Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Advertisements

Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Tema A – et fagligt løft af folkeskolen. Formål Udarbejde konkrete modeller for hvordan skoledagens rammer bliver for eleverne og medarbejderne efter.
Indberetning til Tilbudsportalen Sociale tilbud Undervisning Socialtilsyn Nord Februar 2015.
Mille Wilken Bengtsson 28. april 2016 Godt samarbejde med borgere.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Borgerinddragelse, motivation og progression, når borgeren har en psykisk lidelse Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden Psykiatrisk.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Pierre Bourdieus (1930 – 2002) Jan Christiansen Sosu Fyn.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Skolebestyrelsens rolle  Kontinuerligt arbejde med skolekultur under paraplyen ’Forpligtende fællesskaber’ med afsæt i Værdigrundlag og Målsætning Uddrag:
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Forslag fra arbejdsgrupperne
Ungdommens Folkemøde
Præsentation af resultaterne fra
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Hel Fritid i Sønderborg Kommune
Læring gennem registrering og indberetning
Sundhed, forebyggelse og sundhedsfremme
Det gode skolelederliv - vilkår for god skoleledelse
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
Fælles ledelsesgrundlag
Sundhed på 1. Hovedforløb 2013
VELKOMMEN Informationsmøde Skole & Fritid
KLIK - webinar Arbejdsgange og opgaver
FNs Verdensmål Hvad går de ud på? Hvorfor er de vigtige?
Fremtidens sundhedsvæsen – nyeste udspil fra Danske Regioner
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Addiktiv sygepleje. Landskursus 2016
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
SUMO - analyse.
Tendenser i forældresamarbejdet
Rammesætning for dagen
Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
Den vigtige oversætter
Vi får det vi måler på! Hvad måler vi på? januar 2019.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Planerne for uddannelse i STADS
Innovation i humanistiske fag
Region Midtjyllands opgave
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Netværk Dagtilbud & Skole.
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Formålet med kommunikationsstrategien
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Velkommen til ROADSHOW i GeoDanmark!
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Nyt Geodata-info Workshop SDFE 9. januar 2018.
Socialtilsyn Nord - Årsrapport 2018.
for sociale tilbud på psykiatri- og misbrugsområdet 13. maj 2019
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
MIKRO-PROJEKTMODELLEN
Præsentationens transcript:

Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere hvad ‘mental sundhed’ for borgere i Botilbud Ebberød er, og kan betyde. Formål: Formålet er i første omgang at skabe fælles bevidsthed om begrebet, hvor ud fra vi kan handle og måske også forstå de indsatser, vi allerede foretager, som en eventuel understøttelse af borgernes ‘mentale sundhed’.

Succeskriterier At vi i Botilbud Ebberød forstår begrebet mental sundhed og ved, hvordan vi kan understøtte borgernes mentale sundhed. At vi ved, hvilke af vores nuværende indsatser, der er eksempler på arbejdet med mental sundhed. At vi har taget stilling til, om vi vil arbejde yderligere med mental sundhed.

Fremtidens boformer Projektet er sat i gang af Fremfærd – Borgere med Særlige Behov med KL og Socialpædagogerne som projektledere. DEFACTUM i Region Midtjylland er udførende. I projektets første fase har DEFACTUM kortlagt og beskrevet ni eksempler på god praksis fra hele landet, som i projektets næste fase skal afprøves og videreudvikles. Det er denne fase, vi er en del af.

Det brede sundhedsbegreb Sundhed er andet end gulerødder og motion!!! Det brede sundhedsbegreb kom ind i den faglige tænkning omkring 1970. Hvor der generelt i samfundet blev et langt større fokus på forebyggelse og fremme. Ligeledes blev det i langt højere grad det enkelte menneske som var primær ansvarlig for sin egen sundhedsfremme. Tidligt har sundhed været = fravær af sygdom, og rettet mod medicinsk ekspertisetilgang.

WHO’s definition: ”Er sundhed ikke blot fravær af sygdom og svaghed, men også en tilstand af fuldstændig, psykisk og socialt velbefindende” Sundhed er: ”de processer der skaber, udvikler og fastholder sundhed hos det enkelte menneske i en gruppe eller i samfundet” Det brede sundhedsbegreb er et dynamisk sundhedsbegreb hvor krop og psyke hænger sammen.

Så sagt med andre ord SYGDOM er hvordan man har det SUNDHED er hvordan man ta’r det

Hvad betyder dette for vores praksis Vi er ofte dem, der kan skabe sammenhæng (målgruppen er afhængig af os til at skabe dette) At vi kan omsætte det brede positive sundhedsbegreb i borgerens perspektiv. Egne normer og værdier i skraldespanden. Enighed ift. fælles retning for den enkelte (og det er svært) At vi er meget bevidste om spændingsfeltet mellem selv- og medbestemmelse kontra omsorgssvigt. At vi opstiller realistiske målbare mål (og hvordan gør man så det?) Start med små skridt – arbejde med nærmeste udviklingszone. Fx mål som allerede er i indsatsplanen fra myndighed. (delmål)

Menneskesyn Værdigrundlag Et menneske er aktivt kommunikerende og virksomt sammen med andre mennesker, og alle har behov for emotionel imødekommenhed fra omgivelserne. Værdigrundlag Agtelse for et andet menneskes værdighed er grundlæggende i forståelsen af den professionelle omsorgsopgave og den må komme til syne i alle pædagogiske handlinger.

Professionsberedskab Ethvert menneske rummer flere ressourcer og kapaciteter, end det umiddelbart kan iagttages i det daglige pædagogiske arbejde eller via standardiserede funktionsbeskrivelser. (5 minutters summen 2 og 2) Hvordan ser I sammenhæng mellem vores metode og mental sundhed?

Kort opsamling Vi har høj faglighed Det betyder at: Vi er stolte og professionelle i vores tilgang til arbejdet. Vi er opdaterede med den seneste faglige udvikling, med fokus på vores fælles metoder og omsætter det til pædagogisk praksis. Vi møder borgerne der, hvor borgeren er i sin livssituation.