H Hvad har vi opnået? Resultater for 2012 - 1. halvår af 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
Humanistundersøgelsen 2007 miniSeminar 6. maj 2008 Flemming Meier, CBS Learning Lab
Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Højtuddannedes værdi for virksomheder
AFINDUSTRIALISERING OG BYUDVIKLING Af: Sebastian Fogh Nordentoft, Dansk Center for Byhistorie.
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Om kun 3 dage kan du sige goddag til 3 højt kvalificerede kandidater 18 SER Recruitment Østerbrogade 125, 5. sal 2100 København Ø Tlf
Akademikerkampagne – hvorfor
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Tabel 1: Antal arbejdssteder i Region Aalborg
Kom og mød fremtiden IVA den 25. oktober 2011 v. Nina Hallgren Steinrud, DM.
Akademikerkampagnen •Brandingkampagne: Akademikere overfor små og mellemstore virksomheder •2 millioner kroner fra Beskæftigelsesministeriet.
Resultater 2010 Strategi for fremtiden Repræsentantskabsmøde, Københavns Madhus, april 2011 Rasmus Kjeldahl.
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Hold Fast projekt - praktik
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
19. august 2014 Svage og udsatte ledige på Lolland-Falster Analyseresultater Oplæg ved Jacob Løbner Pedersen, d. 13/9-05.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Statistik.
Danmarks relative produktivitetsudvikling
1 KVINDELIGE IVÆRKSÆTTERE et statistisk portræt.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
KVINDELIGE IVÆRKSÆTTERE - en statistik om udviklingen Juli 2011.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
Statistik Ledigheden for teologiske kandidater november 2010 i: - Hovedstaden44 - Sjælland10 På landsplan en ledighed på 5,87 pct.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
JOBSØGNING (SMV) Hvorfor er SMV så interessante? % af alle job bliver annonceret % af alle job bliver besat via netværk og uopfordrede ansøgninger.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Stedet som indgang til digital forvaltning
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,

Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Beskæftigelsespolitiske udfordringer på kort og på lang sigt -Oplæg v. Peter Graversen.
Udviklingen på arbejdsmarkedet – med særlig fokus på de unge v/ Palle Christiansen, regionsdirektør BR Midtjylland.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ministermål 3 og 4. Udfordringer og strategier v/ Kirsten Thomsen, BRHS Seminar om Beskæftigelsesplan 2014.
Udvidet akademikerkampagne med trainee-forløb Præsentation af AC’s model for udvidet akademikerkampagne med T-forløb i
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Styrelsen for Forskning og Innovation Videnpilotordningen
J.nr. Virksomhedslister og digital kontakt til virksomhederne Oplæg til Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjællands uddannelsesdage d. 10. og 13. januar.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Indsats og resultater - sigtelinjer for 2013 og 2014 v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
Mandag d. 6. februar 2017 Arbejdsmarkedsudvalget
Erhvervskonference i Fredensborg kommune
Præsentationens transcript:

H Hvad har vi opnået? Resultater for halvår af 2013

Opsummering  jobåbninger  Flere jobåbninger på sigt: 83 pct. af de besøgte virksomheder er nu mere positive for at ansætte en akademiker  Akademikerne anvendes særligt til optimering af markedsføring, salg og kommunikation  Mange jobåbninger skabt i atypiske akademikerbrancher. Stor geografisk spredning  Nye innovative matchningsmetoder: Busture, speed-dating, konsulent-for-en-dag etc.

Phonerkampagnen skaber jobåbninger * ”jobåbninger” er defineret som de jobåbninger i en SMV, Akademikerkampagnen får til opgave at rekruttere kandidater til. Jobåbninger kan være ordinære job, privat løntilskud, privat virksomhedspraktik samt stillinger støttet gennem videnpilotordningen.

+ 250 jobåbninger fra • Virksomheder allerede i rekrutteringsproces med Akademikerkampagnen ved opringning • Jobåbninger skabt gennem Akademikerkampagnens events • Jobåbninger matchet direkte gennem Akademikerkampagnens sekretariatet

Akademikerkampagnen nedbryder fordomme 83 % af de besøgte små og mellemstore virksomheder er blevet mere positive overfor at ansætte en akademiker i deres virksomhed efter det første møde med Akademikerkampagnen.

Så mange besøg førte til match Andel af gennemførte besøg, hvor virksomheden har ansat eller agter at ansætte en akademikere efterfølgende – fordelt på brancher Undervisning Overnatningsfaciliteter og restaurationsvirksomhed… El-, gas- og fjernvarmeforsyning Administrative tjenesteydelser og hjælpetjenester Sundhedsvæsen og sociale foranstaltninger Information og kommunikation Pengeinstitut- og finansvirksomhed, forsikring Kultur, forlystelser og sport Fremstilling Liberale, videnskabelige og tekniske tjenesteydelser Andre serviceydelser Engroshandel og detailhandel Bygge- og anlægsvirksomhed Vandforsyning, kloakvæsen, affaldshåndtering Fast ejendom Transport og godshåndtering 30% 36% 33% 30% 28% 27% 25% 24% 23% 21% 20% 13% Note: Brancherne landbrug, offentlig forvaltning og forsvar, råstofudvinding, private husholdninger med ansat hjælp samt ekstraterritoriale organisationer har så få observationer, at de er taget ud af dette skema.

Hvad bruges akademikerne til? Eksempler på stillingsindhold fra de gennemført match i Akademikerkampagnen Engros og detailhandel Bygge & Anlæg Sociale medier Web, salg & marketing og sprog (kombi) HR og Kommunikation (kombi) Agronom & sælger (kombi) Landbrug, skovbrug og fiskeri Eksempler på stillingsindhold fra atypiske akademikerbrancher: IT Markedsføring, tilbudsgivning Salg og kvalitetssikring Kundekontakt og energiberegninger Økonomistyring Optimering af forretningsgange Impl. af ERP system Opstart af eksportmarkeder Online marketing og webshop Typisk efterspørger SMV-ejeren en akademiker til markedsføring, salg og kommunikation – gerne kombineret med mere branchespecifikke tillægskompetencer

SMV’er efterspørger mange forskellige typer akademikere Uddannelsesbaggrund blandt de akademikere, som er matchet med virksomheder via Akademikerkampagnen Cand.merc. Kommunikationsuddannet IT-specialist Ingeniør Humanist Økonom Arkitekt Statskundskab, sociologi o. lign Naturvidenskabelig Bibliotekar Jurist 19% 24% 19% 14% 6% 5% 2% 1% Note: Denne tabel er eksklusiv de match, hvor uddannelsesretningen er uoplyst.

Kampagnen laver match både i og udenfor vækstcentre Note: På baggrund af udviklingen i antallet af arbejdspladser fra 2001 til 2011 er der konstrueret to såkaldte ”vækstområder”. Disse vækstområder er geografisk sammenhængende områder, hvor langt hovedparten af kommunerne har haft en mere gunstig beskæftigelsesudvikling end for landet som helhed. Kilde: AE-rådet og DJØF på baggrund af Danmarks Statistik. Vækstcentre – Hovedstaden og Østjylland Andel match i vækstcentre: 44 % • Heraf Hovedstaden: 34 % • Heraf Østjylland: 10 % Andel match udenfor vækstcentre : 56 % Andel af besøg i vækstcentre, der fører til match: • København: 27 % • Østjylland: 23 % Andel af besøg udenfor vækst- centre, der fører til match: 25 %

Så tilfredse var folk med Akademikerkampagnens busture Note: n=70

Det sagde deltagerne om busturene "Et pift til jobsøgningen" "Fantastisk arrangement. Specielt interessen fra virksomhederne på Ærø var overvældende" "En god måde at komme i kontakt med virksomheder" Bustur til Sydhavsøerne Bustur til Ærø Bustur til SlagelseBustur til Lemvig ”Fik udvidet mit syn på, hvad højtuddannede kan i praksis. Spændende med indlægget om den kvindelige cand.mag. i musikvidenskab, der udnytter og udvikler sine kompetencer hos en elinstallatør. Alle tiders eftermiddag” "Turen gav en god mulighed for at tale med virksomheder, som jeg aldrig ville have fundet på nettet " Bustur til Slagelse "Når jeg hørte virksomhederne fortælle om deres udfordringer, kunne jeg høre, jeg havde noget at tilbyde med min faglighed. De konkrete oplæg om virksomhedernes situation var meget nemmere at tænke videre ud fra end en liste med virksomheder, hvor jeg havde tænkt, jeg gerne ville arbejde" Bustur til Vordingborg

Store samfundsgevinster af kampagnens arbejde • En stigning i andelen af ansatte med uddannelse øger produktiviteten indenfor alle brancher (Vismændene, 2010) • Konverteres en ufaglært med en akademiker, øges BNP med ca kr. (CEBR, 2010) • Virksomheder som ansætter en videnpilot opnår en gennemsnitlig merfortjeneste på 1,1 mio. kr. (Videnskabsministeriet, 2010) • I de små virksomheder, hvor der er en akademiker ansat, er der skabt ekstra job til 5,5 personer mod 0,4 personer i de virksomheder, der ikke har en akademiker ansat (Rambøll, 2004)