Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Advertisements

Analyse af rejsekortet for
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Inkludering af luftfart i CO2-kvotesystemet
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Landscentrets aktiviteter på bioenergi
Hvad betyder omlægning af transport til gas For CO2 reduktion?
Dansk lov om luftfartskvoter  I løbet af 12 måneder fra ikrafttrædelse af direktivet.  Direktiv om luftfartskvoter er et ændringsdirektiv til det gældende.
Præsentation af Fredericia Spildevand
Danmarks fødevareerhverv
”MODEL SØPASSAGEN” - En model til hvordan også INDSÆT FORENINGSNAVN HER kan blive et CO2-neutralt sted Denne præsentation er tiltænkt initiativtagere.
CO2-reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet Christian Stege, Energistyrelsen IDA Energi den 26. januar 2010.
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
Omfattet af kvoteordningen?. Overblik Som hidtil •Alle med indfyret effekt > 20 MW •Dog ændret opgørelse •Energitung industri (cement, stål, tegl, kalk,
Installationer Introduktion.
Transport og transportudfordringer
Dampskibsselskabet ”NORDEN” A/S København, den 9. april 2008 DET BLÅ DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE - Miljøet og konkurrencen THE PREFERRED PARTNER IN GLOBAL.
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Hvorfor? V. direktør Per Grønbæk, Sønderjysk Lndboforening
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
INDHOLD Hvordan virker brændselsceller
ITB 2009 Grøn it Mere effekt end du tror …. ITB 2009 It – den ny klimahelt … It har potentiale til at blive klimahelt 2% brug af verdens energi, 5 gange.
Energibesparelser i offentlige bygninger
Urban Farming fra Babylons hængende haver til moderne farm scrabers
Biobrændstof til transport Hvad ske der lige nu I DK I EU Globalt I Grenaa Af Svend Brandstrup Hansen Direktør Danish Biofuel Holding a/s Formand Danbio,
Med hovedet under armen
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Roadmap for Fjernvarme Fjernvarmens Hus den 20. juni 2011
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Procesindustrien 2010 Richard B. Larsen 10.mar. 10 Energieffektivitet og konkurrencekraft Procesindustriens bidrag til "Grøn vækst"
”MODEL SØPASSAGEN” - En model til hvordan også INDSÆT FORENINGSNAVN HER kan blive et CO2-neutralt sted.
Synopsis: Klima Hvilke former for politisk deltagelse har den største indflydelse på folks holdning til klimaspørgsmål?
SF Ungdom Ved..
Værdi gennem partnerskaber
Procesindustrien - Klimakommissionen og teknologiudvikling Hans Jürgen Stehr sekretariatschef.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Overvågning, rapportering og verifikation af luftfartens CO 2 - udledninger Kirsten L. Erichsen Energistyrelsen.
SÅDAN LIGGER LANDET… - tal om landbruget 2011.
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
Fremtidens sundhedsvæsen i et økonomisk perspektiv Jan Rose Skaksen 24. august, 2011.
Kapittel 9 Klima forandringer. Klimaet forandre sig  Drivhusgas forbruget stiger næsten i alle lande  I udviklningslandene stiger co2 udslippet især.
Michael Svane SummIT 18.maj 11 Summit IT som vækstmotor Hvor står transportbranchen ? v/branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/direktør Henning Christiansen, Færdselsstyrelsen.
Bæredygtighedskriterier for flydende biobrændsler og biobrændstoffer
Konference – FRONTHOUSE den 16. juni 2011 Ualmindelig Almen Energirenovering – Langkærparken i Århus Henrik Mielke COO Semi-industrialiseret energirenovering.
DI's syn på forslag til beslutning om national byrdefordeling for sektorer uden for ETS.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Stedet som indgang til digital forvaltning
/ CF-X /SS 1 Luftfartens betydning for erhvervslivet Hans Kirk Executive Vice President, Danfoss A/S November, 2005.
Oplæg på workshop om teknologisk udvikling Procesindustriens årsmøde d. 26. marts 2006 Susanne Kuehn Hvordan møder en energitung virksomhed samfundets.
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Tværfaglig undervisning
Hvor tæt er vi på at producere ethanol i Danmark?
Hvad gør EU for klimaet? Jeppe Gents Europa-Kommissionen,
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Udledninger og råderum
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Arriva Danmark de bedste rejseoplevelser i den kollektive trafik Tid til at komme frem i bussen? Anvendelsen af og forventninger til gasbusser i Arriva.
Fastlæggelse af praksis – plads til forbedring? 8. november 2011 v/formand for FSR’s Skatteudvalg statsautoriseret revisor John Bygholm.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Energipolitik – vækst og klima
Afgifter og grøn omstilling Indlæg på CEPOS Vækstkonference 2017 Peter Birch Sørensen Københavns Universitet og Klimarådet.
Trafikale og miljømæssige effekter
Erfaringer med energibesparelser og brugeradfærd: hvad virker?
Præsentationens transcript:

Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011

Hvorfor flyver vi?  Her og nu giver luftfart god økonomisk mening  Vi får mulighed for at opleve fjerne lande  Flere samarbejdspartnere, kunder, kolleger, venner og bekendte i andre lande  Etc. Men…

Når vi flyver  Den mest intensive transportform  Per person  Per ton  Per krone  Per time  En af de mest miljøbelastende varer du kan købe Alligevel betaler luftfart ikke afgifter  Ingen energiafgift (3,95 kr.)  Ingen CO2-afgift (38 øre)  Dog 9 øre per liter i kvoter + lidt for NOx  Hverken moms, passager- eller charterafgift  Kommissionen er i gang med at undersøge statshjælp til selskaber og lufthavne  Offentlig støtte til udvikling Airbus og Boeing

Ekstra klimaeffekt Radiative Forcing Index (RFI)  1,9 – 4,7 (Kommende årtier) Emission Weigthing Factor (EWT)  1,2 – 2,7 (100 års perspektiv) Når vi flyver

 Samlet stigning på 2 % Udvikling  Trafikstyring  Tekniske forbedringer  ACARE: Nye fly skal være 50 % mere energieffektive i 2020 inkl. trafikstyring ift  5 % af flyene vil opfylde målsætningen i 2020  Samlet ca. 1,0 % effektivisering p.a. frem til 2030  Betydningen af EU ETS i (EU )  Med EU ETS vil CO2-udledningerne fra europæisk luftfart stige med 35 %  Uden med 42 % Udvikling (Effektivisering)

 Luftfartsindustrien siger ofte 80 procent besparelse ved skift til biobrændstof  EU ETS: Biobrændstof er CO2-neutral  EU skøn for besparelse: Palmeolie 19 %, rapsolie 38 %  Dertil kommer ILUC (indirect land use change)  Benzin tilsat biobrændstof i EU udleder mellem 81 og 167 procent af almindeligt brændstof  Den Europæiske luftfartsindustris mål om at brænde to mio. tons biobrændstof af i 2020 vil kræve 3,5 mio. ha. – Danmarks landbrugsareal + 20 procent  IATA’ nul-carbon-vækst: Carbon Neutral Growth (CNG) i 2030 vil kræve 140 mio. ha Biobrændstoffer  Alger  Tidlig udviklingsfase  Brug for mange næringsstoffer  GMO-spørgsmål

 Luftfart bør tage højde for den samlede klimapåvirkning  Mere viden om ikke-CO2-effekter  Skatter og afgifter  Gør flyrejser dyrere end togrejser  Offentlige indkøb  I første omgang forbyde flyvninger der kan gøres på fire timer i tog  Udbyg den alternative infrastruktur til kontinental og interkontinental kollektiv transport  Standarder for nye fly  Herunder at bruge hastighed som faktor  Luftfart er en vigtig bestanddel af samfundet. Både hvad angår arbejde og det sociale liv  International natur  Adfærden bliver ikke ændret uden strukturel samfundsmæssige omstilling  Men klimaændringerne bliver mere tydelige med årene. Derfor vil der naturligt komme en fælles forståelse for kraftig regulering. Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres?

Når mod-væksten sætter ind  Den gængse økonomiske tankegang: Dem med høje stillinger er sikkert også dem, der er mest effektive  Man skal virkeligt tænke sig om, før man flyver  Klimaspørgsmålet skal være det bestemmende. Tak