Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
UUV’s repræsentantskabsmøde den
Advertisements

Tilskudsordninger til finansiering af fosforvådområder Informationsmøder for kommuner 2012 Kristina Larsen NaturErhvervstyrelsen, Tønder.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
INFOMØDE OM SKOLEPRAKTIK (Skolens navn)
Kontanthjælpsreformen – særligt om de unge
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Socialfagligt oplæg Underretning, Tavshedspligt mv.
Ude af 10. klasse, og hva’ så? l
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Roskilde Produktionsskole
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Specialundervisningens rammer
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Beskæftigelseskravet
Hvordan søger man om optagelse?
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Kontanthjælpsreformen
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Støttetiltag til politifolk ved voldsomme hændelser - præsenteret af personalechef Preben Henriksen, Odense Politi.
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
1 © Copyright AK-Samvirke – november 2014 Dagpenge under de første 14 dages sygdom.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
Velkommen til forældremøde
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Paragrafferne i Serviceloven almindelig underretningspligt
Velkommen til forældremøde
A A R H U S U N I V E R S I T E T STUDIEFORVALTNINGEN Optagelse på kandidatuddannelser Aarhus Universitet Studieforvaltningen 16. november 2007.
Forsikringsvirksomhedens ophør Januar 2009 Malene Stadil.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
INFOMØDE OM SKOLEPRAKTIK
DA-forslag til en reform af kontanthjælp Den 22. februar 2013.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
16. juni 2016 Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Seminar om efterværn i Ilulissat november 2010 vedr. Piareesarfiit i Grønland v/ Marie Pedersen u Den lokale erhvervsskole, daværende STI,
Ophør af JAF Inden ophør af et JAF skal kommunen foretage en vurdering af borgerens arbejdsevne og dennes muligheder for at komme tilbage i beskæftigelse,
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Serviceudbud 2009 Kontakt- og aktiveringsforløb for alle arbejdsmarkedsparate ledige.
UNGE I FOKUS – VIBORG KOMMUNE. MÅLGRUPPEN MÅLGRUPPEN ER ØVRIGE UDDANNELSESPARATE MED MERE KOMPLEKSE BARRIERER OG AKTIVITETSPARATE MODTAGERE AF UDDANNELSESHJÆLP,
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ny visitation.
Andre aktører - sygedagpenge v. Birger Stein Christensen.
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar om indsatsen for forsikrede ledige – kommunernes medfinansiering.
25. januar 2017 Kontorchef Kirsten Brix Pedersen
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Sikrede døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Vintertjeneste på fortove
Lov Lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret Medlemmer, som opbruger dp-ret i uge – uge , får ret.
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Forlængelse af særlig uddannelsesordning
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
Personligt Tillæg Folkepension.
Specialundervisningens rammer
Præsentationens transcript:

Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp eller starthjælp på unge-satserne.

Målgruppen for uddannelse er: •Unge under 25 år, der ikke har forsørgerpligt over for børn, altså modtager kontanhjælp eller starthjælp på den lave sats, og •tilhører målgruppen i § 2, nr. 2, altså modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik alene på grund af ledighed, og •som ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse, og •hvor kommunen vurderer at den unge kan gennemføre uddannelsen på almindelige vilkår.

Kommunens vurdering: •om den unge kan gennemføre en uddannelse på almindelige vilkår •om uddannelsen er relevant, dvs. om den er rimelig i forhold til den unges uddannelsesmæssige forudsætninger og beskæftigelsesmuligheder i øvrigt, •om den unge har en realistisk mulighed for at gennemføre uddannelsen, herunder mulighed for at få en evt. fornøden praktikplads, •om den unge opfylder de almindelige betingelser for optagelse på uddannelsen med SU eller elevløn. Som led i det individuelle kontaktforløb skal kommunen vurdere, om den unge vil kunne gennemføre en uddannelse. Kommunen skal vurdere

Unge med særlige vanskeligheder: Hvis kommunen vurderer, at en ung kan have særlige vanskeligheder med at gennemføre uddannelsen, er kommunen forpligtet til at underrette den pågældende uddannelsesinstitution, om at den unge er omfattet af uddannelsespålæg. Formålet er at støtte disse unge i, at de fastholdes i uddannelse, og at de - hvis de har valgt en forkert uddannelse - påbegynder en ny uddannelse, inden de falder fra. Underretningen bør i overensstemmelse med god forvaltningsskik så vidt muligt ske med samtykke fra den unge. Underretning kan dog ske uden den unges samtykke.

Oversigt over kommunens og den unges forpligtelser

Trin 1 - Kommunen skal •vurdere om ung kan gennemføre uddannelse på normale vilkår, •fastsætte frist for at komme med forslag til uddannelse •vejlede om sanktionsmuligheder

Trin 2 - Kommunen skal •pålægge den unge at søge optagelse på en eller flere uddannelser inden for en fastsat frist, •påse at der er SU eller elevløn mv. •vejlede om sanktionsmuligheder

Trin 3 - Kommunen skal •hvis det vurderes, at den unge kan få særlige vanskeligheder med at gennemføre uddannelsen, skal der gives besked til uddannelsesinstitutionen. Kommunen skal i denne underretning uden nærmere begrundelse oplyse om, at den unge forud for uddannelsesstart har været omfattet af et uddannelsespålæg. •standse udbetaling af kontanthjælp/starthjælp, når den unge påbegynder uddannelse •iværksætte sanktioner, hvis den unge ophører med uddannelse og søger kontanthjælp/starthjælp

Trin 1 - Den unge skal •komme med forslag til en eller flere mulige uddannelser inden for en fastsat frist, •hvis der er flere uddannelsesønsker - prioritere disse.

Trin 2 - Den unge skal •søge optagelse på en eller flere uddannelser inden for en fastsat frist

Trin 3 - Den unge skal •påbegynde og gennemføre den valgte uddannelse

Sanktioner Hvis den unge ikke kommer med forslag til en uddannelse inden fristens udløb - og der ikke foreligger særlige grunde til, at dette ikke er sket - skal kommunen stoppe kontanthjælpen henholdsvis starthjælpen til den unge, indtil den unge kommer med forslag. Hvis den unge ikke indgiver ansøgning inden fristens udløb - og der ikke foreligger særlige grunde til, at dette ikke er sket - skal kommunen stoppe hjælpen til den unge, indtil den unge søger om optagelse på den uddannelse, som kommunen har pålagt den unge at søge ind på, forudsat at ansøgningsfristen ikke er overskredet. Hvis den unge uden rimelig grund opgiver uddannelsen efterfølgende, kan kommunen yde hjælp med tilbagebetalingspligt.

Unge på kontanthjælp i Struer og Thyholm Ud af 386 kontanthjælpsmodtagere er 83 unge under 25 år.

Matchkategori: 1Umiddelbar match11 2Høj grad af match7 3Delvis match13 4Lav grad af match44 5Ingen match8 §2 nr. 2 §2 nr. 3