Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce
4 spørgsmål til publikum 1.Hvor mange er teknikere/teknisk interesse? 2.Hvor mange har en webshop? 3.Hvor mange overvejer en webshop 4.Hvor mange ved hvordan de skal gribe projektet an? / side 2
Hvorfor gå i gang med e-handel •Ekstra salgskanal •Ramme kunder vi ikke taler med til dagligt •Være et skridt foran konkurrenten •Effektivisere ordrebehandling •Optimere krydssalg/mersalg •Yde en ekstra service for sine kunder •24/7/365
Tal & tendenser - baggrunden Første samlede undersøgelse af e-handel i Norden (DK, SE, NO, FI) Interviews med forbrugere (15-65 år) og 872 e-butikker Gennemført som Internet undersøgelse af Zapera, 3. version i november 2008
Omsætning – Norden (minus Færøerne)
E-handel fordelt på køn
E-handel fordelt på brancher
Hvad køber mænd & hvad køber kvinder
Hvorfor handler folk på nettet?
Konklusion •E-handlen vokser – trods økonomisk krise - stærk tiltro hos både forbrugere og butikker - vækst-tempo markant højere end andre salgskanaler - bekvemmelighed – ikke pris - er forbrugernes vigtigste motiv for e-handel E-handlens ”heavy spenders” - er midaldrende mænd ! - de helt unge har stor teknologi-erfaring – men små budgetter - forbrugs- og indkøbsmønstre ændrer sig markant med alderen E-handel er international - forbrugerne handler på tværs af landegrænser - betydning af lokale betalingsformer •Læs mere på
Hvad mener vi I bør forholde jer til… Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce Dynamicweb Software A/S
Før projektet •Afdæk jeres behov grundigt – evt. med partner •Analysen/workshoppen •Invester i en projektplan = fremtid •Har I styr på logistikken? •Reklamationer •Har I styr på lovgivningen? •Forhold jer til integration fra dag 1.
Kunderne… •Kend dine modtagere •Snak med de interne sælgere •Overvej pilotkunder
Målgrupper, brugeradfærd, kundeanalyser – er det relevant? •JA!!!! •Analyser udfra kundens udgangspunkt •Skyd ikke over målet
Efterrationaliser •Få respons fra alle kundetyper •Overvej en kundetilfredshedsanalyse •Evaluér med din leverandør af løsning
Tænkt alternativt – tænk branding
Opsummering… •Lær af andres erfaringer •Kunderne handler på baggrund af følelser! •Tilgodese alle typer af kunder •Vær kritisk indadtil – åbne overfor forandringer •Forventningerne og ambitionerne med projektet SKAL være afstemt •Vælg en teknologisk platform som følger væksten •Minimer specialudvikling •Automatiser manuelle forretningsgange gennem integration •Markedsføring på nettet •Vælg din leverandør med omhu – det er et ægteskab
DEMO Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce Dynamicweb Software A/S
1/4 - Demo- Integreret e-handel i CMS
2/4 - Demo- Integreret e-handel i CMS
3/4 - Demo- Integreret e-handel i CMS / side 21
4/4 - Demo- Integreret e-handel i CMS Skab overblikket!!
3 eksempler på eCommerce løsninger Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce Dynamicweb Software A/S
Den lille løsning –Projektøkonomi kr ,-
Den mellemstore løsning – Projektøkonomi: kr ,-
Den store løsning – Projektøkonomi: kr ,- +
/ side 27 Forvirret? eCommerce Startpakke! Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce Dynamicweb Software A/S
Jura på dynamicweb.dk - baggrund •Mange virksomheder og webpartnere kender ikke til juraen i ehandel •Dynamicweb ønsker at give et indblik i denne verden – GRATIS •Dette findes ikke på nettet! •
/ side 30 Spørgsmål?? Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce Dynamicweb Software A/S