Workshop om IT-strategi 12/10 2004. Hvorfor •Den offentlige sektor reagerer på mange forskellige impulser, bl.a. fra borgerne, erhvervslivet, internationale.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
På vej mod en innovativ offentlig sektor
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Divergent og Konvergent
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Beskæftigelsesnetværket Årskonference 2011 Onsdag d. 23. marts, kl. 13
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Tekster til i dag Justine Grønbæk Pors Department of Management,
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Arbejdspladsudvikling
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Ledelse og menneskesyn
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
Visioner og strategier for Mariagerfjord Idrætsråd ??
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Ledelse og menneskesyn
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Forskellige former for magt
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Nye fagprofessionelle lederroller
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
Kodeks for offentlig topledelse
Organisation og omverden
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
”Før gjaldt det om at bygge den bedste borg. Nu gælder det om at skabe den bedste bevægelse” – Hein-Sørensen Tendenser indenfor organisationer.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
1 Du er leder At være formand er at være leder Men jeg er frivillig – og det er resten af bestyrelsen også! Lederen sætter rammen – sammen med de øvrige.
Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Rambøll Managements definition af it-governance
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Et OPI samarbejde YOKE interaction design / Århus Kommune, MSO.
KIRKERNES ROLLE I FRIVILLIGHEDSSAMFUNDET Nyborg Strand den 4. november 2011 Centerleder Laust Kristensen 1.
Tværhierarkisk ledelse Ann Westenholz Professor Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen.
Offentlige goder, succeskriterier og ledelsesformer
Ny regering, nye tider – dag 1
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Data Warehouse - indledning 8. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, Februar 2010 Fredag kl
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Ledere mellem profession, management og demokrati
SKABELON.
Sundheds- og sygdomssociologi
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”

TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Demokratiet er udfordret
Hvem har magten over holdninger og viden?
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Workshop om IT-strategi 12/

Hvorfor •Den offentlige sektor reagerer på mange forskellige impulser, bl.a. fra borgerne, erhvervslivet, internationale strømninger osv. •Den skal samtidig løse en række konkrete opgaver i velfærdsstaten, der både indeholder krav om demokrati og effektivitet

Beslutningen tages •Der er opstået en beslutningssituation i organisationen. –nye opgaver. –nye måder at løse traditionelle opgaver på. –man har skelet til andre offentlige organisationer, som man ofte sammenligner sig med, og set at de var ved at lave IT- strategi.

Starten er gået •Organisationer er kendetegnet ved, at have mål og strategier som de efter bedste evne forsøger at realisere. •De positive resultater man kan opnå er betinget af at der er et fornuftigt forhold mellem de forventninger man har til et givet IT-projekt og den tilgang man vælger.

Latent konflikt •Det er konflikten imellem de forskellige fortolkninger der er det dynamiske element i processen. Alt efter temperament kan det diskuteres hvorvidt drivkraften består i, –at de forskellige aktører forsøger på at opnå en eller anden form for konsensus/kompromis om fortolkningen eller –om den består i kampen om at få sin fortolkning til at blive den dominerende fortolkning. •Når en dominerende fortolkning rodfæstes, så bliver den til den sociale virkelighed, som aktørerne agerer i forhold til.

Sammenfatning •Myten om, at de processer der foregår i organisationer er rationelle, ud fra objektive kriterier, er svær at aflive. –Man forestiller sig ofte at organisationen har taget en beslutning på baggrund af en række konsekvensberegninger, lavet på baggrund af relevante og rationelle kriterier, afvejet med den fulde viden man har om alternative løsninger, hvorefter man så gnidningsløst som muligt implementerer beslutningen. •Der er flere logikkerpå spil i en organisation. Dynamikken og udviklingen i organisationen skabes netop når disse logikker støder sammen.