukkede Brugeren skaber sit produkt ved at manipulere med programmets egne skabeloner. Tydeligt teknologiaftryk. Ofte nemme at betjene. Eksempler: påklædningsspil, Inudge.com og ToonDoo.

Lukkede: skabelonspil

Lukkede: kreative skabelonprogrammer

Halvåbne: Gys med BeFunky Lemur Lemur med ”gysertræk”

Arbejde med tegneseriens formsprog og montageformer i skabelonprogram

Faglige fokuspunkter i arbejdet med ToonDoo Genretræk – fx satire, gys mv. Narrativen Billedkomposition og - beskæring Farver Montageformer Sprog og stil (fortæller og replikker)

Kreative gratisprogrammer …kræver ikke håndværksmæssige forudsætninger og stor teknisk kunnen. … kan bruges til at igangsætte enkle produktionsprocesser i den almindelige klasseundervisning. … rummer begrænsede udtryksmuligheder og ensidigt formsprog, men også mulighed for fagligt fokus. … sætter fokus på samspillet mellem form og indhold. … kan udvikle elevernes multimodale tekstkompetence. … kræver en fagligt fokuseret lærer, der kan italesætte det æstetiske.

Konkluderende bemærkninger It understøtter undervisningens procesdesign It understøtter udviklingen af kommunikative kompetencer It understøtter udviklingen af æstetiske kompetencer It understøtter udviklingen af sociale kompetencer IWB fungerer godt med åbne læringsressourcer, der indsætter lærere og elever som didaktiske designere

Litteratur Bundsgaard, Jeppe (red.) (2009). Kompetencer i dansk. Gyldendal. Bundsgaard, Jeppe (2010). ”Faglighed og digitale læremidler i undervisningen”. I: IT 2.0 – didaktiske og pædagogiske udfordringer. Dansk pædagogisk tidsskrift nr. 4, 2010. Bundsgaard, Jeppe og Thomas Illum Hansen (2010). ”Processer i undervisningen – om brugerdreven innovation af digitale procesværktøjer”. I: Tidsskrift for læremiddeldidaktik, nr. 4. Dalsgaard, Christian (2003). Åbne læringsressourcer – mod en sociokulturel teori om læringsressourcer. I: pure.au.dk/portal/files/5991913/Phd-afhandling_Dalsgaard.pdf Dysthe, Olga (red.) (2003). Dialog, samspil og læring. KLIM. Gissel, Stig Toke (2011). Mediedidaktik i teori og praksis. Academica. Gynther, Karsten (2010). Didaktik 2.0. Læremiddelkultur mellem tradition og innovation. Akademisk forlag. Gynther, Karsten: ”Brugerdreven forskningsbaseret innovation af didaktisk design – transformative metoder i forsknings- og udviklingsprojektet ELYK. Hansen, Jens Jørgen (2010). Læremiddellandskabet. Fra læremiddel til undervisning. Akademisk Forlag. Hansen, Thomas Illum (2009). ”IT i folkeskolen – vision eller realitet”. I: Læremiddeldidaktik, nr. 2. Hansen, Thomas Illum (under udgivelse). Fælles Mål og midler. Henderson, Lisa Marie og Tom Steffensen (under udgivelse, 2011). ”Æstetiske læreprocesser på nettet”. I: Liv i skolen. Temanummer om æstetiske læreprocesser. Holm Sørensen, Birgitte et al. (2010). Skole 2.0. KLIM. Krumsvik, Rune Johan (2009). ”Ein ny digital didaktik”. I:Hildegunn Otnes (red.). Å være digital i alle fag. Lave, Jean og Etienne Wenger (2003). Situeret læring og andre tekster. Hans Reitzels Forlag. Beskrivelse af projektet ”Nordic Smart. IT-integration i fagene. Et brugerdrevent innovationsprojekt mellem UCSJ og Absalons Skole”.