Per Clausen, Uddannelsesnævnet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Planlægningsmodeller i det ny AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen.
Advertisements

VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Head of Education - PostNord
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Hvordan påvirker VEU rådets arbejde et AMU og VEU under forandring? BAI konference 18/
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Kraftvarmeværkens rolle i fremtidens energisystem Lykke Mulvad Jeppesen
Mærsk Nielsen HR EPOS konference Styrket indsats overfor deltagere med læse- og skrivevanskeligheder EPOS formidlingskonference Mandag d. 25.
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
S perleder Sammen om sport Et 3-årigt projekt støttet af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ʊ.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Talent og kompetencer i verdensklasse Seminar den 23. juni 2011 om vækst og beskæftigelse i Østdanmark v/direktør Joost Nielsen, Regional Udvikling.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
STRATEGI FOR MUDP INTRO Et enigt Folketing vedtog i februar 2015 lov nr. 130 om Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP).
Aftagerforventninger – og problemstillinger vedr. professionsmasteruddannelser v/ Direktør Per B. Christensen.
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Væksthus for netbaserede undervisning v. Robin Leutert og Camilla Nørgaard.
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
Form, space and order Planen Arkitektur, 4 semester.
Udbud på velfærdsområdet -   ?
- Inspiration til ledere i jobcentret
Dialogforum - Engrosmodel
Efterspørgslen i den maritime industri
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
AMU _ FKB 2258 Omfang på HåndværkerAkadmiet 54 virksomheder besøgt
Den virksomhedsrettede integrationsindsats
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
DUBU Superbrugerrollen
BAI konference 2016 Velkommen Konferencens temaer Hyggesnak
Kommunernes økonomistyring
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Bilag 1. Forandringsteori for projekt FVU fra A til Z
Digitaliseringsstrategi
Læring og forbedring af patientsikkerheden
3 partsaftaler Forebyggelse af rekrutteringsudfordringer
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
TURs STRATEGIKONFERENCE 2017.
Tro på dig selv - det gør vi
Handlingsplan for øget gennemførelse
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Paradokser og skismaer i voksenuddannelsessektoren
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Bofællesskabet Stavnholthave
EASY-P Konference Digitalisering.
Regeringens udspil om reform af de forberedende uddannelser ”Tro på dig selv – det gør vi” 31. maj 2017.
Samspil mellem nationale, regionale modeller og kommunale modeller
Ekspertgruppen for voksen,- efter,- og videreuddannelse
International økonomi for matematikere
Michael Brockenhuus-Schack, Formand for Landbrug & Fødevarer
Praksisnær praktikpladsformidling
MUNDTLIG FREMSTILLING
Master i Projekt- og Innovationsledelse
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Diplomuddannelserne og professionshøjskolerne og videregående VEU
Netværk Dagtilbud & Skole.
BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias
Udvikling af centralbiblioteket
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Nils Agerhus Direktør Uddannelses- og Forskningsministeriet
Drøftelse i VEU-rådet om AMU-udbudsrunde i 2019
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
TREPARTAFTALENS FORVENTEDE BETYDNING FOR SOSU SKOLERNE
AMU og trepartsaftalen - et perspektiv
”Trepartsaftalens betydning for skolerne og efteruddannelsesudvalgene”
Værktøj: Projektets organisation
Økonomisk Bæredygtighed
Præsentationens transcript:

Per Clausen, Uddannelsesnævnet Efteruddannelsesudvalgenes perspektiv på, hvilke udfordringer og muligheder der er for AMU-udbydere i den ny og mere fleksible kursusportefølje Per Clausen, Uddannelsesnævnet 20-06-2018 EUU perspektiv på udfordringer og muligheder for AMU-udbydere i den ny og mere fleksible kursusportefølje.

Fleksibilitet Virksomhederne efterspørger fleksibilitet, og det forstår jeg bl.a. som: At kompetenceudviklingen kan ske på det ønskede tidspunkt/periode At kompetenceudviklingen foregår på den måde og på det sted, der passer virksomheden bedst At kompetenceudviklingen er praksisnær, og indeholder de og kun de elementer, der er behov for herunder, at elementer, som kursisten i forvejen behersker ikke indgår i kurset At kompetencen anerkendes, så den kan indgå i et videre uddannelses- perspektiv (sammenhæng i uddannelsessystemerne) Ufaglært – faglært, faglært - erhvervsakademi 20-06-2018 EUU perspektiv på udfordringer og muligheder for AMU-udbydere i den ny og mere fleksible kursusportefølje.

AMU-udbydernes muligheder Trepartsaftalen forbedrer samlet set AMU-udbydernes muligheder Teoretiske muligheder Perfekte på nær enkelte undtagelser Faktiske muligheder begrænses af Manglende økonomisk bæredygtighed På mange områder lille volumen Manglende digitalisering Rammebetingelser, der ikke er tilpasset til digitalisering 20-06-2018 EUU perspektiv på udfordringer og muligheder for AMU-udbydere i den ny og mere fleksible kursusportefølje.

Muligheder AMU kan foregå på alle tidspunkter - og med alle afviklingsformer – herunder digitalt - og hvor det passer virksomheden Èn indgang til VEU og integration af VEU-godtgørelse Forhøjelse af VEU-godtgørelse til 100% Taksteftersyn Strategisk indsats for digitalisering af AMU 4-årig forsøgsordning med VEU-godtgørelse ved digitale læringsforløb Tests 20-06-2018 EUU perspektiv på udfordringer og muligheder for AMU-udbydere i den ny og mere fleksible kursusportefølje.

Den ny og mere fleksible kursusportefølje. Færre og bredere kurser - Kombination af AMU med IDV og VVU + Delmål + Kollektiv afkortning (-) 20-06-2018 EUU perspektiv på udfordringer og muligheder for AMU-udbydere i den ny og mere fleksible kursusportefølje.

Færre og bredere kurser. Mindre udbud til smalle segmenter Bredere kurser rammer ikke kompetencebehov præcist Kursister skal i højere grad kunne foretage transfer til egen kontekst Vi går fra ”FØTEX” til ”NETTO”. Kunderne kan ikke finde det fulde sortiment og må derfor shoppe flere steder. Giver det større fleksibilitet og overskuelighed for virksomhederne? 20-06-2018 EUU perspektiv på udfordringer og muligheder for AMU-udbydere i den ny og mere fleksible kursusportefølje.

Delmål. Delmål indebærer flere mål HAKL´s kursusportefølje er i forvejen opdelt i ”delmål” Delmål øger fleksibiliteten – nok især for store virksomheder 20-06-2018 EUU perspektiv på udfordringer og muligheder for AMU-udbydere i den ny og mere fleksible kursusportefølje.

Kollektiv afkortning. Vi har manglet mulighed for kollektiv afkortning Konstruktionen er ikke operationel Bør kunne kombineres med en ”førtest” = RKV og merit Sluttest bør kun omfatte mål for det afkortede kursus Anvendes næppe af udbydere på HAKLs område i nuværende form. Oplagt til digitalisering 20-06-2018 EUU perspektiv på udfordringer og muligheder for AMU-udbydere i den ny og mere fleksible kursusportefølje.

Udfordringer. Manglende volumen aflysninger og færre udbud => mindre fleksibilitet mindre fleksibilitet i afholdelsesformer Manglende økonomisk bæredygtighed => færre udbud Manglende digitalisering hos udbydere => mindre fleksibilitet Rammebetingelser ikke tilpasset digitalisering Leverancesystemerne RKV Tests Aflønningssystemer for undervisere Ikke mulighed for digitale før-tests (RKV-tests 20-06-2018 EUU perspektiv på udfordringer og muligheder for AMU-udbydere i den ny og mere fleksible kursusportefølje.

Digitale leverancesystemer. Når aktiviteten falder, så kan digitalisering skabe fleksibilitet og kvalitet Manglende digitale leverancesystemer hæmmer digitalisering og fleksibilitet Oligopol-dannelse hæmmer konkurrencen og kvæler de mindre udbydere Decentral udvikling af LMS-er og digitale uddannelser spilder ressourcer og skaber ikke tilstrækkelig kvalitet Vi mangler i allerhøjeste grad en strategi for digitalisering 20-06-2018 EUU perspektiv på udfordringer og muligheder for AMU-udbydere i den ny og mere fleksible kursusportefølje.

Tests. Muligheder. Kan skabe fleksibilitet i.f.t. efterfølgende uddannelse Kan skabe troværdighed Kan understøtte kvalitet igennem harmonisering Trusler. Tests kan hæmme tilpasning af AMU-kurser til kursisternes behov Manglende ”førtest” indebærer stor spredning i kursisters niveau Decentral afvikling af tests på udbydernes præmisser Manglende testplatform vanskeliggør digitale tests => øget bureaukrati og stort ressourceforbrug 20-06-2018 EUU perspektiv på udfordringer og muligheder for AMU-udbydere i den ny og mere fleksible kursusportefølje.