Dagsorden for mødet Om Helhedsskolen – Pia Nørgaard

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen på Skibet Skole
Advertisements

I må endelig stille spørgsmål undervejs !!
Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Velkommen til informationsmøde på Vrejlev-Hæstrup Skole
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Struktur Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 08:
Et væksthus for børn og voksne
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Skolereformen Overordnede mål:
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
Folkeskolereform på Mølleskolen 2014
Velkommen til valgmøde
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
SFO pr. 1. August 2014 På skoledage:
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Stormøde om reformen Gjøl skole
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Folkeskolereformen2014.
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Skolereformen, Hattingskolen
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Fritidstilbuddene pr. 1/ Det betalte modul ( morgen, afslutning samt ferie) på alle ”ikke skoledage” v/ institutionsleder Erik Vadsager Det gratis.
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
0.årgang 2012/ årgangs struktur - Hverdagen på 0.årgang.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Det brede læringsbånd Ejerslykkeskolen. Ramme Indskoling i 3 spor 235 elever 4 børnehaveklasseledere. 20 lærere 4 pædagogmedhjælpere (6 lektioner) 10.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Orienteringsaften på Byhøjskolen tirsdag den 2. februar 2015 kl. 17.
1. Kommunikation 2. Årets gang – Skole/hjemsamtalerne 3. Prøverne 4. Dansk 1. Den daglige undervisning 2. Afleveringer 5. Matematik 6. Styrkebaseret undervisning.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
Velkommen til Vestervangsskolen
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Dagsorden for mødet Om Helhedsskolen – Pia Nørgaard Om bus – Dorthe Holm Mortensen Om SFO – Klaus Kolhorn Om parkeringsforhold – Dorte Drost Om Fredagsåbent – Jette Birkholm

Helhedsskole på Issø-skolen Målet: en sammenhængende dag med undervisning, leg og læring for eleverne

Politisk beslutning At alle skoler skal have helhedsskole og idrætsskole. I alt 32 lektioner om ugen. Skoledagen fra 8.00 til 14.00 SFO fra 6.30 til 8.00 SFO fra 14.00 til 16.30 Morgenmodul: 450 kr. Hele dagen:1000 kr.

Nøje beskrevet i dokumentet Helhedsskole på Issø-skolen som ligger på Forældreintra under ”Nyt fra kontoret”.

Udeskole Uderummet giver børn muligheder for at samarbejde, være kreative og løse problemer på andre måder end klasserummet. I Helhedsskolen gør vi brug af vores gode udefaciliteter både ved skolen, i krattet og på Tipimarken. Udeskole er også at tage til byen, til stranden eller i skoven. Vi vil bruge uderummet i alle fag og forpligter os på, at indtænke uderummet i vores årsplaner. Derfor er skemaet i Helhedsskolen sammensat, således at hver klasse har en hel dag med mulighed for fordybelse og udeskole. Teamet vælger selv, om de vil arbejde med udeskole på andre måder.

Trivsel Trivsel er at møde børnene anerkendende og med respekt for deres forskellighed. Trivsel betyder, at barnet mødes af en voksen i klassen hver dag, så det føler sig ”set”. Sammen med børnene går vi til morgensamling hver morgen. Vi skaber fleksible læringsmiljøer, hvor barnet bliver set, hørt og respekteret. Barnet mødes med passende krav, så det oplever succes, og derigennem får oplevelsen af at lykkes. Trivsel er forudsætningen for, at børn kan udvikle selvværd og selvtillid og for deres læring og udvikling.

Faglig Fordybelse Helhedsskolen skaber muligheder for faglig fordybelse. Derfor har vi en sammenhængende dag, hvor almindelig klasseundervisning afløses af undervisning, leg og læring i fleksible hold. Vi arbejder med en skoledag hvor klokken ikke afbryder den igangværende aktivitet, men hvor lærere og pædagoger selv fleksibelt giver børnene de pauser, der er brug for, alt efter alder og aktivitet. Dog ringes der om morgenen, fra et fælles langt frikvarter midt på dagen, samt efter sidste lektion. Vi arbejder i delvis selvstyrende teams, der har alle fag på en årgang, hvilket betyder, at fagene kan smelte sammen i temaer og emner, som lærerne og pædagogerne synes egner sig til fordybelse. Vi arbejder ud fra et grundskema, men lærerne og pædagogerne kan frit bytte rundt på deres timer, som det bedst støtter op om den igangværende aktivitet.

Den første matematikundervisning Børn møder op i skolen med mange erfaringer og stor lyst til matematik. I Helhedsskolen bygger vi videre på den erfaring ved at matematikundervisningen er legende, undersøgende og eksperimenterende. Der er flere måder at finde løsningen på. Vi har så vidt muligt en lærer med i undervisningen fra starten af 0. Klasse, så der er kontinuitet i tilgangen til matematik.

Forældre og udvikling af fællesskaber Det er vigtigt for børns faglige og personlige udvikling, at forældrene interesserer sig for deres børns læring og deltager aktivt i samarbejdet med skolen. I Helhedsskolen samarbejder vi tæt med forældrene på mange måder. Skolen er åben, og forældre er altid velkomne til at komme og være med - efter aftale. Vi kommunikerer blandt andet via Forældreintra. Vi bruger skriftlig kommunikation så som ugeplaner, opslagstavle, indkaldelse til skolehjemsamtaler, elevplaner, kontaktbog og så videre i Intra. Vi forventer, at forældre holder sig a jour med Forældreintra. Samarbejdet omkring det enkelte barn suppleres efter behov med telefonsamtaler, og/ eller personlige samtaler. Forældrefællesskabet omkring klassen/årgangen skabes gennem forældreråd, forældremøder og hyggearrangementer.

Grund skema Årgangsteams med 4 lærere og en pædagog Årgangen samlet - A og B klassen samlet og med et ekstra grupperum Skemalagte teammøder - to timer hver anden uge på årgangen

Dagligdagen i Helhedsskolen Skolepatrulje: En voksen ved Assensvej hver morgen fra 7.50 til 8.00 og igen fra 14.00 til 14.10 Garderobe: Alle børn har en garderobe, hvor vi stiller støvlerne og gerne skifter til indesko. 0. årgang ved klasserne. 1. årgang ved deres klasser (i første omgang). 2. og 3. årgang får garderober i bordtennisrummet. Morgensang: Morgensang hver morgen 8.15. Børnene er med til at vælge sange. Forældre velkomne. Ude- inde- ordning: Sommer: Alle er ude i begge pauser. Vinter: Alle er ude i den korte pause, samt 15 min af den lange. Gymnastiksal åben en dag for hver årgang.

Fortsat Legepatrulje: frivillige 3. klassebørn og en lærer laver lege en fast ugedag Karrusellen: onsdag efter middagspausen – blandede hold på tværs af klasser og årgange. Lærere og pædagoger kan holde planlægningsmøder. Eksempler: lege på/med tysk vi bygger skibe ”At føde en bjørn” og andre gamle lege maleri skolen

STUEPLAN

FØRSTE SAL

BUS: To morgenbusser og to eftermiddagsbusser. Ankomst Kirkeby ca. 6.30 og 7.45. Afgang fra Kirkeby ca.14.22 og 15.30. Samarbejdsmøde d. 21. maj med KIF og SIF omkring idræt og bustider. Fynbus Desuden lukket kørsel.

SFO Åbningstider: 6:30 – 8:00 og 14:00 – 16:30 Åbningstider på skolefri dage : 6:30 – 16:30 og 6:30 – 14:00 Moduler: Morgen , 450,00kr og Heldags, 1000,00kr. Ændringer af moduler pr 1.8.2012 – morgenmodul og heldagsmodul fortsætter– eftermiddagsmodul forsvinder og ændres til Heldagsmodul Ind/udmeldelse og ændringer foregår som hidtil i SFO’en Hele underetagen laves til SFO Lige nu er personalet i gang med at planlægge hvad der skal foregå i SFO – det arbejde vil fortsætte frem til sommerferien

Spørgsmål fra jer Som vi kan svare på. Som vi skal undersøge og vende tilbage med svar på.