Mentorkursus Foreningen Nydansker V/ susie skov nørregård.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
At forholde sig professionelt Anne Skov
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Motivation Motivationsspørgsmålet er det mest grundlæggende spørgsmål i arbejdet med mennesker. Hvad skal vi forstå ved motivation? Tre hovedtyper indenfor.
Introduktion til deltagere i ledercoaching
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
Oplæg - Mentorskab Praksisnær ledelse.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Forældremøde X årgang.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Leise Passer Jensen Version EK Netværk Iværksætter og selvstændig - et forum for iværksætterkvinder i EK, der ønsker at imødekomme nogle.
Det autentiske menneske
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
At udforske sin egen praksis
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Introduktionskursus for mentorer og jobkonsulenter
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Dansk Magisterforenings mentorordning
Vejlederens kommunikation
Kompetencer i det første ingeniørjob Aftagerseminar på DTU Byg tirsdag den 26. maj 2009 Jesper Gath.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Relation mentee/mentee`s forældre/mentor – bud på, hvordan mentee og forældre involveres, så de spiller en aktiv rolle i relationen og selv opsøger mentor.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Håndtering af Sygefravær
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Sådan bruger du præsentationen
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Hvad får man ud af en mentorordning? Aalborg Universitet, 17. november 2010.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
OnlinePartners ApS, Fredensgade 7, 6000 Kolding, Tlf.: , Sådan får du udbytte af LinkedIn.
Mentor -Mentee Om udsatte unge på efterskoler. Mentor Ulrik Svanholm Pædagog 12 år som SSP konsulent i Hørsholm Kommune 1 år som Projektleder i Projekt.
360° evaluering af din kommunikation. Dette er et værtøj for dig, som vil Have feedback på dine kommunikationsevner Forbedre din kommunikation Afstemme.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Mål og delmål i rehabiliteringsindsatsen.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Fra anledning til udvikling
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Mentorkursus Foreningen Nydansker V/ susie skov nørregård

Erhvervsmentor- korpset

Matchning Vi finder passende match ud fra: faglig baggrund, personlige kompetencer/mentees behov, netværk, sprog, ønsker, andet Vi kontakter jer per e-mail eller telefon (sender evt. mentees profil + CV) Hvis I siger ja til matchet, bliver I kontaktet af mentee I melder tilbage efter første møde og giver os status + slutdato for match Herefter: Løbende opfølgning fra os Hotline med rådgivning om stort og småt HOTLINE: Susie Skov Nørregård: tlf: 33 93 43 83, e-mail: sus@foreningen-nydansker.dk

Aktiviteter Mentorkursus Mentorevents – fagligt input, netværk, erfaringsudveksling Andre relevante arrangementer og oplæg Nyhedsmail – nyt fra korpset, relevant viden, invitationer

LinkedIn netværksgruppe Navn: Erhvervsmentorkorps – meld jer ind! Bruges til: Spørgsmål om mentorskab Erfaringsudveksling/gode råd Bed om hjælp fra andre mentorer Dele relevant viden/artikler Udbyde kompetencer, som andre kan trække på

Mentors roller og opgaver

Mentor kan være: Katalysator - sætter ny læring i gang Sparringspartner – indgår i dialog. Spejler og udfordrer Rådgiver – videregiver viden og erfaring (når det er relevant!) Coach - afdækker problemstillinger og handlemuligheder Kritiker - giver konstruktiv kritik og feedback Løftestang - sætter fokus på styrker, kompetencer og succeser (anerkendende tilgang) Netværker - støtter mentees udvikling og brug af netværk og giver evt. referencer Motivator – støtter, roser og opmuntrer mentee (og bruger pisken) Rollemodel og historiefortæller - inspirerer mentee gennem historier og handlinger

Mentorkarrusellen Styrende og dirigerende Intellektuel læring og udvikling Ikke-dirigerende Følselsesmæssig støtte (David Clutterbuck)

Mentorforløbet

5 trin i mentorforløbet Skab tillid og fortrolighed Afdæk målsætninger og ønsker Find ud af, hvor mentee står lige nu Hjælp mentee til selv at sætte realistiske mål Hjælp mentee til at finde veje til at nå målene

Trin 1 Skab tillid og fortrolighed Hvordan tager du imod mentee?

Hvad møder mentees? De bliver set som: Udlændinge Der ikke taler dansk Der har en tvivlsom uddannelse Der måske er lidt mindre intelligente (pga. begrænsede danskkundskaber) Stereotypen på deres nationalitet (ex Skip Bowman, som blev tvunget til at bryde på en tømmerflåde – Crocodile Dundee) Sproget kan være en kæmpe barriere, og der bliver brugt tid på det Der er rimeligt stor skepsis overfor udenlandske uddannelser (ex: diskussion mellem 2 virksomheder, der ansætter kommunikationsfolk – de ansætter folk fra journalisthøjskolen til én type jobs og folk fra handelshøjskolen i en anden type jobs. De kan hver især det og det) Man kommer nemt til at tale ned til folk, der taler dårligt dansk (citat fra mentor:

Afstem forventninger Afstem forventninger Hvor mødes I? Hvor mødes I? Hvad vil I lære? Hvad kan I give? Afstem forventninger Hvor mødes I?

Forventningsafstemning Tag udgangspunkt i samarbejdsaftalen Brug den nødvendige tid på den Brug den løbende som arbejdsredskab OBS: aftal slutdato for forløbet og send den til Foreningen Nydansker

Trin 2 Afdæk målsætninger og ønsker Trin 3 Find ud af hvor mentee står lige nu

Løsningsfokuseret dialog Find de områder, der er relevante for mentee Undersøg hvor mentee står nu – vurdering af alle områder med karakter fra 1-10 Spørg ind til vurderinger Sæt mål for hvert område Spørg ind til målene Prioriter hvilke områder I skal arbejde med Lav sammen en handlingsplan

Løsningsfokuseret dialog Synliggør udvikling Spørg ind til hvordan mentee har flyttet sig fra 2 til 4 på skalaen inden I taler om, hvordan man kommer højere op. Pointen er, at man synliggør den udvikling der har været og viser, at udvikling faktisk er en mulighed, selvom man ikke ligger højt.

Anerkendende dialog Skab en positiv forandring ved at: Flytte fokus til det positive Sætte fokus på mentees kompetencer, styrker og succeser Finde frem til mentees motivation Starte med målet og ikke problemet Mentors opgave er at: Skabe et positivt rum for samtale Lytte efter det, der virker Holde fast i det, der virker, begejstrer, motiverer Fremhæve og fastholde mentees rolle i succeser

Trin 4 Hjælp mentee til selv at sætte realistiske mål

De gode mål S - specifikke M - målbare A - accepterede og attraktive R - realistiske T - tidsbegrænsede E – energiskabende

Trin 5 Hjælp mentee til at finde veje til at nå målene

Andre redskaber

Logbog Mentor Refleksioner og idéer Aftaler og spørgsmål Fokus på egen læring Mentee Reflektioner og idéer Ting der virker (succeshistorier) Spørgsmål til dansklærer

Brug det I kender Rollespil SWOT analyse Udviklingsplan Situationsanalyse Livslinien ... Prøv jer frem og brug det, der virker

Opmærksomhedspunkter Læg ikke jeres egne ambitioner over på mentee Mentee skal kunne følge med (læg det rette tempo) Du skal ikke overtage mentees ansvar for sig selv. Det er mentee selv, der skal ændre sin situation. Du skal støtte mentee i at finde en god måde at gøre det på Vær opmærksom på jeres egne grænser – personlige og faglige Pas på du ikke brænder ud som mentor Vær opmærksom på forestillinger og fordomme

Inden mentee stopper Interkulturel kompetence

Kulturgrammatik Lært i: Familien Skolen Samfundet >> Grundlæggende værdier og holdninger Rigtigt – forkert Godt – ondt Umiddelbare reaktioner

Filtre Kulturelt filter Sprogligt filter Alders filter >> Fordomme Misforståelser

Hvad kan I gøre? Søg indsigt og viden før du bedømmer Kommunikation Vær opmærksom på filtre Tal om, om I har forstået tingene på samme måde Gentag det, mentee siger med dine egne ord Få mentee til at skrive kort referat af møder Tal om det, hvis I synes, der er problemer

Tak for i dag! Brug vores hotline: 33 93 43 83 / sus@foreningen-nydansker.dk