Temadag om unge og stofmisbrug

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Livets Ord November 2008.
Set i forældreperspektiv
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Det svære liv i en sportstaske
Stop snifning – men undgå panik
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Hvad er korruption? En kort introduktion
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Depressioner: Er de sekundære eller primære
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
STRESSORER FYSISKE PSYKOLOGISKE FRYGTEN FOR LYSTEN TIL BIOLOGISKE
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Peter Ege Symposium Rigshospitalet 5. oktober 2011 Mads Uffe Pedersen professor Center for Rusmiddelforskning Aarhus Universitet Hvad kan den sociale misbrugsbehandling.
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Politiske grundholdninger og ideologier
Vejle Dias 1 Hvad er meningen med behandling? Munkebjerg, Vejle, Steffen Jöhncke Seniorrådgiver Antropologisk Analyse.
Risikohåndtering af norovirus
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Fem Faktor Modellen Anvendt på personlighedsvurdering og behandling af stofmisbrugere.
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Center for Rusmiddelforskning
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Social kapital og sociale netværk som mulig ressource i forebyggelsesindsatsen. Lars Skov Henriksen Institut.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Dansen omkring handicapbegrebet
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
WORKSHOP 2 Inkluderende sundhedsfremme og forebyggelse
Cannabis og psykiske lidelser
København Dias 1 Hvad er meningen med behandling? KABS konference ’Stofmisbrug 2008’ Steffen Jöhncke Seniorrådgiver Antropologisk Analyse.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Unge uden uddannelse  Problemet  Social baggrund  Skolen  Ungdomsuddannelserne.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Børns omsorgssituation og trivsel
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Effekten af den stoffri døgnbehandling i et system-perspektiv
Ib Hansen - sept Hvad gør vi? FAB-Ungeafdelingen ”Grundstene”  Helhedsorienteret  Udgangspunkt i den enkelte  Frivillighed.
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
En komparativ undersøgelse af samfundsfag i Norden
Afhængig af nettet Mange erkender først deres afhængighed af nettet når konen er skredet og Dan- kortet lukket.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 7. april 2003.
Et computerbaseret projekt. Udgangspunkt  Formål og præmis Hurtig adgang til hjælp Oplyse om faren ved og bag rygning Informere og rådgive brugeren Applikationen.
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
Oplæg om mentor og tutorordningen mm. i hg-afdelingen på Skive Handelsskole Klasselærerkursus d. 10/
Unges brug af stoffer i et multi-dimensionelt perspektiv
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
En kvalitativ undersøgelse – baseret på interviews
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Unge der bruger cannabis
Tværfag - unge og rusmidler - 16 februar 2005 Mads Uffe Pedersen Center for Rusmiddelforskning.
KAN MAN GAMBLE SIT LIV VÆK? - En præsentation om gambling og ludomani Selvmord Arbejdsløshed Skilsmisse Løgn Sygdom Kriminalitet.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Unge og rusmidler - brug eller misbrug? Konference – Unges misbrug Torsdag den 28. januar Ib Hansen Mobil:
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
METTE NYRUP, CAND. PSYCH., PH.D.-STUDERENDE PSYKOLOGISK VELVÆRE HOS VOKSNE MED CP.
Andel, der ryger dagligt SUSY UDSAT 2012 Alkohol- misbrugere SindslidendeHjemløseStofmisbrugereFattige Øvrige SUSY UDSAT SUSY Total78.
Unge & rusmidler - Brug eller misbrug? Roskilde Handelsskole 3. Januar 2001 Ib hansen Unge & rusmidler.
Køn og social marginalisering
Unge og problemet med misbrug.
LEGO – BuildToExpress 1. Hvem er du? Byg
Idegrundlag og målsætninger
Frivillig - Alle vil elske dig…også kommunen.
Transport og Byggestyrelsen Afrusning af smertepatienter
Præsentationens transcript:

Temadag om unge og stofmisbrug Borup Højskole 24 september 2004 UNGE OG RUSMIDLER – FRA KNAPHEDS-ANOMI TIL VELFÆRDS-ANOMI.

Unge: Misbrug og afhængighed?

SAMFUNDS- MÆSSIGE OG INSTITUTIO-NELLE BE-TINGELSER UNGE OG MISBRUG SAMFUNDS- MÆSSIGE OG INSTITUTIO-NELLE BE-TINGELSER OPVÆKST- BETINGELSER

Samfund og institutioner

Hvad er anomi Manglende samvittighedsnag kedsomhed Ignorering af andre Irritabilitet Aggressivitet Interesseret i at ”skaffe” og hvem der er ”skyldige” TILLIDSSAMMENBRUD kedsomhed desillusion initiativløshed utilfredshed vrede bitterhed misundelse mistænksomhed udpræget træthed apati

Insti-tuti-oner-ne og sam-fun-det GRUND MODEL

Knapheds-samfundet

Knapheds-anomi Knalpheds-anomi er et produkt at samfundets institutioner og værdier bryder sammen, ofte som følge af økonomisk recession/sammenbrud. Knapheds-anomi kan knyttes tæt til fattigdom. Knapheds-anomi opstår bl.a. når store grupper af mennesker på grund af manglende økonomiske ressourcer ikke kan få tilgang til eller komme i besiddelse af de midler der skal til for at nå de mål som samfundet/kulturen anser som værdifulde.

Klasse-samfundet

Klasse-anomi Mens knapheds-anomien er kendetegnet ved at samfundets institutioner og værdier bryder sammen, så er klasse-anomien et produkt af en klassedeling og et ulighedsprincip som netop anses som nødvendigt for at samfundet kan eksistere. Knapheds-anomi er dermed noget politisk set ikke intenderet, mens klasse-anomi politisk indirekte er intenderet – selvom det ikke er anomien der er intenderet, men den sociale ulighed/ klassedelingen. Klasse-anomien kan afgrænses til en bestemt defineret gruppe af mennesker i et samfund der ellers kan være velfungerende. Den bestemte gruppe gives ikke tilgang til de midler der skal til for at tilegne sig de kulturelle mål som samfundet betragter som værdifulde Ethvert samfund der bygger på antagelsen om social ulighed som en bærende kraft for samfundets funktion må se klasse-anomien som en mulig reaktion på denne ulighed.

Velfærds-samfundet

Velfærds-anomi Velfærds-anomi kan eksistere side om side (i det samme samfund) med ikke mindst klasse-anomi, men det er andre mekanismer der ligger til grund for anomien. Velfærds-anomi er ikke et produkt af sammenbrud i økonomi, institutioner, traditioner og værdier eller særlige gruppers manglende tilgængelighed til de legitime midler der skal anvendes for at nå de kulturelle mål som samfundet betragter som værdifulde. Herved adskiller det sig fra knapheds- og klasse-anomi. Velfærds-anomi er derimod anomi i et samfund med stærk økonomi, stærke institutioner og stærke værdier, hvor egentlig fattigdom ikke findes og hvor alle i princippet har fri adgang til de midler der skal anvendes til at nå de mål som samfundet betragter som værdifulde. Velfærds-anomi er et produkt af et tillidssammenbrud – som igen er et produkt af en ødelagt meningsfuldhed og en manglende evne til at leve op til det effektive mulighedssamfunds stærke kompetencekrav med social eksklusion som følge.

OPVÆKST BETINGELSERNE

Interaktionerne

Sammenhængen mellem separation, stress og brug af alkohol 5 10 15 20 25 30 35 40 Separation 1 Separation 2 Separation 3 Separation 4 Separation 5 Stress 4 Stress 1 Stress 2 Stress 3 Stress 5 Alkohol

PTSD Blandt de der har udviklet misbrug/ afhængighed af rusmidler og samtidig har søgt behandling er der fundet forekomster af PTSD helt op til 42,5% (Dansky et al. 1995). Hos gravide kvinder med misbrug/afhængighed og som er i døgnbehandling er der fundet forekomster af PTSD op til 62% (Thompson et al. 1998) Hos unge med et problematisk forbrug af rusmidler fundet forekomster af PTSD på 19,2% (Deykin & Buka 1997). I en Canadisk undersøgelse fandt man at 33% af de kvinder der kom i behandling for deres injektionsmisbrug havde været udsat for seksuelt misbrug (Braitstein et al. 2003).

Opdragelsesstile Autoritær direktiv Uengagerede Assertiv Konventionel   Støttende kontrol Assertiv Konventionel Invaderende kontrol Demokratiske ++++ ++ Ikke-direktive +++ + Autoritative Ikke-autoritær direktiv Autoritær direktiv Uengagerede

Intergenerationalitet Tab af kontakt Konflikt i kontakt Svigt i kontakt – manglende støtte

Vennerne Selektionshypotesen Socialiseringshypotesen Unge som ikke bryder sig om skolen eller bryder sig om at bruge tid sammen med deres forældre er mere tilbøjelige til at vælge venner som ryger mere end dem selv Socialiseringshypotesen Et positivt tæt bånd til vennerne kan ses at medføre en tilpasning til vennernes rusmid-delforbrug Forbruget af de mest ”normaliserede” stoffer kan tænkes i særligt grad at knyttes til socialiserings-hypotesen, mens et videre forbrug af andre illegale stoffer og ”ikke-normaliserede” stoffer i højere grad må ses i sammenhæng med selektions-hypotesen

SAMFUNDS- MÆSSIGE OG INSTITUTIO-NELLE BE-TINGELSER UNGE OG MISBRUG Opdragelsesstil Stress PTSD Inter-generationalitet Manglende midler til at nå mål Social eksklusion Tillidssammenbrud SAMFUNDS- MÆSSIGE OG INSTITUTIO-NELLE BE-TINGELSER OPVÆKST- BETINGELSER

Unge: Misbrug og afhængighed?