Jagten på den excellente kommunikationskultur i Børn og Unge

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Oplæg til arbejdsgruppe vedr
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Børnemiljøvurdering 2013 Trinitatis Menigheds Børnehus
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Bokstav børn.
Er mit barn klar til skolestart ?
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Informationsmøde ny skolestartere 20. november 2013
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Elektroniske medier Hvordan anvendes elektroniske medier til at styrke kommunikationen mellem forældrene og skolen? Ordrup skolebestyrelses debatforslag.
Rekruttering af frivillige ledere MBU’s Årsmøde 2007.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Det gode klasserådsarbejde
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Relationer – børn og voksne
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Nye mad- og bevægelsesvaner i klassen
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Alle børn er alles ansvar
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Skolebestyrelsen Havnbjerg Skole Skolens Værdisæt – i korte træk Mål “Skolen skal være et sted, hvor alle trives til glæde og gavn for et godt læringsmiljø.”
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Børn og voksnes rettigheder.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Inklusion Fokus: Udsatte unge og samarbejde med kommunerne Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
SSP Køge 1 Aftens program Intro om SSP, samt formålet med i aften Opdeling i grupper (dilemmakort) ej være sammen med egen familie) Find 3 ting, som gruppen.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Fleksible fællesskaber
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
- Kom tættere på dit barns skolegang
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Den gode tone Lse.
Tendenser i forældresamarbejdet
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Den gode tone Lse.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Information om Aula til forældre
Præsentationens transcript:

Jagten på den excellente kommunikationskultur i Børn og Unge Kvalitativ undersøgelse fra 2018

Kommunikation og videndeling anno 2018 At se mening - Hvornår oplever jeg, at vidensdeling giver mening? At mestre opgaven - Hvordan mestrer jeg mine opgaver/hvordan deler jeg viden? 48 interviews Situation Problem At høre til - Hvordan samarbejder jeg med andre, og hvilken betydning har min oplevelse af at høre til for måden jeg deler viden på? Mulige potentialer Hvordan bliver jeg mødt, når jeg deler min viden? Hvordan kan Børn og Unge styrke videndelingen?

Oversigt over dataindsamling Ledere Lærere Pædagoger Forældre skole dagtilbud Børn 1 DT- leder 1 skoleleder 1 FU- leder 2 pæd. Ledere 1 fritidsleder 1 adm. Leder 1 teknisk service leder 8 deltagere 2 x indskoling 2 x mellemtrin 1 x udskoling 6 deltagere Pædagoger fra 5 x Dagtilbud 1 x Klub 2 x SFO Køn Alder Baggrund +/- aktiv i bestyrelse Land/by 3 bydelsmødre 10-12 deltagere +/- medlem af skolebestyrelse 12 børn Indsamlet via fokusgrupper, enkelt- og parinterviews

Lederne siger… Vidensdeling er et fælles ansvar. Lederen skal gå foran som den gode rollemodel Uens kommunikationspraksis Personbåret/til tider lystbetonet/tilfældig Fokus på bedre organisering af kommunikation bl.a. aftaler Usund mailkultur- oplever at indtage en gatekeeperrolle, der sorterer uvæsentlig information fra Lav klare bestillinger på mail og bedre tone

Pædagogerne siger… Forventningsafstemning skaber ro og mindsker misforståelser hos medarbejdere og forældre Større tydelighed omkring, hvorfor vi gør som vi gør Indbyrdes forældresnak kan skabe misforståelser For mange kanaler at forholde sig Forvaltningen skal lave bedre vejledninger

lærerne siger… Uens kommunikationspraksis på skolen Personbåret/til tider lystbetonet Informationer ligger tilfældige steder + informationsmængden er stor Ny vidensdelingskultur på vej på skolerne Som nyuddannet kan det være sårbart at opsøge og dele viden Skab smidigere overgange i forbindelse med skifte Er det godt nok til at blive delt? (undervisningsforløb)

forældre i dagtilbud siger... Vuggestue Har mit barn sovet, spist, drukket? Børnehave + Hvordan trives mit barn socialt? Flere billeder/film Lærerplanstemaer Forældre vil gerne bakke op om arbejdet med lærerplanstemaer, hvis det er kort og overskueligt Vi kan se, at I har travlt. Vi vil ikke forstyrre jer. I må gerne være endnu mere tydelige omkring jeres forventninger til os Misforståelser i overleveringerne Flere forældre er dårlige til at melde tilbage ved ferie/sygdom Billeder/film: En krog til at komme på Forældreintra og mindsker forældrenes behov for garderobesnak

Skoleforældre siger… Skolen skal blive bedre til at fortælle de positive fortællinger. Ofte er det udfordringerne, der fylder. Forældrene efterspørger, at skolen får en kommunikationsstrategi. Kommunikationen er for personbåret, og informationsniveauet er for uens. De bliver i tvivl om, de får den nødvendige viden? Graduér kommunikationen efter væsentlighed Skriftlig formidling: Årsplaner, nyhedsbreve, nationale tests i kortform Læreren må gerne være først til at invitere forældrene til samarbejde

FORÆLDRENE SIGER… ”Nogle gange, hvis der kommer et billede af min datter, så er det bare rart. Så kan jeg se, hvad de laver – dét dér, det er min datter!” ”Jeg vil gerne vide, at når hun nynner en eller anden melodi, der er så pivfalsk, så er det, fordi de har haft et eller andet tema dernede, så når hun sidder og kigger forventningsfuldt op på mig: ’Kom nu mor, den kender du da godt’ […] så vil jeg gerne vide, hvad det er, de arbejder med” ” Nogle gange siger de til mig, at jeg bare skulle have ringet - men jeg vil jo heller ikke forstyrre jer, jeg vil bare gerne have, at I vidste det”

Børnene siger… 4. Det er både mit og lærernes ansvar at dele viden Store ”ting” er lærerens ansvar, mens det er børnenes ansvar at fortælle, hvordan de har det Det er svært at dele informationer, som er dårlige f.eks. en dårlig karakter 5. Tillid gør, at vi betror os til jer De ældre børn deler i højere grad med forældre og venner 6. Hvad skal de voksne have af vide? Skolen skal fortælle forældrene, hvis det går dårligt Skole og dagtilbud kan blive bedre til at fortælle de gode historier. Det er mest børnene, der gør det. Personalet fortæller kun, hvis det er virkeligt godt.

Børnene siger….. 7. Kommunikationen mellem barn og voksen kan blive bedre, hvis De voksne ( lærere/pædagoger/forældre) bliver bedre til at spørge: ” hvordan er/har din dag været?” Nogle gange er det svært selv at skulle starte samtalen Vi skal lære hinanden bedre at kende!

”De voksne ikke kigger ned i deres telefon”. Børnene siger…. ”De voksne ikke kigger ned i deres telefon”. Dreng 5 ”Jeg tror, at hvis det er sådan større ting, så er det nok mere lærerens ansvar, men hvis det er sådan nogle små drillerier, nogen der driller sådan lidt, så er det nok mere ens eget ansvar”. Dreng 3 ”Altså, det er nok bedst at snakke om tingene, fordi man nemt kan misforstå tingene over besked. Jeg tror, at der er færre misforståelser ved mundtlig kommunikation”. Pige 3

OPSAMLING: DEN GODE KOMMUNIKATIONSKULTUR BYGGER PÅ….

BØRN OG UNGES SEKS BYGGESTEN TIL GOD KOMMUNIKATION Sikrer, at der er nogen i den anden ende, der lytter

Opsamling: KOMMUNIKATION ER Et fælles ansvar Enkelt og tydeligt Professionel Sikker og tilgængelig Personlig og dialogbåret Tillidsfuld Struktureret og organiseret 1. Det er ikke ligegyldig, hvad DU gør! 2. Der er mere, der samler end deler os 3. Der er nogen, der lytter til det du siger (ekstra bonus)

KOMMUNIKATION ER EN FÆLLES OPGAVE BØRNENE ER SKOLEN/DAGTILBUDDET MEDARBEJDERNE ER SKOLEN/DAGTILBUDDET FORÆLDRENE ER SKOLEN/DAGTILBUDDET BESTYRELSEN ER SKOLEN/DAGTILBUDDET LEDELSEN ER SKOLEN/DAGTILBUDDET BØRNENE ER SKOLEN/DAGTILBUDDET