Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Putting it into Practice Få det omsat i praksis. Putting it into Practice Få det omsat i praksis Arrangementer Modificerede spil.
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af Kompetencedelen April 2012 Ved.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
I dag er temaet Visualisering
KP Explorer - personlighedsprofil
Psykoedukation til unge i OPUS
Manuelle målstyrings-tavler
Udlægning af en ny cache
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Mentaltræning Målsætning
En konsulent er : • -En praktiserende læge • -der er ansat af Regionen • der har en særlig viden eller erfaring indenfor et eller flere områder. • der.
Skabelon til EGU-præsentation målrettet unge i målgruppen
Supervision og faglig feedback
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Forældremøde for U maj 2012 Dagsorden • Formålet med Play & Stay konceptet • Turneringsformater for u10 og u8 • Mål med træningen – selvtræning •
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Gruppeudvikler konceptet v/ Thea Björklund Larsen.
SÅDAN FÅR VI ALLE TIL AT FØLE SIG VELKOMNE I UNGDOMMENS RØDE KORS
Relationer – børn og voksne
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Relationer – Omgangstone
Vejlederens kommunikation
Workshop Motivation og fokus på målet
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Vælg et flaskepost tema. Flaskepost nr.: Tema :________________________________________ Skriv 3 ord: ______________________ ________________________ ____________________.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Læsning.
SPEJDERNES LEJR 2012 Ildsjæle - rundt om lejren. Spejdernes Lejr 2012 HVEM OG HVOR MANGE Hvem: De spejderkorps i Danmark Forventet deltagere på lejren.
Sådan bruger du præsentationen
Klubledermøde - Syd 1. Juni Motion & Foreningsliv … 4 fokusområder i 2015 Klubudviklingsprojektet bliver en success Fastholdelse af unge I overgangen.
Velkommen! Trænerrollen, pædagogik, grundlæggende teknik og øvelser
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Frivilligpolitik Politisk Indsatsområde Organisationsudvikling Frivilligpolitik for medlemsorganisationer i Friluftsrådet.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Antropologisk Undersøgelse af Vejle Roklub 2015 DFfR hovedgeneralforsamling 2016 Christopher Furlan.
SPOR 3: STRATEGISK BRUG AF SOCIALE MEDIER Joakim contentmarketing.dk.
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
SUF - gevinstrealisering
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
VoksenBadminton… Er det noget for jer?
Adfærdsdesign: Sådan bruger du værktøjerne
Kort om adfærdsdesign ‹nr.›.
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
BADMINTON Netværksmøde foråret
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Fra anledning til udvikling
torsdag den 11. april 2019 Basen
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn

Hvorfor arbejde med Begynderrejsen? Fordi mange melder sig ind i kano- og kajakklubber – og næsten lige så mange melder sig ud i løbet af de første par år! Fordi vi gerne vil bruge udnytte vores frivillige ressourcer bedst muligt. Hvis de nye medlemmer bliver bedre integreret i klubben, forbliver de medlemmer i længere tid, og i får mere ud af de kræfter, i lægger i frironingsforløbet.

Hvad er Begynderrejsen? Begynderrejsen er et koncept for rekruttering og især fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber. Vi tager udgangspunkt i en begynder, Kajak-Kaj (eller Katja) Kaj oplever mange ting på sin rejse; fra han får lyst til at ro kajak eller hører om jeres klub til, at han har været medlem i 3 år. Vi har fundet ca. 30 kritiske øjeblikke i Kajs rejse, der alle sammen har betydning for, om Kaj bliver godt integreret i klubben. I kan som klub påvirke Kajs adfærd, så han får en god rejse.

30 handlinger i Kajs rejse – som vi kan påvirke Fra i er klar til at tage imod nye medlemmer, over Kajs første møde med klubben, introduktionsforløb og frigivelse, til Kaj er integreret i klubben og har været aktiv roer i 3 år

Eksepler på handlinger

Det er Kajs rejse, men vi kan hjælpe ham på vej ved at tale til aben i stedet for jakkesættet. Vi er blevet trænet i at tænke rationelt (jakkesættet), men det kræver meget af os, så vi foretrækker at tænke som aben, hvis vi har muligheden. Jakkesættet Analytisk Rationel Langsomt Bevidst Abstrakt Køligt Aben Intuitivt Irrationel Hurtigt Automatisk Konkret Varmt

Hvis vi taler direkte til aben, skal modtageren ikke anstrenge sig så meget. 3 Principper: Tid og kontekst – Kaj er mere modtagelig for, hvad vi har at sige, hvis vi møder ham på det rigtige tidspunkt i den rigtige sammenhæng. Motivation – er super vigtig, men det er sjældent tilstrækkeligt alene at være super motiveret. Der er langt fra ”Jeg vil ro mere” (typisk jakkesæt) til at Kaj ror regelmæssigt. Lethed – vi gør det let for Kaj at gøre det, vi gerne vil have ham til.

Hvem er Kaj – eller Katja? Hvis i gerne vil arbejde med at tiltrække og fastholde bestemte målgrupper, kan i kort beskrive Kaj eller Katja; køn, alder, bådtype, enlig/familiemenneske osv. Hvis ikke i vil arbejde målrettet mod en bestemt målgruppe, springer i dette trin over.

En rejse med 30 handlinger Det er Kaj, der skal gøre noget – men Klubben kan hjælpe ham Hvor gør klubben allerede i dag noget for at hjælpe Kaj på vej? (grøn) Hvor kan i gøre det bedre? (rød) Nytårsroning! Integration af medlemmer tager lang tid! Integration af medlemmer tager lang tid! Klubben har fokus på instruktion. Der er styr på det meste. Der var lige noget, klubben gerne ville have på!

Hvad vil vi arbejde med? Vælg 3-4 af Kajs handlinger, i gerne vil arbejde med. Tag udgangspunkt i handlingerne på de røde Post-its. Er der tidspunkter, hvor Kaj bliver ladt helt i stikken, og han må klare sig selv? Er der noget, i har talt om, i gerne vil gøre bedre? Er der noget, der lyder sjovt at arbejde med?

Hvilke barrierer er der for, at Kaj udfører de udvalgte handlinger? Eksempel på ønsket handling: Kaj ror sin første tur på egen hånd, efter han er blevet friroet. Barrierer: Kaj har svært ved at tage sig sammen til at komme ud. Kaj er usikker på at ro alene. Kaj har svært ved at tage begynderkajakken ned fra øverste hylde. Hvilke barrierer har Kaj for de handlinger, i har udvalgt? Arbejd med én handling ad gangen eller del jer op i grupper. Skriv ned!

Brug adfærdsprincipperne til at overvinde barriererne Tid og kontekst Motivation Lethed #3 Velkommen #14 Spejling #23 Gør det let #5 Følg op #15 Konsistens og forpligtelser #24 Fremdrift #6 Timing #20 Fra abstrakt til konkret #30 Praktiske barrierer #9 Feedback #21 Gør det personligt #31 Relattioner

Brug adfærdsprincipperne til at overvinde barriererne Hvordan kan man bruge den viden, der står på postkortene til at overvinde de barrierer, i har fundet for jeres udvalgte handlinger? Hvordan ser det ud i praksis i netop jeres klub? Lav en handlingsplan for hver enkelt udvalgt handling, i gerne vil arbejde med. Hvad skal der gøres? Hvem gør det? Hvornår skal det gøres? Lav aftaler og skriv ned!

Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn