Transport indikatorers politiske anvendelse og indflydelse Claus Hedegaard Sørensen og Henrik Gudmundsson DTU Transport Danmark.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Definition på evaluering
Advertisements

Hvordan navigerer lederen?
Sygepleje i korttidsafsnit
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Statistikkens rolle som grundlag for politiske beslutninger
Notation Oversigt Kapitel 18.
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
Hvorfor involvere forskere i forretningsudvikling? Alexandra Instituttet A/S.
Visionsproces Fra ord til handling.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Digitalisering og medialisering
Supported by Ændring af borgernes transportvaner.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Kommunernes beskæftigelsesindsats for arbejdsmarkedsparate ledige
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Kristiske faktorer og forudsætninger for vækst - Hvad betyder uddannelse? Carl-Johan Dalgaard Dansk Arbejdsgiverforening Beskæftigelsespolitisk konference.
Samfund og teknologi (B-niveau)
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Kvalitetens Beskaffenhed
Boligkontoret Danmark
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Kodeks for offentlig topledelse
Handicaphjælperens psykiske arbejdsmiljø - en interviewundersøgelse
Afsætning grundforløb
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
1. Lektion: Det politiske system
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring Lone Kørnøv ’Miljøvurderingsdag 2014’, august /14Lone Kørnøv, DCEA.
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport1 Gods- og.
Afsætning grundforløb
Introduktion til Analyseenheden under FPC Oplæg for FSE den 7. februar 2008 Anette Dørge Jessen Lotte Faurbæk.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? VELKOMST OG INTRODUKTION Miljøvurderingsdag
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Marc Berg og afgrunden Hollandsk læge Teknologisociolog Positivisme Rationalisme.
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Fremtidens bistand - DIIS 21. januar FREMTIDENS BISTAND Er der et alternativ til Paris-erklæringen? Easterly om Sachs: ”An aid wall” har erstattet.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
SKABELON.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
Technical University of Denmark FN's Klimapanel IPCC Kirsten Halsnæs.
Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? - Et dansk empirisk studium Otto Anker Nielsen, Professor.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Dokumentation, evaluering og evidens
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
SUF - gevinstrealisering
Hvordan møder praksis de nye lærere?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Transport indikatorers politiske anvendelse og indflydelse Claus Hedegaard Sørensen og Henrik Gudmundsson DTU Transport Danmark

Transportforum, Linköping2DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet Indhold 1.Introduktion 2.Analysemodel 3.Svensk case 4.EU case 5.Konklusioner

Transportforum, Linköping3DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet 1. Introduktion Om indikatorer i transportsektoren Indikatorer produceres i stort omfang Produktion med konkret sigte: • Performance for bus service • Overvåge forurening i tunneller Produktion med strategisk sigte: • Miljøagenturets TERM indikatorer om trafik og miljø • SIKA’s Uppföljning av det transportpolitiska målet och dess delmål • Trafikanalys: Nu i ny udgave og med måluppföljningsportal

Transportforum, Linköping4DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet 1. Introduktion Bruges de? •Indikatorer er netop i krydsfeltet mellem viden og politik – viden som er tilpasset policy making •Undersøgelser tyder imidlertid på, at indikatorer kun i begrænset omfang anvendes og ofte anvendes anderledes end tilsigtet. •Exempelvis: “Political decision makers gather information and do not use it; ask for more information and ignore it; make decisions first and look for relevant information afterwards; and, collect and process a great deal of information that has little or no direct relevance to decisions”. Sager & Ravlum (2005): Planning Theory, 4 (1)

Transportforum, Linköping5DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet 1. Introduktion POINT projektet •POINT = Policy Influence of Indicators. •Fokus på tre sektorer: energi, landbrug og transport •To transport cases Sverige: Case om SIKAs Uppföljning av det transportpolitiska målet och dess delmål. Fokus på 2008-rapport •EU: ASSESS indikatorer udviklet til midtvejs-evalueringen Keep Europe Moving, 2006

Transportforum, Linköping6DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet 2. Analysemodel Begreber Anvendelse: • Indikatorer observeres • Indikatorer refereres Indflydelse: • Instrumentel: Direkte indflydelse • Konceptuel: Indikatorer øger viden eller skaber nye ideer • Symbolsk: Indikatorer retfærdiggør eksisterende beslutninger • Proces: Påvirker policy making processen Årsager til anvendelse og indflydelse: • Indikator faktorer • Bruger faktorer • Policy faktorer

Transportforum, Linköping7DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet 2. Analysemodel Metodik •Indikator rapporter •Policy dokumenter •Semi-strukturede interviews med embedsmænd, politikere og eksperter. Både indikator producenter og brugere repræsenteret

Transportforum, Linköping8DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet 3. Svensk case SIKAs rapport om målopfølgning • Publiceret årligt siden 1996 • Delvist baseret på årsrapporter fra verk og styrelser på transportområdet • En funktion er at bidrage til at informere statsbudgettet • Indeholder statistik og andre kvantitative indikatorer samt kvalitative vurderinger • Nogle indikatorer deskriptive, andre evaluerende • Er struktureret efter det transportpolitiske mål og (de tidligere) delmål

Transportforum, Linköping9DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet 3. Svensk case Eksempler på indikatorer fra 2008 rapporten

Transportforum, Linköping10DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet 3. Svensk case Indikator anvendelse •Indgår med to sider i budget propositionen for Relativt tekstnær anvendelse. Især evalueringer fra SIKA rapporten anvendes. •Et kort afsnit i inriktningsplanen anvender SIKA rapporten direkte og rapporten citeres også andre steder i planen. Rapporten listes som en af 22 væsentligste analytiske input •Anvendes af andre regerings organer og eksterne aktører i forbindelse med remiss af inriktningsplanen •Anvendes i Näringsdepartementet også til andre formål: Tekst i policy dokumenter, regleringsbrev •Politikerne anvender tilsyneladende rapporten i meget begrænset omfang, men læser fx sammendrag eller konklusioner

Transportforum, Linköping11DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet 3. Svensk case Indikator indflydelse Indflydelse via instrumentel rolle ÷ • Anvendelse i budgettet er en tradition men ikke udgangspunkt for prioritering • Parlamentarikere anvender stort set ikke instrumentelt Indflydelse via konceptuel rolle + • Rapporten påvirker embedsmænds viden og opmærksomhed • Rapporten og omtaler i budget er “er noget du læser og noterer” siger politiker. • Kontinuerlig information om trafiksikkerhed øger politisk opmærksomhed Indflydelse via symbolsk rolle + • Bekræfter systemets opbakning til politiske mål og værdier Indflydelse via proces rolle + • Viser styrelser og verk, at aktiviteter bliver fulgt op – og øger dermed opmærksomhed mod performance

Transportforum, Linköping12DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet 4. EU case ASSESS rapporten • ASSESS bidrog til midtvejsevalueringen, Keep Europe Moving i 2006 • Midtvejsevalueringen vurderede EU’s transport hvidbog fra 2001 • ASSESS indikatorerne var ex ante indikatorer baseret på modeller. • De vurderede effekter af initiativer i transport hvidbogen for 2010 og 2020

Transportforum, Linköping13DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet 4. EU case Eksempler på indikatorer

Transportforum, Linköping14DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet 4. EU case Indikator anvendelse •Resultaterne fra ASSESS studiet refereres udførligt både i Keep Europe Moving • Resultaterne omtales endnu mere i Impact Assessment of Keep Europe Moving.

Transportforum, Linköping15DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet 4. EU case Indikator indflydelse Indflydelse via instrumentel rolle + • Ændringer i politikken fra Transport Hvidbog til Midtvejsevaluering, som bakkes op af ASSESS: - Instrumentel rolle - Rationaliseringsrolle Indflydelse via konceptuel rolle * Ikke analyseret, muligvis betydning ud over den konkrete midtvejsevaluering Indflydelse via proces rolle + •Et resultat af ASSESS er, at indikatorer får større betydning i policy making i DG TREN

Transportforum, Linköping16DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet 5. Konklusioner Indikatorers anvendelse • Indikatorer refereres i dokumenter og interviewpersoner omtaler anvendelse • Anvendelse er ikke overraskende – indikatorerne er lavet med anvendelse for øje • I begge tilfælde findes også anden parallel information

Transportforum, Linköping17DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet 5. Konklusioner Indikatorers indflydelse •Indflydelse er mere tydelig i EU casen end i den svenske case •EU casen viser indflydelse på policy agenda og mål – i det mindste bidrager indikatorerne til rationalisering •I svensk case ikke muligt at pege på politiske beslutninger som havde været anderledes uden SIKAs indikator rapport – •Svensk case: Anvendelsen primært konceptuel – regularitet bidrager til indflydelse

Transportforum, Linköping18DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet 5. Konklusioner Årsager til anvendelse og indflydelse Indikator faktorer • Indikatorer knyttet til kvantitative, politiske mål får mere opmærksomhed • Indikatorer bruges mest når de indeholder evalueringer knyttet til målopnåelse Bruger faktorer • Involvering af policy makere i indikator design og udvikling øger anvendelse og indflydelse – tillid Policy faktorer • Mål- og resultatstyring øger anvendelsen – men ikke nødvendigvis indflydelse

Transportforum, Linköping19DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet Mere information POINT: