Aktiviteter i en forhandlingsproces

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Rullende indskoling på Skovbyskolen.
TR-rollen frem mod nye arbejdstidsregler
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af Kompetencedelen April 2012 Ved.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Workshop almene boligdage
Roskilde Tekniske Skole
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
VAREDEKLARATION Peter Friis Jespersen Født
Orienterende møde 7. november Agenda Velkomst Præsentation af bestyrelsen 0.Bestyrelsens opgaver og ansvar 1.Britts fratrædelse 2.Byggeriet 3.Den.
DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE
Risici for SAPA-projektet
individuel lønforhandling
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
- Hvad kan I forvente som forældre?
Mandag d. 1.november 2010 på Mørdrupskolen
Overvejelser inden udsendelsen af dagsorden –Målrettet mod deltagerne –Nøglepersoner skal være til stede –Ingen punkter hvor svaret er givet –Vigtig –
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Per Gravgaard Hansen Per Gravgaard Hansen Faglig sekretær Søfartens Ledere Forhandlingsteknik samarbejde og gode råd.
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Spørg først dig selv: Hvad koster varen andre steder?
Program - ICDP International Childhood Development Program
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
© Søren Viemose KALØVIG Kvinder og forhandling. © Søren Viemose KALØVIG Konklusioner De såkaldt uforklarlige forskelle er ikke uforklarlige mere Mænd.
Llælædlf. Flere ka’ mere Spastikerforeningens økonomi skal styrkes. Spastikerforeningen vil være større Spastikerforeningen vil være mere synlig Spastikerforeningen.
Krav til tillidsrepræsentanten Modul 2 Forventninger Når man repræsenterer DSI i råd, nævn eller udvalg - er det vigtigt, at man fremfører DSI’s synspunkter.
Eksistentiel og Åndelig omsorg til døende.
Forhandlingsteknik - hvordan får jeg det bedste resultat med hjem?
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Forhandling med optimalt udbytte Teamleder Stine Hjarnø Jørgensen Konsulent Jacob Winther Nymand Gårdejer.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Kontaktgruppen. Medlemmer og funktion NST, FERV og KL Skal sikre fælles forståelse og løbende fremdrift Forbereder emner til den Nationale Styregruppe.
Sådan bruger du præsentationen
Når tillidsrepræsentanten forhandler løn TR MØDE den 23. og 24 februar 2015 Ved faglig konsulent Poul Thaarup Mikkelsen Hvad er TR’s opgave og ansvar?
Lønforhandling. De vigtigste pointer Lønforhandling foregår hele året Der er penge – det er et spørgsmål om, hvem der får dem Din tillidsrepræsentant.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Integrationsarbejdet i praksis samarbejdet mellem virksomhed og jobcenter Jan Højbjerg Holm butikschef Føtex Kalundborg Qerim Selmani Leder Jobcenter Kalundborg.
Det gode forældresamarbejde FOA vuggestuekonference Dorthe Boe Danbjørg, Næstformand Forældrenes Landsforening Det gode forældresamarbejde OrganisatoriskUformeltFormelt.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
 Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Temadag for TR.
Efterskoleforeningen
Kontraktstyring på Arbejdsmarkeds-styrelsens område
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
Læring gennem registrering og indberetning
Tilfredshed over hele linjen
Centralforeningen for Stampersonel
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Kommunikation - trykstil
Nye stillinger som pædagogiske ledere
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Gode råd om ... Start af forhandlinger 1. Gem irritation væk
Dialog om samarbejdet mellem jeres grupper/funktioner
Den gyldne balance … Hvad gør vi for dem? Hvad gør de for os?
Gode råd om ... Referatskrivningen
Den gyldne balance … Hvad gør vi for dem? Hvad gør de for os?
Forhandlingens DIAMANT
Bevidstgørelser og bekæmpelse af diskrimination
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Aktiviteter i en forhandlingsproces I hverdagen Når mødet er aftalt Mødet Efter Mødet Være synlig overfor modparten. Undersøge modpartens interesser omkring de emner, der skal forhandles. Bistå i udmeldingen af resultatet. Skabe en løbende dialog med modparten. Udveksle data, tal og viden, der skal indgå i forhandlingen. Rose resultatet – rose modparten for resultatet. Give viden som er interessant for modparten Drøfte ønsker og forventninger til resultatet af mødet. Bekræfte, at de argumenter, der skabte resultatet, holder i virkeligheden. Vise eksempler på det, der skal forhandles. Selv meddele klart, hvad man ønsker. Bekræfte glæden ved resultatet. Afholde jævnlige uformelle ”møder”. Fremsende/give skriftligt udspil forud for mødet. Fejre aftalen. Holde sig orienteret om modpartens vilkår. Involvere baglandet i at signalere forventninger. Hjælpe nye aftalemuligheder frem. Færdes i uformelle fora, hvor modparten – eller personer modparten lytter til – også færdes. Påvirke via tredjemand Se tiden efter mødet som en ny hverdag og en ny før-møde-fase, og arbejde derefter. © Søren Viemose