KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Fra problemfiksering til løsningsorientering – Hotel Nyborg Strand den 4. december 2007 Gitte Daugaard,
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Hvilken forskel gør spørgsmål?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Så er ordbogen endelig kommet. Enhver Kvinde og Mand bør eje den
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Workshop almene boligdage
Energi- & Vandværkstedet
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Og hvordan man håndterer den.
Lærings- og praksisfortællinger:
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Velkommen på biblioteket Vi glæder os til at få dig som bruger. Spørg bare, hvis du har brug for hjælp!
Er mit barn klar til skolestart ?
Arbejdspladsudvikling
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Oplæg om konflikthåndtering
MUNDTLIG FREMSTILLING
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Engelbert H – og den sidste chance
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Dette diasshow er udarbejdet af:  Gitte Larsen  Charlotte Pedersen Fra O 27.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation til patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Relationer – børn imellem
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Procesværktøjer.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Tilgivelse.
At tale om sexualitet.
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Læreren som læringsleder
Sådan bruger du præsentationen
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Lektion 6: Rollespil Formålet med denne lektion er:
Redskaber og overvejelser
Præsentationens transcript:

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias

FORMÅLET MED MØDET At lære om konflikter At få nogle redskaber til at håndtere konflikter At prøve at bruge redskaberne til at håndtere nogle forskellige konflikter Dias

PLAN FOR MØDET Om konflikter Redskaber til konflikthåndtering At prøve at håndtere en konflikt Spillede konfliktsituationer Rollespil Afslutning Dias

HVAD ER EN KONFLIKT? En konflikt er en uenighed hvor en eller flere af personerne bliver følelsesmæssigt involveret Dias

KONFLIKTER ER ET LIVSVILKÅR Hvor der er uenighed og mennesker med følelser, vil der også opstå konflikter Vi kan derfor ikke undgå at konflikter opstår i kundesituationer Men vi kan lære at håndtere dem, så de ikke bliver værre og måske i sidste ende bliver løst Jo mere vi øver os, jo bedre bliver vi til at håndtere og løse konflikter Dias

KONFLIKTTRAPPEN Det er fuldstændig urimeligt det her. Jeg skrider! Du er bare for meget. Jeg kan behandle dig som jeg vil! Det er typisk det her. Jeg kommer også i tanke om... Du forstår slet ikke, og hører ikke efter! Vi er ikke enige, men det er ok! Dias

HVAD SKER DER FOR KUNDEN? En kunde, der er vred eller oprevet Kan ikke lytte Kan ikke forstå gode argumenter Skal have lov til at fortælle sin historie Vil blive beroliget af at blive lyttet til og forstået Dias

HVAD KAN JEG GØRE? Vær nysgerrig overfor kundens situation Spørg ind til kunden. Find ud af hvad historien er omkring varen, og måske også hvad den skal bruges til og hvornår Du behøver ikke at være enig i kundens oplevelse af situationen, men blot respektere og acceptere, hvordan kunden oplever det Vis at du har lyttet og forstået kunden ved f.eks. at gentage (noget af) dét kunden har sagt og få bekræftet, at du har forstået Dias

HVAD KAN JEG GØRE PÅ DE ENKELTE TRIN? Det er fuldstændig urimeligt det her. Jeg skrider! Skab kontakt med kunden igen og prøv forfra. Du er bare for meget. Jeg kan behandle dig som jeg vil! Beklag, hvad du selv har fået sagt eller gjort. Få evt. hjælp fra en kollega. Det er typisk det her. Jeg kommer også i tanke om... Hold fokus på den aktuelle sag. Du forstår slet ikke, og hører ikke efter! Find ud af hvordan kunden oplever situationen. Vi er ikke enige, men det er ok! Hold dig til sagen og undgå at blive personlig. Vær nysgerrig overfor kundens situation. Dias

HVORDAN STILLER JEG GODE SPØRGSMÅL? Lav dine egne formuleringer, og øv dig… Trin 1: ”Jeg vil rigtig gerne forstå, hvad der er sket. Prøv lige at fortælle mig…” Trin 2: ”Jeg kan godt høre, at du havde regnet med noget andet. Hvad søren kan jeg gøre for at hjælpe dig?” Trin 3: ”Det lyder som om, at du har haft nogle uheldige oplevelser hernede. Er det ok, at vi gør den her færdig først?” Trin 4: ”Jeg er ked af, at jeg kom til at … Det var ikke ok. Jeg blev lige lidt frustreret over situationen. Skal vi ikke prøve igen? Du sagde at…” Trin 5: ”Undskyld. Stop lige. Jeg vil være rigtig ked af, hvis du går og vi ikke får løst det her. Jeg tror jeg har brug for at forstå din situation lidt bedre. Vil du give det en chance mere?” Dias

IKKE ALLE KONFLIKTER KAN LØSES Det kræver tid og villighed at løse en konflikt Der er ikke altid den fornødne tid i butikken… Det er ikke altid, at kunden er villig til at være med til at få konflikten løst… Det er ikke altid, at vi selv har det fornødne overskud til at få konflikten løst … OG DET ER OK! Dias

HJÆLPE DIN KOLLEGA MED EN KONFLIKT Afspil den spillede konfliktsituation på film Følg godt med i beskrivelsen af situationen og præsentationen af din kollega og kunden Hjælp din kollega på vej ved at vælge den bedste løsning i situationen og diskuter: Hvad er godt ved muligheden? Hvordan nedtrapper den konflikten? Hvad er mindre godt? Hvordan optrapper den konflikten? Dias

ROLLESPIL: NU ER DET TID TIL AT PRØVE SELV! Til hvert rollespil skal I være mindst 3 personer Én der spiller ”ansat” Én der spiller ”kunde” Én eller flere der er kigger på – ”observatører” ”Ansat” og ”kunde” læser deres rollebeskrivelser – prøv at leve Jer ind i personerne Spil situationen ca. 5-10 min ”Ansat” bruger hvad du har lært om konflikthåndtering ”Kunde” skal ikke gøre det for svært for ”ansat” Alle snakker bagefter om hvordan det gik Dias

ER DER NOGET VI VIL ARBEJDE VIDERE MED? Ideer, ønsker, forslag Hvad kan og vil vi gå i gang med? Start med små ting, der nemt lykkes Hvem går videre med hvad? Hvordan Hvornår Har vi brug for hjælp fra andre? Hvornår skal vi mødes igen? Dias