PS Landsforening medlemsmøde oktober 2009 "At være pårørende til mennesker der kæmper med spiseforstyrrelser“ Psykolog Susanne Bargmann www.susannebargmann.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsstile og lektier
I dag er temaet Visualisering
Psykoedukation til unge i OPUS
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
At være magtesløs med den magtesløse
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Tema: Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation til patienter med depression Version oktober 2012.
Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Smileyen, som fik en ven.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Darum skole 4. november 2013.
MUNDTLIG FREMSTILLING
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
En fejl af stor betydning...
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Læring i et vejledningsperspektiv
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
Sådan bruger du præsentationen
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
MUNDTLIG FREMSTILLING
Præsentationens transcript:

PS Landsforening medlemsmøde oktober 2009 "At være pårørende til mennesker der kæmper med spiseforstyrrelser“ Psykolog Susanne Bargmann www.susannebargmann.dk

Terapi: Børn/familier + klienter med spiseforstyrrelser Supervision: Individuelle terapeuter, institutioner Undervisning: Spiseforstyrrelser, CDOI Konsulent for: International Center for Clinical Excellence

Om terapeutisk forandring og spiseforstyrrelser At få terapeuter til at bede om feedback fra deres klienter og tage denne feedback med i deres behandlingsplanlægning At ændre forståelsen af ”evidens” når det gælder behandling Et problem som særligt bliver tydeligt omkring ”diagnoser”, som f.eks. spiseforstyrrelser Hvem er eksperten?

Forældre-perspektiv: Skyld - hvor er det jeg har fejlet som mor/far? "Tag dig nu sammen" - det kan da ikke være så svært - det er jo bare mad? Tage ansvar for sit barn - "så må jeg jo sørge for at hun spiser" Blive bekymret - vil hun dø fra mig, vil jeg mistet mit barn? Dårlig samvittighed: Alt sker på bekostning af mit eget liv, mit parforhold, mine andre børn, osv. Blive desperat - hvorfor er der ikke bare nogen der gør noget?

Søskende-perspektiv Blive vred og føle sig overset Blive bekymret - får jeg nogensinde det samme forhold til min søster/bror igen? Er det bare skuespil? Føler jeg har mistet både min søster/bror OG mine forældre Føler ikke jeg kan tillade mig at fortælle om det der går godt i mit liv, når jeg har en søster/bror der er så syg.

Gode råd Tal med søskende om jeres nye forhold - de nye livsvilkår for jeres familie. Find ud af, hvordan i stadig kan have noget samvær, som handler om den raske søskende. Tal om og giv plads til alle typer af følelser den raske søskende måtte have. Giv plads til den raske søskendes successer og positive historier. Find en behandler at tale med selv, for at få "luft" til at klare den svære situation som pårørende og forælder. Find ud af om der evt. kunne være mulighed for pårørende-samtaler det sted, hvor dit barn bliver behandlet.

Narrativ teori - eksternalisering At give problemet et navn og se det som en ”størrelse”/et væsen. Kigge på konsekvenserne af problemet, og kigge på problemets strategier/tricks/undergravende virksomhed. Kigge på den kulturelle sammenhæng som gør problemet muligt. Forholde sig til det problemet gør ved ens liv Reflektere over hvad problemet forhindrer én i at gøre, som man egentlig gerne ville gøre.

David Epston og Michael White ”Biting the hand that starves you” ”Modstandsbevægelse” At danne et team som fælles kæmper imod spiseforstyrrelsen Nuancering – for noget af det, som spiseforstyrrelsen repræsenterer sætter jeg måske stor pris på…

Jeg vil bare gerne leve og være glad for den jeg er ... Jeg gør dig tynd - og lykkelig - kom....

Eksternalisering - eksempler God, 2/3 Jeg vil gerne have det bedre, jeg har brug for at tale med en psykolog. Fotograf, flytte hjemmefra, have børn, være en god mor (være der, hjælpe når de har det svært, kærlighed og omsorg) Jeg vil gerne få det meget bedre - tankerne skal fylde meget mindre. Jeg vil gerne kunne spise sammen med andre. Jeg skal spise mere end jeg gør idag Jeg skal tage mere på Ond, 1/3 Ja, ja - jeg har det fint og har ikke brug for at tale med nogen. Hvis jeg er ked af det, kommer det onde frem. Kvalme, lyst til at kaste op, ikke lyst til at spise. Andre synes jeg har en flot krop, jeg tror ikke på dem. Jeg synes de fleste piger er pænere end mig. Jeg bliver usikker når min kæreste sms'er med andre piger. Jeg får lyst til at tage væk - negative/onde tanker om mig. "Hey - jeg er her også - jeg har brug for kærlighed og omsorg"

Eksternalisering - eksempler Nogle gange vil jeg gerne ud af spiseforstyrrelsen. Det ville være rart at skulle tænke mindre på maden og mere på noget andet - men jeg ved ikke hvad. Jeg prøver at være mere åben og sige mere i skolen. Tale med Lene og Susanne Min mor Hospitalet Tale med tidligere psykolog 30% Jeg vejer 5 kilo for meget, så jeg vil tabe mig (15 kilo) Nogle gange i skolen lægger de andre ikke mærke til mig, det er som om jeg slet ikke er der - så passer det bedre, hvis jeg fylder mindre. 0-8 klasse: Jeg var den stille pige, som de andre "stille" lagde mærke til. 9 klasse og efterskolen: Jeg var én af de stille og følte mig anderledes og alene. Det er lidt trygt. 70%

Motivation Handling "Rask" Forberedelse Evaluering Tilbagefald Før-overvejelse Overvejelse Tilbagefald

Ansvar - et systemisk perspektiv - hvordan støtter man bedst?

Fra ansvar til samarbejde…

Hvordan? Feedback/ løbende monitorering Udgangspunkt der, hvor kvinden er Lade kvindens ønsker og forståelser guide beslutninger for så vidt det er muligt Hele tiden være parat til at justere

Nordisk tendens/ udvikling Udviklingen i psykiatrien i Kalmar og Trelleborg Det norske feedback studie 2,9 millioner svenske kroner til at forske i feedback Stigende interesse i Danmark, bl.a. i KOK, kommuner og i tiltagende grad i psykiatrien

Grundlæggende ideer: Hvad ved man i forhold til psykoterapiforskningen? Alliance og "non-specifikke faktorer" har 10 gange større betydning for effekten af psykoterapi end den specifikke metode Dose-effekt-modellen: Foranding skal ske tidligt i processen, hvis det kommer til at blive et succesfuldt forløb En terapeut er den rette terapeut for ca. 80% af de klienter, som træder ind ad hans/hendes dør. De sidste 20% vil få bedre hjælp af at finde en anden terapeut.

Konsekvenser for behandling: Gode råd når man skal finde en behandler: 1. Tænk ikke kun over at finde én terapeut, kig efter forskellige terapeuter, ring til dem og tal med dem. Stil dem nogle meget specifikke spørgsmål i telefonen: Beskriv den problemstilling du ønsker at få hjælp til, og spørg terapeuten til hans/hendes erfaringer med den type sager.Gå efter en terapeut som har en solid erfaring med "din type" problemer.   Spørg terapeuten, hvordan de vurderer, om deres behandling har effekt. Udfører de en eller anden form for formel måling/vurdering af effekt?

Konsekvenser for behandling (forts) 2. Lyt til anbefalinger af terapeuter fra f.eks. familie, venner, netværk. Men husk at du skal danne dig dit eget indtryk af behandleren, vedkommende skal passe til DIG. Det kan betyde at du skal tale med 3-4 terapeuter, før du finder den terapeut, som er den rette. 3. Forvent at se en eller anden form for fremgang i forhold til de problemstillinger du kommer med i løbet af de første 4-6 uger af forløbet. Hvis ikke der er det, er det vigtigt at tale med behandleren om, hvorvidt jeres samarbejde kan justeres, om der evt. skal tilføjes flere elementer til behandlingen (psykiater, diætist, netværksgrupper). Hvis du efter 8-12 uger stadig ikke oplever en positiv effekt, kommer det pågældende forløb nok ikke til at kunne hjælpe dig, og så er det vigtigt at finde en terapeut som vil kunne hjælpe dig.

For mere info: www.susannebargmann.dk www.scottdmiller.com