1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop hjælpeforanstaltninger til bølge 2 Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Michael Fagerlund Andersen,
Advertisements

Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Temagruppen Sundhed på arbejdspladsen K RONIKERE PÅ ARBEJDSPLADSEN T EMAGRUPPEN
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Myndighedsnetværk Digital Post 4. marts 2014 Digitaliseringsstyrelsen
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Reformens krav •Bemærkningerne til Lov om kommunale borgerservicecentre: –”Den offentlige sektor skal indrettes på borgernes præmisser og med udgangspunkt.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Nyt om borger.dk september 2010
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige 2013.
1 Hvordan implementeres mainstreaming tankegangen og værktøjerne i den kommunale organisation v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune TOVHOLDER.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
IT-Hjørnet på Gellerup og Hasle Bibliotek
Program for digital kommunikation
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Den digitale vision for Danmark - muligheder og udfordringer for finansielle virksomheder Forsikringsforeningen, 8. oktober 2013 Direktør Lars Frelle-Petersen.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
Lokale grønne partnerskaber
Obligatorisk digital selvbetjening
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Køgebibliotekerne * Kirkestræde 18 * 4600 Køge * Tlf: * Bibliotekerne KØGE KOMMUNE Senior Online Teknologisk Institut.
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Obligatorisk digital selvbetjening
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Hvad kendetegner den gode selvbetjeningsløsning – og hvordan sikrer vi kvaliteten i praksis? Udviklingsvejledning for velfungerende selvbetjeningsløsninger.
Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter i uge 46 og 47
Borgerservice Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice Marts
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter Gå ind på og læs mere om materialer og initiativer Vi hører gerne fra jer.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter Gå ind på www
Voksenspecialundervisningen i Danmark
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Borgerservice og Biblioteker
1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Præsentationens transcript:

1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening

2 Hvem har brug for særlig hjælp? Typer af udfordringer •forståelsesmæssige •fysiske udfordringer Grader af udfordringer Nogle kan klare sig med forskellige typer af hjælp og vejledning, mens andre skal undtages: Individuel vurdering ifm. selvbetjening To hovedgrupper -It-svage borgere Overvægt af ældre og folk med begrænset uddannelse. -Handicappede borgere Syns-, høre-, bevægelses-, kognitive funktionsnedsættelser mv. (Husk: Teknisk tilgængelighed!) Men også fx personer, der er socialt udsatte eller hjemløse; personer, der har en psykisk lidelse; personer med sprogvanskeligheder

3 Kilde: Danmarks Statistik, 2010, 2011 og 2012 – de 16 til 89-årige.

Unges digitale kontakt med det offentlige er lav

5

6 Myndighedernes forpligtelse til at hjælpe Den enkelte myndighed har ansvar for at sikre hjælp og vejledning ifm. egne digitale løsninger Den alm. vejledningsforpligtelse Sikre processen omkring undtagelse og behandling af ansøgninger mv. på anden vis end digitalt Målrettet kommunikation (ekstern og intern) af mulighederne for hjælp er en central del af myndighedernes hjælpeindsats og en forudsætning for en vellykket overgang

7 Hjælpeplanens indhold: 3 indsatsniveauer 1. Online hjælp og telefonsupport Det brede flertal af borgere Sigter mod at sætte borgerne i stand til at betjene sig selv hjemmefra Eks: den fællesoffentlige kommunikationsindsats, (trin-for-trin)vejledninger og videoguides om konkrete bølge 2-løsninger på borger.dk, brugervenlige systemer: den fællesoffentlige udviklingsvejledning mv. 2. Personligt fremmøde I fx borgerservicecenteret eller på biblioteket Eks: hjælp til at komme i gang med fx NemID, Digital Post og Min Side, computere til rådighed, vejledningsfoldere, medarbejderkompetencer mv. 3. Særlige indsatser Specifikke målgrupper Eks: Samarbejder med repræsentanter for it-svage borgere og it- undervisere om it-undervisning og –kampagner: Seniorsurf-dag, GetOnline Uge, it-formidler.dk, undervisningsmoduler i digital selvbetjening Vejledning til frontpersonale i betjening af handicapgruppen, Inspiration til lokalt samarbejde mellem kommune og ældreorganisationer omkring it-undervisning mv.

8 Hvordan kan I bruge os i Digitaliseringsstyrelsen? •Videndeling og inspiration, erfaringsopsamling •Sparring: Scenarier, processer/forløb og målgrupper

9 Mere information Maj Ravnkilde Tlf Michael Fagerlund Tlf undersoegelser-og-kortlaegninger/Digital-selvbetjening-og-handicap- vejledning-til-frontpersonale

10 Samlet kontaktliste i Digitaliseringsstyrelsen Hjælp og befolkningsstatistik •Maj Ravnkilde, 2288 •Michael Fagerlund, Screeninger - brugervenlighed •Maja Bjerregaard Have, Screeninger - tilgængelighed •Peter Gylden Houmann, Klarmelding •Bente Andreansen, •Jeppe Harder Nybo, Handlingssider på borger.dk •Lisann Troelsen, Scorecard •Bente Andreansen, •Jeppe Harder Nybo, Tællerscript •Brian Nielsen,