Det truede og sårbare barn i obstetrisk afdeling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
BØRN OG SEKSUALITET AUGUST 2013
i graviditeten Jordemoderforeningen Odense 26. febr. 2013
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Anden nordiske konference om mentalisering København d
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Den 16.august 2010 Regionsgården
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
ET ANSTÆNDIGT DANMARK MØDE 2 – 3 SEPTEMBER 2011 BRANDBJERG HØJSKOLE
Team for seksuelt misbrugte børn på Rigshospitalet
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Psykoedukation til unge i OPUS
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Den præfrontale og tænkende hjerne.
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Institution Ravnsnæs Sundhedsfremmeprojekt
ADHD- også alt det andet !
Selvopfattelse.. STIGMA
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Bipolar affektiv sindslidelse
DANSK SELSKAB FOR SPISEFORSTYRRELSER Årsmøde 12. og 13. april 2010
Tilfredshedsundersøgelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Personligheds-udviklingen i småbarnealderen - når det går galt
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Det palliative tilbud set fra hospitalsafsnit og basisniveau
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Sexualitet ved svær psykisk sygdom
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Center for Sårbare Gravide
Tværfagligt og tværsektorielt samarbejde omkring udsatte familier Aulum 26 november 2009.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Tilknytning og Udvikling
Differentieret Indsats Conny Kuhlman Jordemoder,
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
SATSPULJEPROJEKT FOR SÅRBARE GRAVIDE Side 1. UDMØNTNING AF MIDLER FRA SUNDHEDSPOLITISK UDSPIL TIL SÅRBARE GRAVIDE 2 Regeringens Sundhedspolitiske udspil.
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten Alkoholkoordinator / Afd. for sundhedsfremme og forebyggelse,
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Traumer og PTSD III Program Kom til stede Siden sidst – evaluering Psykisk 1. hjælp Hvordan tale med børn og unge Rollercoaster – hvordan arbejde med børn.
Psykoedukation skizofreni Session 4 – Hvad er skizofreni Del 2. Undervisere:
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Hvordan opstår depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Neuropædagogik – pædagogik med hjernen og med hjertet
Velkommen Forældregruppe Program  – 13.40Velkommen - Præsentation  – 14.10Oplæg  – 14.30Gruppe  – 15.00Oplæg 
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Unge & psykiske sygdomme
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Børn – og forældre - på hospital
Velkommen til 2. kursusdag Mødet med plejebarnet og barnets familie
Underviser / Emne.
torsdag den 11. april 2019 Basen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Det truede og sårbare barn i obstetrisk afdeling

Formål: At personalet får fælles viden og referencer i forhold til observation og beskrivelse af den tidlige mor/far/ barn relation At personalet får fokus på den tidligt forebyggende tværfaglige indsats i forhold til forstyrrelser i den tidlige mor/far/barn relation

Specialteamet / Center for Sårbare Gravide Rigshospitalet Specialamb. 5 jordemødre socialrådgiver sygeplejersker obstetriker psykolog Svangre-barselsgang Amb. For spædbørn, BBH Afd. O / klinik for spiseforstyrrelser Affektiv klinik svangreamb Praktiserende læge Socialforvaltning Børnefamilieteam Neonatalafd.

Teamets målgruppe Alle former for tidligere eller nuværende psykiske diagnoser Skizofreni Maniodepressiv psykose Depression – affektive lidelser Angst OCD Anoreksi, bulimi – spiseforstyrrelser Fødselspsykose, Post partum depressioner Suicidalforsøg Personlighedsforstyrrelser

Psykosociale problemstillinger Incest eller andet seksuelt misbrug Krisereaktioner Psykisk syg mand Ung under 15 år Alvorlig sygdom fx epilepsi, cancer Tidligere traumatisk graviditets/fødselsforløb Tvivl om forældreevne Behov for tværfaglig indsats i samarbejde med socialforvaltningen, socialrådg., psykolog, sundhedsplejerske etc., som skal iværksættes i graviditeten

Susan Hart http://www.youtube.com/watch?v=Chj_qoSBB9M&feature=related

Psykologiske udviklingsfaser i graviditeten

Fantasiens betydning for tilknytning Barnet bliver til, når forældrene kan forestille sig det Relationen udvikler sig yderligere ved fantasier om: barnet partneren egen mor

Reaktivering af tidligere relations konflikter sker, når vi udsættes for stærke følelser, som under graviditet og barselstid

Meningen med en graviditet er ikke kun at et barn udvikles, men også at der parallelt udvikles et forældreskab

Bevidsthed om barnets fysiske nærvær, bevægelser og rytme Bevidsthed om barnets specielle adfærd Bevidsthed om barnets interaktive formåen Bevidsthed om barnet som fantasi

Fusionsfasen Omsorgsadfærd ift. foster Fokus på kropslige signaler Psykiske ændringer

Diffusionsfasen Stærkest tilknytningsadfærd Differentiering ift. egen mor og barn

Seperationsfasen Fokus på fødslen Ambivalens ift. Fødslen Angst for barnets tilstand

Daniel N. Stern, (f. 1934) Amerikansk psykolog. Har udarbejdet en nyere teori om barnets udvikling. Refereres også til i forbindelse med selvteori.

R.I.G. – systemet = Repræsentationer af Interaktioner (samspil) der er blevet Generaliserede. Barnet husker samspilssituationer som udgør en enhed af tid, sted og årsags-forhold og rummer handlinger, følelser og sansninger

Affektiv afstemning Forældrene aflæser barnets følelsestilstand og mærker det samme i sig selv Forældrene viser adfærd, som ikke imiterer, men korresponderer og varierer. Den er krydsmodal dvs. at barnets og moderens sanseområder oftest er forskellige Barnet aflæser forældrenes korresponderende reaktion og opfatter, at den er beslægtet med barnets egen oprindelige følelsesmæssige oplevelse

Still face eksperimentet http://www.youtube.com/watch?v=apzXGEbZht0&list=PL7246F9E2ADC35DE1&index=5

Tilknytningsteori John Bowlby (1907-1990) - engelsk psykiater og psykoanalytiker. Psykodynamisk, etologisk og biologisk grundsyn. Udvikler tilknytningsteorien René Spitz (1887-1974) Østrigskfødt amerikansk psykoanalytiker, der i 1940erne undersøgte hhv. børnehjemsbørns og fængslede kvinders børns tidlige udvikling. Udvikler teori om følelsesmæssig deprivation

Rene Spitz – filmklip af depriveret barn http://www.youtube.com/watch?v=VvdOe10vrs4

Tilknytningsadfærd spædbarnets medfødte kompetencer, der omfatter alle former for adfærd, der har til formål at vedligeholde nærhed og kontakt til omsorgspersonen(erne)

gråd

Adfærden aktiveres af angstprovokerende stimuli: Faktorer i barnet: sult, træthed, smerte, kulde og sygdom Faktorer i tilknytningspersonen: mor er fraværende, mor går eller afviser nærhed Faktorer i omgivelserne: fx høje lyde, skarpt lys, fremmede objekter eller mennesker – ”911 – hændelser”

Omsorgsadfærd

Indre arbejdsmodeller (internaliseringer) Forældrenes adfærd skaber forventninger hos barnet i forskellige situationer. Disse bliver gradvist internaliseret, og bliver derved en egenskab ved barnet Der skabes mentale repræsentationer af barnet selv, og betydningsfulde relationer Barnets model af selvet opbygges

Jeg har brug for at du støtter min udforskning ved at holde øje med mig, hjælpe mig og dele min glæde Jeg har brug for at du tager imod mig, når jeg kommer tilbage til dig ved at give mig omsorg, beskytte mig, nyde mig og tage vare på mine følelser DEN TRYGGE BASE - giver mig nærvær, forudsigelighed, stabilitet og opmærksomhed

Udforskningsadfærd Barnet søger væk fra omsorgsperson, går på opdagelse, og vender tilbage til ”den trygge base” med jævne mellemrum. Hvis basen ikke er tryg sker udforskningen sjældent eller aldrig Vekselvirkning mellem udforskningsadfærd og tilknytningsadfærd giver barnet erfaringer i at håndtere stress og angst. Hjælper barnet til nysgerrighed og motivation for læring

Desorganiseret tilknytning D Tilknytningspersonen kan være mishandlende/omsorgssvigtende, psykisk syg, psykologisk fraværende (misbrugende, depressiv), traumatiseret

Barnet har svært ved at organisere deres tilknytningsadfærd, så de føler tryghed og beskyttelse Bliver ekstremt oprevede og fortvivlede ved separation Udviser stærk frygt, forvirring og ængstelse ved genforening Oplever at tilknytningspersonen er farlig, samtidig med at rumme et sikkerhedsaspekt Opnår aldrig omsorg, trøst eller nærhed uanset strategi Barnet er dybtgående utrygt og udvikler ofte psykisk lidelse senere i livet

Forældre med tryg tilknytning som voksne og i egen barndom, har større muligheder for at skabe trygge bånd i forhold til egne børn. Jo mere reflekterende forældrene er, desto tryggere er barnet.

Metode til vurdering af tilknytning hos børn Strange situation test (SSP) udviklet af Mary Ainsworth http://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU

Overlevelsesstrategier Angreb Flugt Frys / handlingslammet

Arousal Energiniveau – fysiologisk, følelsesmæssigt, adfærds- og opmærksomhedsmæssigt Styres bl.a. af det autonome nervesystem

arousal Hypoarousal – sløvhed, apati Hyperarousal – aggression, ophidselse, anspændthed

Mentalisering – theory of mind Fonagy : Mentalisering er en aktivitet i sindet, hvor mennesket fornemmer og danner en realistisk forestilling af et andet menneskes mentale tilstand

Mentalisering Mentaliseret affektivitet beskriver hvorledes affektregulering ændres gennem mentalisering

What to do???