Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Nye begreber og styringsredskaber i Socialforvaltningen
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Medborgerskab – på sporet
Praktiske erfaringer med Byggeriets IKT specifikation
Tillid Temadag for AMIR
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Kommunal digitalisering Jakob Aagaard Harder 1.Politisk fokus i alle kommuner 2.Enighed om en fælles strategi med større forpligtelse – kommunerne handler.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Spastikerforeningens Landsmøde Egmont Højskolen d. 20. september 2014
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
1 Elektronisk borgerdokumentation i kommunerne Dasys Dokumentationskonference 15. september 2011.
Hvem er jeg Britta Kempel, leder af det specialiserede socialområde for voksne i Odder Kommune Bestiller ydelser efter Serviceloven: § 101, § 107, § 108,
Ledelse og patientforløb Vicedirektør Bente Ourø Rørth Konference 6
Hovedpunkterne i en ny strategi
Nye ældre – nye muligheder
KL-projekt 24. September Forebyggelse og Misbrug - § 17, stk 4 udvalg / Bjarke V. Bruhn-Rasmussen.
Udfordringer i sundhedsopgaven i den enkelte kommune - temaer fra interviewrunde strategiseminar januar 2015.
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange.
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange
Temaer for mødet Aktuelle kommunale udfordringer Formålet med det fælleskommunale kvalitetsprojekt Forventninger til regeringens kvalitetsreform Det videre.
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Organisering og styring af den kommunale sygepleje
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" VEU-rådet.
Københavns Kommune Evaluering og Next practice 23. maj 2013.
Hvad er Frederiksberg Kommune for en størrelse – og SSA?
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Vi lever vores liv. Gør dét vi vil. Vi tænker ikke engang over, at vi klarer os selv. Også for mennesker, der er født med et handicap, og ikke har prøvet.
Effektmåling af innovation Socialforvaltningen, Københavns Kommune Marie Traasdahl Staal.
Koordination på handicapområdet – København 11. juni 2009 v/ Mia Schneider og Bo Jensen, Handicapenheden, Servicestyrelsen.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
2. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Værdikæden og kommunikation Porters værdikæde består af 2 ting; De primære processer handler om de ting som virksomheden først og fremmest skal udføre.
Beskæftigelsesområdet
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Supply Chain management SCM
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Ved Arnfred Bjerg og Søren Knudsen
Tilfredshedsundersøgelse
Læringsteam Uge / Pakke 2 Modul 2.4 – Mere om FSIII.
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Afrapportering fra Arkitekturboard
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Landskabet omkring OS2Kravmotor i Syddjurs Kommune
FINN AMBY Underviser og forsker ved VIA University College, Aarhus.
Opfølgning på økonomiaftale juli 2015 mellem KL og regeringen
Ny teknologi til simulering af kommunale processer og regler
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
KL’s arkitekturrådsmøde
Borgerens adgang til egne data
§ 18-teamet Socialforvaltningen Center for Socialpolitik og Udvikling
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Progressionsmålinger og realkompetencevurderinger
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Fælles Faglige Begreber Det specialiserede socialområde for voksne
Præsentationens transcript:

Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne Fælles Faglige Begreber på voksen handicap- og socialområdet KL’s It-Arkitekturråd 28. februar 2018 Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne Gitte Duelund Jensen, Programchef Social og Sundhed, KL

KL’s It-Arkitekturråd 28. februar 2018 Fælles Faglige Begreber på voksen handicap- og socialområdet Baggrunden for igangsættelse af Fælles Faglige Begreber på voksen social og handicapområdet Større gennemsigtighed for sammenhænge mellem tilstand, indsatseffekt og pris Manglende sammenhæng & fælles faglig kommunikation på tværs af myndighed og udfører inden for socialområdet Behov for viden om effekt af indsatserne - i det enkelte forløb og på tværs af tilbud KL’s It-Arkitekturråd 28. februar 2018 De konkrete udfordringer fra analyserne: Manglende sammenhæng;  Mellem myndighed og udfører – borger skal som sagt ikke være dokumentholder – systemet skal  Både lokalt i kommunen og tværkommunalt Behov for mere tydelig faglig kommunikation på tværs igennem et fælles sprog  Der mangler en fælles forståelse for borgerens støttebehov på tværs. Behov for at få mere viden om, hvad der virker – og hvad virker for hvilke målgrupper?  Svært i dag. Data er ikke sammenlignelig på tværs Kvaliteten af den data, der ligger på socialområdet ikke er konsistent/sammenlignelig på tværs Behov for større gennemsigtighed  i forhold til sammenhængen mellem funktionsevnetilstand, den indsats/hjælp der gives og den effekt det gør for borgeren. Det muliggør bedre styring og prioritering på området Svingende datakvalitet – udfordring i forhold nøgletal og tendenser på socialområdet på tværs af kommunerne Behov for bedre samarbejde – mere koordination og fælles begreber om borgerne med de øvrige kommunale fagområder

De tre hoved-leverancer i projektet Fælles Faglige Begreber på voksen handicap- og socialområdet De tre hoved-leverancer i projektet 1. Standardisere, strukturere og klassificere begreber  Funktionsevnetilstand  Indsatser KL’s It-Arkitekturråd 28. februar 2018 Fælles begrebsapparat Dokumentations-praksis IT-understøttelse 2. Fælles dokumentationspraksis  Fælles måde at dokumentere progression  Fælles praksis mellem myndighed og udfører i de to vigtigste kontaktpunkter: bestilling og opfølgning. 3. Digital understøttelse Dokumentation baseret på klassifikationer Standardiseret udveksling mellem myndighed og udfører Standardiseret udtræk af data giver mulighed for fælles læring på tværs af kommuner Hvad skal der til, før vi når vores ønskede effekter?  Fælles faglige begreber for funktionsevnetilstand og indsatser … som vi bruger i de to vigtigste kontaktpunkter mellem myndighed og udfører: bestilling og opfølgning … som it-understøttes efter nogle fælleskommunale behov.

Voksen-socialområdet er komplekst Fælles Faglige Begreber på voksen handicap- og socialområdet Voksen-socialområdet er komplekst 98 kommuner køber og sælger socialfaglige indsatser af hinanden. KL’s It-Arkitekturråd 28. februar 2018

Voksen-socialområdet er komplekst Fælles Faglige Begreber på voksen handicap- og socialområdet Voksen-socialområdet er komplekst De sociale tilbud er også en del af dokumentationsopgaven! (Data hentet fra Tilbudsportalen, §§103, 104, 107, 108 – ikke §85) KL’s It-Arkitekturråd 28. februar 2018 Dataene giver en indikation om antal tilbud – ikke udspecificeret om der er tale om afdelinger, centre med flere tilbud under sig, etc.

Voksen-socialområdet er komplekst Fælles Faglige Begreber på voksen handicap- og socialområdet Voksen-socialområdet er komplekst De fire primære leverandører af it-fagsystemer som projektet samarbejder med: KL’s It-Arkitekturråd 28. februar 2018

Sammenhængen mellem leverancerne Fælles Faglige Begreber på voksen handicap- og socialområdet Sammenhængen mellem leverancerne 1. Standardisere, strukturere og klassificere begreber  Funktionsevnetilstand  Indsatser KL’s It-Arkitekturråd 28. februar 2018 Fælles begrebsapparat Dokumentations-praksis IT-understøttelse 2. Fælles dokumentationspraksis  Fælles måde at dokumentere progression  Fælles praksis mellem myndighed og udfører i de to vigtigste kontaktpunkter: bestilling og opfølgning. 3. Digital understøttelse Dokumentation baseret på klassifikationer Standardiseret udveksling mellem myndighed og udfører Standardiseret udtræk af data giver mulighed for fælles læring på tværs af kommuner Hvad skal der til, før vi når vores ønskede effekter?  Fælles faglige begreber for funktionsevnetilstand og indsatser … som vi bruger i de to vigtigste kontaktpunkter mellem myndighed og udfører: bestilling og opfølgning … som it-understøttes efter nogle fælleskommunale behov.

Sammenhængen mellem leverancerne Fælles Faglige Begreber på voksen handicap- og socialområdet Sammenhængen mellem leverancerne Gode råd fra jer: 1. drøfter fordele og ulemper ved en certificering af it-systemerne på baggrund af uddata, dvs. dataudtræk (ledelsesinformation) og system til system kommunikation (kommunikation mellem myndighed og leverandører af sociale indsatser). 2. drøfter om der er andre forhold omkring samarbejdet mellem it-leverandørerne som rådet vil gøre projektet opmærksomme på. KL’s It-Arkitekturråd 28. februar 2018 Fælles begrebsapparat Dokumentations-praksis IT-understøttelse 3. Digital understøttelse Dokumentation baseret på klassifikationer Standardiseret udveksling mellem myndighed og udfører Standardiseret udtræk af data giver mulighed for fælles læring på tværs af kommuner Hvad skal der til, før vi når vores ønskede effekter?  Fælles faglige begreber for funktionsevnetilstand og indsatser … som vi bruger i de to vigtigste kontaktpunkter mellem myndighed og udfører: bestilling og opfølgning … som it-understøttes efter nogle fælleskommunale behov.