Diverse spørgsmål vedr. Digital Post

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Sagsgang til håndtering af virksomheders anmodning om fritagelse fra Digital Post
Klager og den vanskelige samtale
Større Skriftlig Opgave
Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
Roller og rettigheder I Administrationsportalen
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Afsendersystemer.
Vejledning til sagsbehandling af anmodninger om fritagelse af borgere fra tilslutning til Digital Post
Mindreåriges patientrettigheder
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
1. Forventninger og information • Vejlederbrev med den rette detaljeringsgrad tilgængelig på hjemmeside og sendes efter første henvendelse fra studerende.
Bekendtgørelse om fritagelse af fysiske personer fra tilslutning til Offentlig Digital Post § § § § §
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt?
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har givet?
Myter? Hvad er skrøner og hvad er facts?
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Velkommen til Konference om kommunernes rolle i udbredelsen af bredbånd og mobildækning.
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
Vejledning til sagsbehandling af anmodninger om læseadgang til tredjemand til Digital Post
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Organisation og kommunikation
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
ODAs Årsmøde 14. november 2014 Hvad efterspørger kommunen? - fremfinding af digitale sager i arkiveringsversioner og søgning i MiNEA Mie Andersen Emilie.
1 © Copyright AK-Samvirke – 2014 Diverse nye regler fra 2015.
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Oplæg ved: Ole Jacobsen
3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Muligheder og rettigheder
Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital fuldmagt. Det kan eksempelvis være, at du skal.
Dato: Dok.nr. Titel: Det nye samarbejde Høringer v/Vibeke Volmers.
1 Vil du tilbagekalde en fuldmagt, du har fået? Hvis du er blevet udpeget som en, der kan handle på en borgers vegne i en digital løsning, er du blevet.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
SPS Ny procedure for opmærksomhed og ansøgning. Problemstillingen er –Forskel på rettigheder i kommunalt regi og i ungdomsuddannelserne –Derfor er der.
Dokumentation Her er der et screenshot af skærmen mens vi laver vores forside til medieproduktet.
Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Det fælles europæiske udbudsdokument Sådan virker det! Dialogmøder om ESPD i København og Odense foråret 2016.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
Opgaven i praksis Kort om de kompenserende ordninger.
Nye digitale løsninger
Personligt Tillæg Folkepension.
v/specialkonsulent Birgitte Mohrsen
Ansættelse Overskrifterne: Før ansættelsen Ansættelsesform
Databehandleraftaler
Sofie Kryger Jurist 28. november 2018 justitia-int.org
Rådet for Socialt Udsattes konference om bisidderordninger
Præsentationens transcript:

Diverse spørgsmål vedr. Digital Post ? ? ? ? www.digst.dk/digitalpostfritagelse

Spørgsmål Jeg vil høre om KL,  Digitaliseringsstyrelsen og I andre kommuner har taget fat om den særlige vejledningsforpligtelse, når kommunikationsformen ændres fra fysisk til digital post, jvf sagen om udbetaling Danmark og børnetilskud? Digitaliseringsstyrelsen kommer med en formel udmelding vedr. dette inden for 1-2 uger. Sagen skal behandles af styregruppen for Digital Post først. KLs udmelding: Generelt vil kommunerne kunne løfte denne ekstra informationsforpligtelse ved at informere herom i det sidste "papirbrev" til borgeren inden kanalskiftet i den pågældende sag. Andre informationstiltag kan være fx at indrykke information i lokalaviser om kommunens skift til Digital Post, her skal man blot være opmærksom på, om den enkelte borger i et givent sagsforløb kan forventes at have fået denne information.

Spørgsmål Konklusion: Udnyt de muligheder som I har til at gøre borgerne opmærksomme på at der sker et skifte i forsendelsesmetode i disse år. Det vil dog i sidste instans være domstolene der bedømmer hvad der er tilstrækkeligt.

Spørgsmål Hvor finder I det juridiske belæg for at kræve at: En borger der anmoder om fritagelse i en anden kommune, end den hvori vedkommende er bopælsregistreret, kan dog ikke afvises men skal sagsbehandles på lige fod med borgere bosiddende i kommunen? Med hensyn til kravet om fremmøde i én kommune, så uddrager vi det af, at det har været formålet med bestemmelsen at sikre en ligelig fordeling mellem kommunerne. Men det vil være for formalistisk at give et afslag til en borger, der måske under ferie i en anden kommune, gerne vil have sin anmodning behandlet. Bine Larsen, jurist i Digitaliserinsstyrelsen.

Spørgsmål Vil det være muligt at registrere at sagen er under behandling i administrationsmodulet, således at der kan følges op på sagen? Nej og det kommer der heller ikke. Vil en fritagelse af denne karakter (at der fritages uden fuldmagt) kunne noteres i administrationsmodulet som ”foretaget uden fuldmagt, på baggrund af Kommunens kendskab til borgeren”? Nej man må lave et notat på sagen.

Spørgsmål Kan Kommunen på baggrund af sit kendskab til borgeren tildele læseadgang til en pårørende i stedet for fritagelse? Herunder hvis en pårørende møder op på vegne af en borger som ikke kan give fuldmagt (hvor en læseadgang vil være oplagt)? Nej læseadgang kan kun gives hvis der eksplicit er givet fuldmagt eller hvis det er adgangsgiverne selv der møder op. Må vi tilbyde at borgerne kan f.eks. sende blanket til tildeling af læseadgang, i stedet for at møde fysisk op, for at gøre dette alternativ mere tilgængeligt? Nej sagsbehandling kan kun foretages ved personligt fremmøde Hvordan håndterer vi borgere, der ikke har billed-id, med som gerne vil tildele læseadgang til en anden? Dem der straksudsteder NemID ved hvad der skal til. Fødselsattest + …

Spørgsmål Arkivering: Kommer der arkiveringsfunktion i administrationsmodulet? Hvor længe skal dokumentation arkiveres? Nej der kommer ikke en arkiveringsfunktion i administrationsmodulet Så længe det er nødvendigt. Kommunen følger de almindelige kassationsregler. Blanketter for fritagelse: Er der en national (borger.dk) holdning om, hvor let det skal være at finde blanketter – herunder om de skal kunne udskrives fra nettet, eller kun kunne hentes ved personligt fremmøde? Dette bør som udgangspunkt være ens for alle kommuner, da det også indikerer hvor let det skal være at søge fritagelse? Nej der er ingen national holdning til dette. Digitaliseringsstyrelsen anbefaler dog at de kan findes på kommunens hjemmeside. Dels fordi det kan tolkes som chikane hvis de ikke gør, dels fordi kommunen ellers vil kunne komme ud for at skulle sende disse blanketter med posten.

Spørgsmål Klager over manglende fritagelse, eller varetagelse af fritagelse: Kan en borger klage (jf. §6, stk. 4)? Stilles der i så fald en klagevejledning til rådighed i vejledningen? § 6 Stk. 4. Kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 2 og 3 kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Klages til kommunen følges almindelig praksis for klagevejledning