Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d. 9.-10. november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Advertisements

Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Informationskompetence i praksis
Progression i samfundsfag
Skole- og Kulturforvaltningen Centralbibliotek.dk - det gode arbejdsredskab.
Hvem er jeg? Mikael Graaberg, bibliotekar på HCB. Konst. afdelingsleder i voksenafdelingen. Hvorfor står jeg her? Underviser på HCB. Deltaget i kursus.
– erfaringer fra et portalprojekt, og skismaet mellem lokale og nationale portaler ved Anne Pouplier og Michael Kørner Det Juridiske Fakultets Biblioteker,
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
Grundlæggende IT, niveau G
1 … med guiderne Thomas Kjær og Hanne Westerkam.
Peder Ohrt Projektnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Realkompetencevurdering i Danmark
Internet for børn & unge - nye formidlingsformer
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Forældremøde 9 klasse (skole)
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
Softwarekonstruktion
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
ScienceLab -Et naturfagligt samarbejde i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
1 Med guiderne Thomas Kjær og Karen Rask Mortensen.
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Øvelse Udvælg et websted som du/I mener har en dårlig informationsarkitektur (gruppe eller individuelt)
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
RegionsMEDudvalget Seminar juni 2010 Resultater fra evalueringen af MEDaftalen 2010.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Informationskompetence i en ny faglig verden ved en lang videregående uddannelse - Hvad forventes af de kommende studerende?
Præsentation af BibTeach2 Landsmødet for gymnasiebibliotekarer Middelfart den 10. maj 2006 v. Rikke Stein Biblioteksleder Biblioteket for Uddannelsescenter.
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Bibliotekskonsulent i Undervisningsministeriet Projekt Peter Rubeck.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
1 Agenda: SSTT, København 20. januar Program - håndbog 2.Processen for dataindsamling og analyse 3.Hovedkonklusioner 4.Ideer til håndbogens indhold.
Matematik. » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen.
Evaluering - metoder og værktøjer -
Kompetencehjulet UC Syds IKT kompetence projet For projektbeskrivelsen, se IT- og TelestyrelsenIT- og Telestyrelsen Direkte link til projektbeskrivelsenprojektbeskrivelsen.
Udvidet problemformulering
”Fælles udvikling, behov og ønsker” Bibliotekernes visioner Peter Rubeck, CVU Nordjylland.
Digitale biblioteker og web 2.0
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Individuel selvevaluering. Øvelse Hvad tror du ville være en udfordring for dig ved at gennemføre den individuelle selvevaluering? - diskuter gerne med.
Informationskompetence identificere informationsbehov og formulere spørgsmål på grundlag af behovet indse at relevant og dækkende information er basis.
Elektroniske tekstlicenser Ulla Simons Gentofte Bibliotekerne Marts 2004.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Lokale uddannelsesudvalg Uddannelsesinstitutionens redskab i arbejdet med kvalitetssikring.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Censorlandsmøde 2014 Tjek ind -Hvad forventer du at få med hjem fra mødet i dag? -Snak med din sidemakker og noter på de sedler, der ligger rundt på bordene.
Stxstudentereksamen.
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Det handler om eleverne
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Prøven i Natur/teknologi
Præsentationens transcript:

Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium

Baggrund Bibteach1 : • •NJL og HCB •Folkebibliotekernes undervisere. •Det færdige resultat blev bl.a. 10 forskellige kursusmaterialer. •Rapport over projektforløbet kan læses på Biblioteksstyrelsens hjemmeside.Rapport •Fokus på den almindelige borger!

Bibteach2 – strategi & mål •Fokus på den studerende! Strategi: •Opgraderingen af de studerendes informationskompetence. •Sømløse bibliotek, hvor folkeskole, folkebibliotek og uddannelsesbibliotek er en treenighed med folkebiblioteket som det bindende led. Mål: •Indsats omkring borgernes informationskompetencer i uddannelsesforløbet fra folkeskolens afgangsklasser gennem de gymnasiale uddannelser og op til de korte og mellemlange videregående uddannelser. •Gennem definition af projektets informationskompetencebegreb at fastlægge niveauopbyggede vejledende undervisningsmoduler. •Overvejelser omkring pædagogisk metode/principper og påpege elementer til succes.

Udviklingsmål •12 undervisningsforløb fra eksterne kilder •At definere hvilket niveau for informationskompetencer der er ønskeligt til forskellige klassetrin / aldersgrupper / studieniveau. •At lave en samlet strategi for folkebibliotekernes indsats omkring borgernes informationskompetencer i uddannelsesforløbet fra folkeskolens – KVU/MVU. •At indlede samarbejde med bibliotekarer for de videregående uddannelsesinstitutioner og CVU uddannelse. Dette med henblik på at sikre sammenhæng mellem projektgruppens anbefalinger og det reelle behov på uddannelsesinstitutionerne. •At udvikle handleanvisninger for folkebibliotekerne i aktivt at bidrage til borgerens informationskompetenceuddannelse gennem 3 niveauopbyggede undervisningsmaterialer.

Informationskompetence •Den studerende skal kunne identificere sine informationsbehov og formulere spørgsmål på grundlag af behovet •Den studerende kan udvikle søgestrategier og søge systematisk •Den studerende skal kunne identificere relevante hjælpemidler til informationssøgning, både traditionelle og elektroniske •Den studerende skal kunne vurdere og anvende informationer hensigtsmæssigt •Den studerende skal kunne anvende informationsteknologi

Spørgeskema undersøgelse Udsendt til 17 uddannelsesbiblioteker heraf har 12 svaret. Nogle af de meninger der kom frem: •Ingen store forventninger til elever/studerendes informationskompetence ved studiestart •Folkebiblioteket er primært materialeafhentningssted •Undervisningen i informationskompetence foregår bedst på uddannelsesstedet, hvor der tages udgangspunkt i elevens/den studerendes aktuelle problemstilling. • relser%20.pdfhttp:// relser%20.pdf

Informationskompetencemodellen •Opdelt i 3 niveauer •Med udgangspunkt i projektets definition af begrebet informationskompetence indeholder modellen mål og indhold indenfor de 3 niveauer •Modellen er ikke øjebliksbillede •Modellen er et diskussionsoplæg! • htmhttp:// htm

Undervisningsmateriale •Fra Bjarne Herskin til den didaktiske relationsmode • ervejelser.htmhttp:// ervejelser.htm •Undervisningsmaterialernes opbygning • er/default.htmhttp:// er/default.htm •Hvordan kan vi bruge dem?

Forslag til samarbejdsflader 1 Projekter •Projekter på tværs af uddannelsesbibliotekerne og folkebibliotekerne •Dialog om hvilke projekter hver især er i gang med. Udvalg •Et rådgivende udvalg (som de nordjyske gymnasiebiblioteker har i dag) bestående af rep. fra folkebibliotekerne, rep. fra uddannelsesbibliotekerne, rep. fra amtet (falder væk efter 2006), en fra CB, en fra rektorgruppen. •En overordnet udvalg kunne være repræsentanter fra CB, fra de forskellige grupper indenfor uddannelsesbibliotekerne og undervisningsministeriet og BS/Deff.

Forslag til samarbejdsflader 2 Dialog •Møder mellem uddannelsesbibliotekerne og det lokale folkebibliotek. •Afklaring i folkebibliotekerne/uddannelsesbibliotekerne, hvordan man forholder sig til de studerende. •Sende skolens "kalender" til folkebiblioteket, hvornår der er opgaver/projekter på skolen. (Er et forslag til mindre biblioteker.) •Give mulighed for at uddannelsesbibliotekaren har en bestemt kontaktperson på det lokale folkebibliotek og på CB.

Forslag til samarbejdsflader 3 Ressourcer •Folkebibliotekets markedsføring af bibliotekets ressourcer især online til uddannelsesbibliotekarer, så de har mulighed for at videregive det til de stud/lærerne. •Evt. uformelle og korte ”morgenmøder” om nyheder på biblioteket. •Undersøge mulighederne/priser for fjernadgang til online-ressourcer via CB til uddannelsesbibliotekerne. •Samarbejde om licenser CB/uddannelsesbibliotekerne.

Forslag til samarbejdsflader 4 Andre tiltag •Undervisere fra folkebiblioteker på uddannelsesstederne •Hurtig boglevering / kørselsordning, pris m.m. •Udbydelse af kurser som både folke- og uddannelsesbiblioteker kan deltage i

Resultater •Vigtigt at få undervisningen i informationskompetence dokumenteret og diskuteret. – informationskompetencemodellen tænkes som et godt udgangspunkt for denne dokumentation & diskussion. •Vigtigt med dialog mellem uddannelsesbibliotekerne og folkebibliotekerne •De studerendes undervisning i informationskompetence foregår bedst på uddannelsesstedet •Undervisningsmaterialerne kan bruges som inspiration og man kan klippe efter behov.

Tak for i dag. •Kig ind på •Evaluering – vi modtager MEGET gerne dine kommentarer! •Fremtidige projekter?