Næste gang (fra sidste gang) er nu igen blevet til DENNE (sidste) GANG så nu skal vi se på …

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Gammelheds-Philosophy
Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Thomas. B. Pedersen Lærer: Martin Glud
Roskilde Tekniske Skole
Livets Ord April 2012.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
I dag er temaet Visualisering
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
At være magtesløs med den magtesløse
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Børn og sorg - og sprældøde døde
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Computerens anatomi.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvor der er fokus på klimaet.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Å.
Evolution.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Nu er vi ved DEL 3 Flere tegn og signaler et tegn (fx et symbol) kan godt bruges som et signal: fx kan dannebrog signalere at at vi nu er i Danmark og.
Livets Ord September 2009.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Nu er vi ved DEL 2 Modeller … er svaret vi laver modeller af hvordan vi tror information behandles ud fra hvad vi ved om virkningerne, dvs hvordan vi ved.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Reduktion AM 2009.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Vejlederens kommunikation
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Et mærkeligt skib.
Lærings- og praksisfortælling
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Niveau 3: Regressionsanalyse: Tværsnitsundersøgelser
Præsentationens transcript:

næste gang (fra sidste gang) er nu igen blevet til DENNE (sidste) GANG så nu skal vi se på …

Information & Kommunikation … og det vi ikke nåede sidste gang: SPROGBRUG

Information information er et ofte brugt ord; men sjældent defineret INFORMATION kan defineres som: den kognitive (mentale) repræsentation af den ydre verden

Information men da vi kiggede på hjernen kunne vi ikke se hvordan informationen behandles dér; så hvis vi tror på definitionen her så medfører det også at vi kun kender den ydre verden ud fra den information vi har i hjernen ➔ … vi kan ikke 'se' den ydre verden direkte; trist nok

men … vi ved jo at vi i praksis kan leve og fungere i den ydre verden med den information vi har i hovedet; og med hjerneprocesserne kan vi skabe idéer og teorier om verden så vi kan gennemskue den og blive bedre til at fungere i den; og det uforståelige bliver lidt mindre uforståeligt

Information (igen) at vi selv ved at vi har information i hovedet gør at vi er (lidt) forskellige fra (andre) dyr; så hvad er et menneske? … ikke nødvendigvis et geni

Mennesket … men hvad så? ja, spørger man en biolog så er vi en flok omvandrende fordøjelseskanaler der kun tænker på mad og afkom

… og i så fald er civilisationens højdepunkt svineslagteriet idyllisk og romantisk som her

… eller indenfor i virkeligheden; som jo helst skal sløres lidt for at ingen skal blive dårlige

for ikke at tale om … at udover føde så halser mennesker rundt efter sex (mhp reproduktion) – og det fylder jo godt i det såkaldte mediebillede; i forhold til det påfaldende tabuiserede svineslagteri altsammen styret af hjernen

Hjernen II hjernen (husk vi talte om den første gang) er en del af CENTRALNERVESYSTEMET, og sådan et er karakteristisk for organismer der BEVÆGER SIG for at komme hen til føden; planter har ikke nerver

Mennesket & Hjernen mennesket er den organisme der har den største hjerne; men vi ved ikke hvorfor den blev udviklet til sin påfaldende størrelse – men det at vi både har store hjerner og et artikulationsapparat der fungerer så det kan lave ganske forskellige lyde er hvad der er nødvendigt for at have et sprog

Menneskets hjerne … er – primært gennem sine sprogfunktioner – i stand til både at håndtere vores behov for føde- og sex, og så har den fået en del overskudskapacitet som kan bruges til meget andet; fx til at tænke over hvorfor vi har så stor en hjerne … eller tænke over verdens indretning

og så kan vi blive … genier

eller noget andet der er fx en stærk tilbøjelighed til at børn i vore dage ikke længere har ambitioner om at blive noget hvor de tjener efter fortjeneste (bidrager til overlevelsen) … men mere vil 'være på' (bidrage til andre menneskers oplevelser); det må være fordi ret få i dag kan lave det vi skal forbruge for at overleve; og så skal tiden jo gå

og så kan vi jo også … lade være med at bruge vores overdimensionerede hjerne; det siges jo at klogskaben er begrænset, det er spredningen der ændres over tid … mens dumheden tilsyneladende er ubegrænset

men … er mennesket så skabningens herre? ikke nødvendigvis – der er nogen der mener at det er koen (koen???) … fordi

Koen … har vænnet os til at drikke mælk – vi er næsten blevet afhængige af det – og vi har udryddet koens fjender og vi har lavet det hele om til græsmarker og vi passer køerne bedre end vi passer vores egne børn; kun indgår det i denne blodspagt at nogle køer må lade livet

Mennesket i centrum ☉ men vi kan jo bare lade som om det ikke passer og opretholde vores 'antropocentriske' verdensopfattelse … indtil vi bliver truet af … computeren …

Computeren (Oh God!!!) … om han havde noget at gøre med det ved vi jo ikke; men vi ved at nogen mener at man kan tjekke om en computer er 'menneskelig' ved at afgøre om et menneske kan afgøre om det ikke kan afgøre om det er en computer eller ikke – hvis ikke: så er den menneskelig

læg mærke til at mennesket og computeren skal 'converse', dvs tale sammen, dvs kommunikere sprogligt; så tilsyneladende er SPROG afgørende for den såkaldte Turing- test

men … … har computeren så sprog? … og er der informationer inden i computeren? hvis vi nu kalder computeren for elektroniske systemer, eller på nudansk: 'electronic systems' (ESyss)

så bliver det lidt lettere men altså: 'electronic systems' (ESyss) af den her slags 'kører' lavspændings-elektricitet via transistorer i kredsløb, så er det sådan at … alt hvad der er i et ESys er elektricitet (svagstrøm)

og så kan vi konstatere at det eneste der er i et ESys er lavspændings-elektricitet styret af transistorer gennem kredsløb og det kan bruges til at styre bilmotorerer eller svineslagterier (kypernetisk) eller det kan …

præsentere noget der ligner tekstur (form forstået som overflade) på elektroniske skærme – og måske kan det skrives ud, og … er der så information i maskinen?

nej! der er kun svagstrøm og en masse ledninger og kredsløb information bliver det først når et menneske opfatter (PERCIPERER) og fortolker (INTERPRETERER) noget på skærmen – billede eller tekst – og behandler det i sit hoved

Information – 'end of story' vi lever så altså ikke i et informationssamfund men i et mellemmenneskeligt informationsudvekslingssamfund

Vores hjerner … eller skal vi kalde dem hoveder, eller bevidstheder, eller måske bare MENNESKER udveksler information med andre MENNESKER

eller vi kan kalde det at vi kommunikerer – det gør vi selvfølgelig på flere forskellige måder fx gennem (semiotiske) tegn og signaler: adfærd, påklædning, parcelhus- model, bilmodel &&&; men den vigtigste måde er SPROGLIG OK, måske ikke her ➔ men så …

her … … ja, altså ihvertfald mellem mænd – når øjenkontakten ellers ikke er hovedkanalen for udveksling af kamphaners indledende tegnafgivelse, men ellers …

SPROGLIG … sproglig? … OK, ikke altid … men så ihvertfald sommetider sproglig ➔

Kommunikation … og nu kom vi til det: vi bruger sprog til at kommunikere med og det kalder vi SPROGBRUG [Wikip]

Snak … er mest udbredt – og nogen er hurtigsnakkere – men hvis andre kan genkende ord i deres snak så vil snakken påvirke den film der kører i hovedet og orientere den mod det den anden snakker om …men den anden kan også komme til at tænke på andre ting

SNAK er en psyko-social function; vi snakker for at bekræfte at vi selv er her og at den anden (de andre) er her og at vi har det godt og ikke er uvenner og iøvrigt godt kan lide hinanden og er glade og & og &… … men sommetider kan snak også dække over det modsatte

… så Snak holder samfundet sammen og regulerer vores konflikter … og er mest et emne for psykologer, men hvis det bliver alvorligt så går vi over til at tale med hinanden "tale alvorligt" som det hedder

men inden da … skal vi lige se på hvordan Snak og Tale og Tekst også fungerer (psykologisk), fx medfører kancellisprog(brug) at nogen kan være omfattet af tekster som de svært forstår: Bekendtgørelse af lov om ansættelse og opkrævning m.v. af skat ved kulbrinteindvinding ➔

eller ikke forstår "Vejledning om forholdet mellem dagpengeloven og arbejdsskadeforsikringsloven" kancellisprog(brug) ➔

og … hokuspokussprog(brug) har en magisk virkning, ofte fordi der bruges ord med en tåget betydning og en suggestiv effekt fx er X Factor ➔ a special quality, especially one that is essential for success and is difficult to describe [OALD] 1. A variable in a situation that could have the most significant impact on the outcome. 2. A special talent or quality. [Dictionary.com]

ordet og verden det at man tror på hokuspokusord (fx 'synergi' ➔ ) skyldes den – dybt menneskelige – såkaldte ontologiske fejlslutning: at bare fordi der et er ord for noget så eksisterer dette noget også

mens … indianersprog(brug) holder grupper sammen fordi man indenfor gruppen kan genkende hinanden og samtidig holde andre udenfor men tilbage til …

Tale, der er den mest formaliserede sprogbrug (brugt i retssale, i Folketinget og i akademiske diskussioner) og i stærkt formelle sammenhænge kan være forbundet med ritualer; i rendyrket form som retorik

Snak om Tale uanset hvor på skalaen snak vs tale man befinder sig i en situation så udtrykker det man siger også ens tanker (hvis man har sådan nogen) og det er muligt at sige meget tankeløst

alvorlig Snak det kan ske for os alle at man kan komme til at sige noget sludder dvs noget der er usandt 'sandhedstavle i logikken' ➔

alvorlig Snak og man kan komme til at sige noget vrøvl dvs noget der er ulogisk 'logiske formler' ➔

seriøs Snak eller man kan komme til at sige noget vås dvs noget der er meningsløst 'i Have nothing to say. I say it regularly' ➔

slut på Snak … og det kan ske for selv den bedste; så vi skal være overbærende

med … de andre idioter når vi …

Kommunikerer og det gør vi så ved hjælp af en masse forskellige hjælpemidler der bruger både tekst og billeder; men uanset hvordan den tekniske opsætning er og hvor mange mange tekniske apparater der skabes og uanset hvilke …

Kommunikations modeller vi kan lave – og dem er der mange af – søg på Google … og nogle er enkle ➔

… mens nogle er komplicerede ➔

… og andre er meget komplicerede; måske fordi de slet ikke handler om kommunikation men kan være tekniske tegneinger ➔

… ligesom andre er meget enkle ➔

… og atter andre er smukke ➔ og man må vælge den der passer til opgaven … men i hver ende af kommunikationen er der …

… et Menneske hvis ikke bruges begrebet kommunikation metaforisk; og det er der ikke noget galt med … men man skal være klar over hvad man taler om; og i alle konkrete tilfælde er der …

et Menneske her … A E Houseman

Spørgsmål?

andre spørgsmål ????????????