© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S DANSK BRODAG 2007 Meget kan planlægges i den daglige forvaltning – men ikke alt! Eksempler fra dagens Danmark v/Morten.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Illustration fra Kort om kræft figur 3.1.
Advertisements

Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Psykoterapeutisk afsnit F4 Psykiatrisk Center Frederiksberg
Reglernes del 2: Når både mødes
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Dansk Brodag 2012 Kommunale broer tilstand og behov
Definitioner 5 Når både mødes 3 (Afsnit C+D)
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Broer for vindmøller Bahrain World Trade Center Lars T. Thorbek, Projektleder, broer.
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
COWI PowerPoint design manual
Knud Knudsen Forsikring & Pension
BESKYTTET MOBILITET: DEN GODE, DEN ONDE OG DEN GRUSOMME KILDE: TOSHIBA EUROPE GMBH.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
HOLD SIKKERHEDEN VED LIGE Sted, dato Kampagnen Et sikkert og sundt arbejdsmiljø
Grizzly Dream – Din Hundemassør / ved Anette Englykke
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Hvordan kan et arbejdsmarked på tværs af Øresund fremme tilvækst og konkurrencekraft Professor Bent Greve Øresundsting, maj, 2007.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Mulige fremtidsperspektiver Introduktion
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
KLIMATILPASNING I KØBENHAVN - FRA PLAN TIL VIRKELIGHED
12. september 2006 Beslutningsgrundlag for sporområdet mv
Birgir Már Norðdahl 1 Hvorfor mistede jeg mit job? Jeg begyndte som truckfører på lageret….
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Arkitektur - Sikkerhed
Bro over Munksjön - Jönköping
© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S 1 FOT – set fra en løsningsleverandørs synspunkt Geoforum – den 20. juni 2007 Nils Bo Wille-Jørgensen.
Sikkerhedskulturen på el-området agenda »Lidt statistik »Mangler der viden omkring sikkerhed ? »Mangler der værktøjer til at undgå ulykker/skader ? »Mangler.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Sportsmanship Hovedregler Definitioner
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Readability test i praksis Gitte Matzen. Baggrund Parallelregistrering indsendt nov Original: Ukompliceret kendt tabletprodukt (hvor der ikke.
Billede Udskift billede ved at klikke på ikonet på midten af siden. For bedste resultat indsæt billede med en str. På H: 19,05 X B: 25,4 Temadag om Bæredygtige.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Trafiksikkerhedspolitik Ringkøbing-Skjern Kommunes køretøjer Forsikringskonsulent Conny Høy – Forsikringskonsulent.
Regelkurset, afsnit 3 Når både mødes 2 (Afsnit B).
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Tilgængelighed Registrering af fysisk tilgængelighed Oplæg ved Jane Olesen Ingeniør i Frederikshavn Kommune Gurli Nielsen Medlem af DH, Frederikshavn.
Definitioner 2 Når både mødes 1 (Afsnit A)
1 Definition: ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse.
Den demografiske trussel -et drama i 3 akter 2. februar 2006 Bjarne Laursen CUF/Registerprogrammet.
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
dig der arbejder i nattelivet
Landbrugets arbejdsskader og deres forebyggelse
TUR’s truckkonference 2013 Indlæg fra Arbejdstilsynet v. maskiningeniør Morten Vestergaard Arbejdsmiljøfagligt Center Indhold: Censorvejledning Anvendelse.
AG Christiansborg  Flere og flere lever i mange år med én eller flere kroniske sygdomme  Gå fra et system, indrettet til at behandle akutte.
1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.
Lyd og lys Hvad siger loven? DNs Lyd- og lysnetværk 20. februar 2011 Christian Poll Miljøpolitisk medarbejder Danmarks Naturfredningsforening.
Trafiksikkerhedsby konkret udmøntning af Trafiksikkerhedsplan 2013
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Faldgruber i kontrakter - hvad betyder alt det med småt? Tirsdag den 11. januar 2005 v/ konsulent.
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR Kortlægning af Risici - opsummering Ulykke – APV – Risikolinje tegnes.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.
Den Danske Naturfond Status og perspektiver. Fondens etablering  Natur- og Landbrugskommissionen – april 2013  Principaftale – nov  Finanslovsaftale.
Sikkerhedskonference 2012 ­Signifikansvurdering: Hvad skal man gøre - og hvad skal man ikke gøre? Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Ny teknologi 5. og 6. oktober 2015
Sundhed, forebyggelse og sundhedsfremme
Afsnit 1 Afsnit 2 Afsnit 3 Afsnit 4 Afsnit 5 Afsnit
Fleksible vejregler – Sammenfatning Videre arbejde
Præsentationens transcript:

© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S DANSK BRODAG 2007 Meget kan planlægges i den daglige forvaltning – men ikke alt! Eksempler fra dagens Danmark v/Morten Nielsen Grontmij | Carl Bro

© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S 2. Eksempler fra dagens Danmark 3. Fremtidige tiltag i planlægningen 1. Indledning PRÆSENTATION

© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S Det formelle ansvar: 1.0 INDLEDNING Det ”uformelle” ansvar: • skal man være mere forudseende end vejregler og forskrifter tilsiger? • skal man gardere sig mod lovbryderes opførsel? • følger der et ansvar med en viden, og har man ansvar for at skaffe og formidle den viden? •Sikkerhed •Fremtoning i bybilledet •Opretholdelse af ønsket trafikafvikling •Fremkommelighed

© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S Trafikanterne er pålagt et stort ansvar (dyr forsikring!). Vejmyndigheden gøres sjældent ansvarlig for skader som trafikanterne forårsager. Så hvorfor skal man som vejmyndighed overhovedet gå ind og overveje om kravene i vejreglerne/forskrifterne skal skærpes? POLITISK VALG

© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S Spørgsmål – men ikke nødvendigvis svar, for hvor langt rækker ansvaret, når grænserne nås? 2.0 Eksempler fra dagens Danmark

© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S EKSEMPEL 1 - vægtbegrænsning Illustration fra Helsingør Dagblad, onsdag den 19. januar 2005 med overskriften ”Så er der nye kunder i trælasten” •Var broen underdimensioneret? •Var broen i en meget ringe stand? •Var chaufføren bare ”letsindig” og tog chancen? •Burde broens ejer have udført præventive foranstaltninger, f.eks. i form af fysiske hindringer?

© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S EKSEMPEL 2 - frihøjde Påkørsel af gangbro i maj •Var broen underdimensioneret? •Burde broens ejer have udført præventive foranstaltninger, f.eks. skiltning af frihøjde? •Hvad skal frihøjden være på en stibro? •Skulle broen 2. gang have været bygget højere? •Skal trafikantgeneomkostninger, død og ulykke veje tungere end anlægsomkostninger Påkørsel af gangbro i oktober 2006.

© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S Broteknik – okt PÅKØRSELSLAST – udvikling Broteknik – nov Påkørselslast i hht. Broteknik fra okt omfatter alene påkørsel af søjler (afsnit 4.14). Ved lette brooverbygninger, f.eks. rene gang- og cykelstibroer, skal det ved den geometriske og konstruktive udformning søges hindret, at kollisioner med høje køretøjer finder sted, subsidiært at en påkørsel får katastrofale følger. Kollisionskræfter for brodæk (afsnit ) nævnes særskilt i Vejreglen. Der henvises til DS 410, vejledningerne (5) og (6) i afsnit 12. DS 410 (6): Definering af kræfter: Sikkerhedsfremmende foranstaltninger: •Ekstra frihøjde i f.t. nærliggende tungere broer •Rigeligt spillerum over fritrumsprofilet •Portaler med alarmering •Forankring af overbygningen i underbygningen

© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S EKSEMPEL 3 – reduceret frihøjde Påkørsel af sporbærende bro i Børkop Kommune, Munkebjergvej •Burde broens ejer have udført præventive foranstaltninger, f.eks. i form af højdevarslingsanlæg? •Hvor tydeligt skal der fremgå at broen har reduceret frihøjde?

© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S EKSEMPEL 4 – Frihøjde – Nørresundby… •Skal forvalteren aktivt gå ind i debatten om installering af alarmer i lastbiler? •Kunne forvalteren have gjort noget for at undgå ulykken?

© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S EKSEMPEL 5 – Minimering af vedligeholdsudgifter Behugning og reparation af cloridbelastet søjle. •Skal vi måle chloridindholdet i samtlige betonsøjler langs det danske vejnet for at etablere katodisk beskyttelse i tide? •Skal vi udføre præventiv katodisk beskyttelse af fx betonsøjler?

© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S EKSEMPEL 6 – Kapitalbevarelse •Hvor højt skal man ”råbe” når man får kendskab til skader?

© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S EKSEMPEL 7 – Ikke synlig korrosion af bolte •Burde autoværnsboltene have været udskiftet?

© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S

EKSEMPEL 8 – Krav til broer over farvande •Hvilke skibe sejler under vores broer i dag? •Er det de samme skibe som var kendt på opførelsestidspunktet? •Har man uddybet sejlrenden under broen med risiko for større skibe? Tjörn Broen, 18. januar 1980.

© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S Fremtidige tiltag Hvor forudseende skal den ansvarlige forvalter være? Frihøjde Tiltag: •Vægtbegrænsningsangivelse på samtlige broer? •Fysisk hindring af adgang til svage broer? •Ekstra frihøjde på alle broer – men specielt stibroer? •Kun robuste broer, der kan modstå påkørsel? •Foto af lovovertrædere? •Alarm i køretøjer med kran? •Forudse chloridindtrængning? •Forudset korrosion i bolte? •Forstærke broer over farvande hvor skibstrafikken er intensiveret?

© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S SLUT