REG LABs efterårskonference den 27/10-2010. Vidensamfundet – hvor kommer væksten fra? Forskning Videnspredning Innovation.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Advertisements

LEAN Akademy.
IKV i den politiske kontekst
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Iværksætter-rådgivning for nydanskere Nyvirk Iværksættercenter, Århus
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Kan Netværkstedet drives som socialøkonomisk virksomhed?
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Medborgerskab – på sporet
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010 Tag-akademiet. Tag-akademiet kort… REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010 Baggrunden er erkendelse af: Et vedvarende og stigende.
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Offentlig-private innovationssamarbejder (OPI)
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
InnovationsAgenterne Innovationstjek præsenteret af Innovationsagent Kai Ormstrup Jensen DELTA.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Vejle som vækstlokomotiv i 2020
Har resultatbaseret styring en fremtid i den offentlige sektor?
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
Kompetencerådet i Region Midtjylland
Kodeks for offentlig topledelse
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Arbejdsmetode SWOT-analyse på eksisterende set-up Andres erfaringer med enstrenget erhvervsfremme- system VISION Version 1 Hvilke krav stiller visionens.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Vækstforum Lovgivningsmæssige rammer for den regionale og lokale erhvervsfremme. Vækstforums møde den 25. marts 2008 v/Bent Mikkelsen.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Udfordringer på kompetenceområdet v/ Bente Nielsen 1. Næstformand, Region Midtjylland.
Det regionale samspil med VEU- centrene Lotte Holten-Møller Kontorchef, Kontor for regional udvikling og EU.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Evaluering af VEU-centrene Vurdering af styreform, samarbejde og resultater Oplæg for VEU-rådet, 26. marts 2012 Tue Vinther-Jørgensen, områdechef Christina.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" VEU-rådet.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
3. December 2009 Møde i elbilsnetværk For en bæredygtig transport Center for Grøn Transport v/Centerleder Niels-Anders Nielsen.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Den regionale overvågningsopgave - strategier og redskaber Hans Henrik Nørgaard Center for Regional Udvikling Erhvervs- og Byggestyrelsen.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
InnoBooster. Vi investerer i innovative og flyvedygtige ideer …
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Innovation og kreativ idégenerering AMU-kursus © Ministeriet for Børn og Undervisning. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Jan Boyesen, Udviklingschef, Europas Maritime Udviklingscenter
Implementering af PALS
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Baggrund: udstyrsinvesteringspulje skal forvaltes
Præsentationens transcript:

REG LABs efterårskonference den 27/

Vidensamfundet – hvor kommer væksten fra? Forskning Videnspredning Innovation

Udbyde erhvervsrettede uddannelser på højt niveau Sikre højt elevoptag og lavt frafald Opkvalificering af ufaglært og faglært arbejdskraft Innovation og virksomhedsudvikling Erhvervsskolernes indsatsområder

Udbyde erhvervs- rettede uddannelser på højt niveau Sikre højt elevoptag og lavt frafald Opkvalificering af ufaglært og faglært arbejdskraft Innovation og virksomhedsudvikling Vidensamfundet – en række nye trends udfordrer erhvervsskolerne Traditionelle job- funktioner forsvinder Øgede kompetence- krav til faglærte Faldende efter- spørgsel efter kortuddannede ”95 % mål- sætningen” Krav om under- visning i entre- preneurship Flere partner- skaber om innovation Øget konkur- rencepres på SMVer Behov for flere innovative iværksættere

Udbyde erhvervs- rettede uddannelser på højt niveau Sikre højt elevoptag og lavt frafald Opkvalificering af ufaglært og faglært arbejdskraft Innovation og virksomhedsudvikling De formelle rammer og strategier fokuserer på erhvervsskolernes uddannelsesmæssige opgaver Lov om erhvervs- uddannelser Lov om erhvervs- skoler Lov om arbejds- markedsuddannelser Bekendtgørelse om VEU-centre Lov om godtgø- relse v. delt i efter- og videreudd. Lov om ar- bejdsgivernes elevrefusion Globalise- ringsstra- tegien Regionale er- hvervsudvik- lingsstrategier Strategi for uddannelse i entrepreneurship

Innovation og virksomhedsudvikling som indsatsområde – de vigtigste drivkræfter på skolerne  Ønske om at agere mere behovs- og markedsstyret  Faglig udvikling – positiv afsmitning på kerneaktiviteter, herunder bedre mulig- heder for at behovsrette uddannelser  Tiltrækning af kreative og ressourcestærke unge  Regional udvikling som mål  …… og til dels nationale og regionale vækst- og globaliseringsstrategier – er med til at skabe fokus på innovation, iværksætteri mv. Erhvervsfremme er ikke en forlænget arm, der bedst placeres i selvstyrende og uafhængige enheder. Det er en naturlig videreudvikling af skolernes kerneydelser, og aktiviteterne bør integreres og samtænkes med skolernes øvrige aktiviteter!

Erhvervsskolernes rolle og kompetencer på erhvervs- fremmeområdet Evne til at gøre ny viden operationel -Erhvervsskolerne kan omsætte ny viden til metoder, kompetencer, værktøjer mv., som SMVer kan tage i anvendelse - Erhvervsskolerne som ”videnelevator” – evner at bringe forskning/teori mv. ned på et praksisrelateret niveau Fire sammenhængende kompetencer

Eksempel 1. TEKO udbreder BDI-metoder til mode- og beklædningsbranchen •Nye metoder inden for bruger- dreven innovation •Fokus på store virksomheder - kræver store ud- viklingsafdelinger •Metoderne har beskeden udbre- delse i SMVer (trods stort behov) Behov og drivkræfter • Samarbejde med 5 virk- somheder om at udvikle og teste nye værktøjer •Udvikling af simple værktøjer (interview- teknikker, afdækning af kundepræferencer, etc.) •Test og fælles forsøg TEKO-projekt Dansk Tekstil og Beklædning Større kunde- kendskab og BDI- kompetencer i de 5 deltagende virksomheder Ny værktøjs- kasse til hele branchen Videnspredning Nye kurser for SMVer i anven- delse af BDI-værktøjer

Eksempel 2. Merkantec og AMU-Syd udbreder leanprincipper til hhv. Hatting K/S og DAL-BO •Virksomheder presset på produktivitet •Potentiale i lean, men svært at implementere Behov og drivkræfter • Opstilling af resultatmål (øget produktivitet) •Lærerne afdækker processer i virksom- hederne •Praksisnær undervisning •Idéudvikling – medarbej- derdreven virksomheds- udvikling •Bearbejde medarbejderes indstilling til systematik og orden •Opfølgning Partnerskab ml. skole og virksomhed Effektiv implementering af lean-principper Afsæt for flere fælles udviklingsforløb Videnspredning og resultater Bedre værktøjer og undervisnings- materiale •Viden om lean i gulvhøjde •Praktisk erfaring i produktionsledelse •Holdningsbearbej- dende pædagogik Skolekompe- tencer

Andre typer af eksempler - kort •Udbredelse og anvendelse af nye forskningsresultater. Fx Holstebro Tekniske Skoles samarbejde med Slagter Berthelsen om metoder til udskæring og røgning af produkter – baseret på forskning på DJF. •Virksomheder bruger erhvervsskoler som ekstern udviklingsafdeling. Fx Nordex Food brug af Food College Aalborg til at udvikle nye, innovative opskrifter, hvor Nordex´ produkter indgår. •Flere nye, innovative virksomheder, der udspringer af erhvervs- skolernes evne til behovsdreven idéudvikling og til at bruge eksisterende viden og teknologi på nye områder. Fx ”parfumeplastret” og ”Pig Toys”. •Muliggøre at virksomheder kan udbrede nye koncepter. Fx samarbejde mellem Komproment og Construction College Aalborg om udbredelse af nye tagkoncepter (nyt testmiljø og særligt certificeringskursus for håndværkere).

Erhvervsskolernes samspil med erhvervslivet – en oversigtsfigur

Videnbro 1. Brugerdreven kompetenceudvikling - efteruddannelse med afsæt i forretningsmæssige mål FØR: • Dialog om udfor- dringer i virksomheden • Dialog om konkrete virksomhedsmål • Afdække processer, arbejdsgange, mv. •Fælles planlægning af forløb UNDER: • Praksisnær undervis- ning der samtænker teori og praksis • Virksomheden som læringsarena • Idéudvikling EFTER: • Opfølgende besøg • Drøfte implementering og brug af kompetencer • Effektmåling • Evaluering • Opfølgende tiltag Integreret og sammenhængende forløb

Videnbro 2. Iværksætteri – etablering af nye virksomheder og kommercialisering af idéer skabt i undervisningen Tre tilgange: •Basis. Elever med gode idéer gives mulighed for at trække på skolens faciliteter, udstyr og lærerkræfter •Udvidet. Inkubator for elever/ unge der vil starte egen virksomhed. •Best practise. Sammen- hængende iværksætter- infrastruktur. Opbygning af stærkt lokalt netværk, hvor eleverne får adgang til vifte af ydelser. Dvs. inkubator, sparring, rådgivning, finan- siering, matchmaking, etc.

Videnbro 3. Innovation og forretningsudvikling – samspil foregår på en bred vifte af områder!

Hvad er det samfundsøkonomiske potentiale? Effekter i de kortlagte cases: •Store produktivitetsløft – fx gennem leanforløb og effektiv implementering af ny teknologi •Større kundeloyalitet og stærkere kunde- leverandør relationer •Mange nicheprodukter der rammer udækkede behov. Behovsdreven idéudvikling – eksempler på stort vækstpotentiale •Virksomheder der udvikler nye produkter og forretningsområder - baseret på skolernes faglige indsigt og værdikædeforståelse •Succesfuld markedsintroduktion af nye produkter/koncepter gennem rådgivning, forsøg og test på skolerne

Hvor udbredte er de tre nye videnbroer? Få spydspidsskoler Skoler der alene fokuserer på traditionelle kerneydelser Skoler hvor indsatsen er ad hoc præget eller drevet af enkelte ildsjæle

Udbredelsen af videnbroerne bremses af række sammenhængende barrierer! Statslig styring • Mål og incitamenter fokuserer alene på uddannelse • Individfokus i ud- dannelsespolitikken • Uddannelsespolitikkens fortolkning af begrebet ”overførbare kompetencer” Barrierer på mange skoler • Ledelsesfokus er alene på uddannelsespolitiske opgaver • Skolernes mindset og organisering (udbudstænkning) • Lærerkompetencer Skolernes relationer • Svagt samspil med universiteterne • Skolerne er afsondret fra erhvervsfremmesystemet Økonomiske barrierer • Begrænset adgang til statslige erhvervs- fremmemidler • Regionale midler til erhvervsskolerne går primært til uddannelses- initiativer

Anbefalinger Grundlæg- gende rammer Formalisere erhvervsskolernes rolle inden for erhvervsssamarbejde og videnspredningen i lovgivningen - Måle erhvervsskolerne på deres samspilsaktiviteter - Pulje til udvikling af de tre videnbroer som del af skolernes generelle tilskudssystem Mål og grund- finansiering Fælles servicceorganisation der skal indsamle, opbygge og formidle viden om god praksis Videndeling Organisatoriske foran- dringer på skolerne Tilpasse intern organi- sering og eksterne relationer til nye opgaver Udvikling af attraktive kompetencemiljøer Midler til fyr- tårnsinitiativer på skolerne

Hvad siger erhvervsskolerne? ”Man behøver som erhvervsskole ikke at bøvle med alt det, der handler om erhvervssamspil for at klare sig godt. Der er ingen, der belønner os for det eller vurderer os på det. Det er rent lystdrevent.” ”Det er paradoksalt, at erhvervsskolerne ikke er tiltænkt en større rolle i den nationale iværksætterpolitik. Vi er rettet mod erhvervslivet, vi stimulerer kreativiteten, og uddannelserne giver de unge kompetencerne til at starte virksomhed. Alle forudsætninger er i orden. Men det er rammerne ikke”. ”Erhvervsskolernes medarbejdere er ikke gearet til at omsætte gode idéer til nye koncepter. De nye idéer bremses af systemisk tænkning. De forsøges indpasset i almindelige AMU-koncepter. Hvis de ikke kan indpasses, dør de.”