Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Advertisements

Den danske strukturreform
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Danmarks Pædagogiske Universitet Side 1 De nye VEU-centre fra januar i et rådgivnings- og vejledningsperspektiv Kontorchef Kirsten Overgaard.
KOMPETENCEmidt - 9.december Side 1 De nye VEU-centre fra januar 2010 Kontorchef Kirsten Overgaard Bach Kontor for livslang læring, Undervisningsministeriet.
Ændring af arbejdsmiljøloven
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
De københavnske Ældreråd Organisationen. § 30. Kommunalbestyrelsen nedsætter et ældreråd. Ældrerådet rådgiver kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske spørgsmål.
Den gamle universitetslov: Formål §1, stk 2: •at drive forskning og give uddannelse •værne om forskningsfriheden •bidrage til at udbrede kendskabet til.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Styringskrav for jobcentre
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Det midlertidige vækstforum. sommer 2005 – 1. april 2006 Det nuværende fra 1. april 2006 Etableringen af Vækstforum Sjælland.
Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet
4. Det kommunale valgår –Nyvalg til handicaprådet, LBR og klagerådet –Valgkampen generelt –Andet.
Møde i LUU Horsens Lokale efteruddannelsesudvalgs opgaver og samarbejdet med skolerne.
Rollerne, EUD Roller i uddannelsessystemet ”DET FAGLIGE SELVSTYRE”
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Kompetencerådet i Region Midtjylland
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Tema Det gode samarbejde Forventninger til arbejdet i LBR Forventninger til samarbejde Sekretariatets rolle.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
Temadag for kommende RBR-repræsentanter 18. maj 2010.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Erfaringsopsamling: Virksomhederne og voksenvejledningsnetværkene NCK konference.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Lokale uddannelsesudvalg Uddannelsesinstitutionens redskab i arbejdet med kvalitetssikring.
Udvikling af model for ressourceregnskaber Oplæg for Rådet for de Gymnasiale Uddannelser den 5. marts 2007.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
RAR Østjylland Tema: De rette kvalifikationer til virksomheder i rette tid VEU-center chef, Niels Petterson Mandag den 14. marts 2016.
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
”En indgang til voksen og efteruddannelse” - et oplæg til temamøde i beskæftigelsesregionen 12. maj 2010 – Temamøde, Roskilde v/ VEU centerchef.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
BAI konference 2016 Velkommen Konferencens temaer Hyggesnak
Overordnede bestemmelser
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
VEU-centre og voksenvejledning
Ungdomsuddannelse til alle v/direktør i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen Kaj Ove Christiansen
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere v/ Lone Folmer Berthelsen Kontorchef Kontor for arbejdsmarkedsuddannelser Undervisningsministeriet

Arbejdsmarkedsuddannelsernes formål •Bidrage til at vedligeholde, udbygge og forbedre deltagernes kvalifikationer i overensstemmelse med arbejdsmarkedets behov og bidrage til deltagernes videre kompetenceudvikling. •Medvirke til at afhjælpe omstillings- og tilpasningsproblemer på arbejdsmarkedet i overensstemmelse med arbejdsmarkedets behov på kortere og længere sigt. •Give voksne mulighed for at forbedre såvel erhvervskompetencen som den personlige kompetence gennem mulighederne for at opnå grundlæggende formel kompetence inden for erhvervsrettet grunduddannelse.

Proces for VEU-centrene •”Regeringen og arbejdsmarkedets parter er enige om at afdække og vurdere mulighederne for at forny styring og vilkår for udbud af AMU, evt. gennem etablering af kompetencecentre” (aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter, oktober 2007) • ”Enighedspapir” – beskrivelse af ny AMU-udbudsrunde samt VEU-centre (12. november 2008) • Politisk aftale om AMU-udbud og VEU-centre (april 2009) • Udbud – august 2009

•Fremsættelse af lovforslag – oktober 2009 •Landet opdeles efter dialog med •institutionsforeningerne og parterne og •efter rådføring med VEU-rådet -i geografiske områder, hvor der skal placeres 8 – 14 VEU- centrefunktioner på eksisterende uddannelsesinstitutioner •UVM udmelder afgrænsninger af geografiske områder til alle AMU-udbydere og •anmoder AMU-udbydere, som har hjemsted inden for samme geografiske område, om at drøfte og efterfølgende indstille til UVM, hvilken af udbyderne der skal varetage VEU- centerfunktionen •På baggrund af AMU-udbydernes indstillinger (enige og evt. uenige) udpeger Ministeren – efter VEU-rådets udtalelse – hvilke AMU-udbydere, der skal varetage de 8 – 14 VEU-centerfunktioner

•AMU-udbydere, der skal varetage VEU-centerfunktionerne, anmodes om at etablere et centerråd •Hvert VEU-Center udarbejder en handleplan •Bestyrelsen for den uddannelsesinstitution, der varetager VEU-centerfunktionen, indgår en udviklingskontrakt med UVM. VEU-centrets handleplan indgår i grundlaget for udviklingskontrakten •Evaluering af AMU-udbuddet og VEU-centerfunktionen – herunder bl.a. ordningens effekt over for uddannelser i yderområderne – begyndelsen af 2012

Hvorfor VEU-centre ? •Brugernes kompetencebehov i centrum •Større fokus på kvalitet og effekt af indsatsen •Mere dækkende og målrettet opsøgende rådgivning om de samlede VEU-tilbud – gennem et effektivt konsulentarbejde •Systematisk afdækning af kompetenceudviklingsbehov hos virksomheder og medarbejdere – gennem en slagkraftig analyseenhed •Koordinering af almene og erhvervsrettede uddannelsesindsatser gennem et tættere strategisk samarbejde med de øvrige udbydere af VEU – herunder VUC •Forbedret viden hos brugerne om eksisterende og kommende uddannelsesmuligheder – gennem slagkraftige informations- og markedsføringstiltag

•Koordinering af uddannelsesinitiativer og regionale og kommunale initiativer gennem stærkere faglige miljøer, som kan fremstå som seriøse og professionelle samarbejdspartnere i forhold til de regionale og kommunale organer •Mulighed for at trække på erfaringer fra hele landet gennem VEU-centrenes indbyrdes samarbejde og erfaringsudveksling •Synergi i forbindelse med at uddannelses-, erhvervs- og beskæftigelsespolitik knyttes tættere sammen – gennem strategiske samarbejder med vækstfora, jobcentre og beskæftigelsesråd •Bedre ressourceudnyttelse – gennem tættere skolesamarbejde

Lokale uddannelsesudvalg •§ 9. Institutioner godkendt efter lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse nedsætter hver et eller flere lokale uddannelsesudvalg, der tilsammen skal rådgive inden for området for de fælles kompetencebeskrivelser, som institutionen er godkendt til at udbyde arbejdsmarkedsuddannelse inden for. Hver institution fastlægger antallet af lokale uddannelsesudvalg efter drøftelse med de relevante efteruddannelsesudvalg (drøftelse ikke bindende). •Stk. 2. Lokale uddannelsesudvalg rådgiver institutionerne i spørgsmål, der vedrører de uddannelser, der er omfattet af udvalgets virksomhedsområde, og virker for samarbejdet mellem institutionen og det lokale arbejdsmarked. •Stk. 3. De medlemmer af udvalget, der repræsenterer organisationer med sæde i vedkommende efteruddannelsesudvalg, skal udgøre et flertal i uddannelsesudvalget, og de udpeges af efteruddannelsesudvalgene efter indstilling fra organisationernes lokale afdelinger. Øvrige medlemmer udpeges af institutionen. Arbejdsgivere og arbejdstagere skal være ligeligt repræsenteret. Medlemmerne skal så vidt muligt have tilknytning til det geografiske område, som institutionens udbud henvender sig til. •Stk. 4. En repræsentant for institutionens ledelse og for institutionens lærere tilforordnes udvalget. En repræsentant for jobcentret kan tilforordnes udvalget. Uddannelsesudvalget vælger selv sin formand. •Stk. 5. Institutionen stiller sekretariatsbistand til rådighed for udvalget. •Stk. 6. Udvalgene kan efter drøftelse med de relevante efteruddannelsesudvalg beslutte at lægge sig sammen med de lokale uddannelsesudvalg nedsat efter lov om erhvervsuddannelser (drøftelse ikke bindende).

Styrkelse af samspillet mellem de lokale uddannelsesudvalg og efteruddannelsesudvalg •Styrket samspil - ønske fra VEU-rådet •Medvirke til at alle lokale uddannelsesudvalg fungerer godt, bl.a. via et øget engagement. •Eksempler på aktiviteter: •Opgavefordeling mellem institutioner og efteruddannelsesudvalg om: •Grundig introduktion •Løbende opdatering om AMU-systemet og uddannelserne •Fælles udarbejdelse af skabelon til en aktivitetskalender, herunder beskrivelse af relevante opgaver: •Rådgivning om uddannelsesbehov, udbudspolitik, kvalitetssikring og evaluering •Evt. udvalgte områder med indstillingsret til institutionernes bestyrelser