Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Advertisements

Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Anskaffelse af ny teknologi
Hvilken forskel gør spørgsmål?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
RBU Jon Kristian Lange.
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Workshop almene boligdage
FOKUS! På vores udvikling.
Dataindsamling og kildebearbejdning
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Kreative metoder Henriette Lungholt
Hvad er en brugergrænseflade
deltagere - Styret interview - Afgrænset emne - 1 til 2 moderatorer timer - Optages på lyd eller video.
Om feedback og tilbagemeldinger
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Kvantitative metoder
Hvor der er fokus på klimaet.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har givet?
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Introduktion til Access (Access, del 1)
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
Readability test i praksis Gitte Matzen. Baggrund Parallelregistrering indsendt nov Original: Ukompliceret kendt tabletprodukt (hvor der ikke.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Refleksioner og opsamling ift. i går
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
- Et par tommelfingerregler
Documentation methods
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Etikken halter bagefter Accelereret hastighed -antallet af teknologiske nyskabelser per tidsenhed vokser Ukendte konsekvenser Ingen erfaring at læne sig.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
Kvalitative metoder.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Spørgeskema som værktøj
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Metoder og produktion af data
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe? Hvem skal interviewes, Hvordan skal de rekrutteres, hvor skal det foregå, hvor mange grupper skal gennemføres og hvad skal de spørges om?

Hvem skal deltage? Fokusgruppen må hverken være for Homogene / heterogene Du bestemmer kombinationen af testdeltagere Man kan skabe sin egen sandhed ved at skabe sin egen test! Skal en fokusgruppe bestå af folk som kender hinanden eller fremmede for hinanden? Målet er at indsamle data!

Rekruttering Rekruttering består af tre ting: Afgøre målgruppen Finde repræsentanter af målgruppen Overbevise dem til at deltage i din undersøgelse

Rekruttering Processen hvor man finder, inviterer og planlægger de rigtige personer til ens undersøgelse kaldes rekruttering Dårlig rekruttering kan forårsage at ens undersøgelse bliver ubrugelig Det man ønsker er de ”bedste” folk! Et hvert produkt har sin målgruppe fra brødristere til forsvars missiler!

Rekruttering Selektiv udvælgelse (ikke nødvendigvis en ven) Benyt screeningsspørgsmål Venner Venners venner kollega Rekrutteringsbureau

Hvor mange deltagere? Hvor mange deltagere i en gruppe? Hvor mange grupper? Antal deltagere i en fokusgruppe 6 – 12 personer Antallet af deltagere skal afspejle sig i typen af undersøgelsen Mængden af data er i forholdet til størrelsen på fokusgruppen!

Vælg din målgruppe En målgruppe profil udarbejdes før rekrutteringsprocessen starter. Start Med: Demografi Web brug Teknologisk profil Ønsket er at ende op med gode deltagere til ens undersøgelse

Hvor skal der testes? Lokaliseringen af fokusgruppen vil påvirke empiriproduktionen Er folk klar til at rejse for at deltage? Lokalisering: Neutralt Emnerelevant Hjemme privat Kvalitativ dataproduktion fortsætter indtil man ikke længere får nyt vigtigt information 1 – 3 timers varighed

Strukturering Typer af roller: Moderator Observatør Hjælper Fokusgrupper 3 modeller: Den løse model (åbne starts spørgsmål) Den stramme model (Specifikke spørgsmål) En tragtmodel (en blanding af ovenstående)

Online fokusgruppe Mange af de samme regler gælder også online Online fokusgruppe burde ikke hæmme Deltagerne skal være online Synkront / asynkront Fordel: Alt er skriftligt dokumenteret Det kan være nemmere for deltagerne Ulempe: Kropssprog (general observering) Kan være svært for moderator at styre Anonymitet kan være svær at love

Etik ved fokusgrupper Der er etiske aspekter med fokusgruppeinterviews, som der er med al forskning med mennesker Grundlæggende handler etik i forbindelse med fokusgrupper om fire ting

Etik ved fokusgrupper Anonymitet Viden omkring formål med fokusgruppen Holde hvad man lover God behandling

Anonymitet Tilsløring af alt materiale Der bør involvere en forsikring om at ingen høre de originale bånd eller originale udskrifter

Viden omkring formål med fokusgruppen Deltagere skal oplyses klart omkring hvad projektet handler om Deltagerne skal vide hvad der kommer ud af deres deltagen

Holde hvad man lover Derfor skal man ikke love mere end hvad man har tænkt sig at holde Det handler om at være realistisk, men også at være fair og give noget igen

God behandling Opfør dig almindeligt, menneskeligt og ordentligt Det vil hurtigt sprede sig hvis en deltager har haft en dårlig oplevelse (eks. moderator, interviewer)

Fokusgrupper Fordel: Billig og hurtig metode at indsamle detaljeret data fra flere personer Interaktionen stimulerer til nuancerede og dybtgående udsagn Mere underholdene end alm. interviews Ulempe: Antallet af deltagere gør at Spørgsmål/temaer bliver begrænset Det kan være svært at styre processen ved konflikt

Litteratur Bente Halkier Fokusgrupper, 2002 ISBN-13 978-87-593-0912-4