Hvordan kommer vi ind ad døren?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

TALENT-DK: Inspirationsmøde
Social kreativitet 10 billeder Dømmekraft Midtens fylde Balancegang
Lederudvikling.
Psykosocialt arbejde med ”umotiverede” unge
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Vi gennemførte en række interview ifm
Ud over rampen – hvordan?
Sprog/billeder på Internettet
Alléskolen. Skolen - 12 elever pr. klasse - 30 t. pr. uge incl. lektiehjælp - 2 lærere til hver klasse - Kontaktlærer til sagsbehandelere m. fl.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation.
Mindre grimt, tak.
Indsats i forbindelse med en alvorlig akut hændelse
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Konsensusprocessen.
Godt købmandskab Orienteringsfasen Tilbudsrunden
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Grupper – hvordan gøres det?
Procesværktøjer.
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Tillidsreformen – hvordan har jeg arbejdet med reformen og hvor langt er vi nået? MED konference
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Skole- og dagtilbudsafdelingen Systemisk anerkendende praksis - Vi er godt på vej! Vejlederuddannelsen Introdag.
- et forsøg på en analyse
Den gode historie Sådan finder vi på 24timer dagens historier ”Dét er en god historie!” Emma Gad for kommunikationsfolk.
Konfliktmægling Lars Kristensen EUR ING, Projektleder
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Refleksioner og opsamling ift. i går
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Relationelle Kompetencer
Formidling 22. Oktober 2007.
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
Salg til det offentlige - Næsten det hele er sandt!
EMPOWERMENT baner nye veje i guldborgsund kommune
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Mentor -Mentee Om udsatte unge på efterskoler. Mentor Ulrik Svanholm Pædagog 12 år som SSP konsulent i Hørsholm Kommune 1 år som Projektleder i Projekt.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Company programme - Veda
Begynd med at åbne
Du har åbnet en dør som ingen kan lukke i Du har banet den vej
SUCCES MED SALG 1.
Best practice i sociale medier
Hvordan får jeg indflydelse?
Kan man få indflydelse på en lov?
Gode råd om ... Start af forhandlinger 1. Gem irritation væk
MUNDTLIG FREMSTILLING
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Forankring Personlig udvikling i Det nye bibliotek SUPPLEMENT AS.
SRO 2018 hHx.
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
- og hvordan du undgår dem…
Professionel udvikling i det nye bibliotek
Fra anledning til udvikling
Hvordan motiverer vi de unge?
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Hvordan kommer vi ind ad døren? Lars L. Nielsen www.nielsennetwork.dk Hvordan kommer vi ind ad døren?

5 gode råd Kirkegaard: ”Kræv ikke, foreslå en ide” Forslå ideer, der kan hjælpe kommunen Brug fakta og den rigtige dokumentation Tal med politikere / samarbejdspartnere Brug netværk 5 gode råd

#1 Brug din Kierkegaard At man, naar det i Sandhed skal lykkes en at føre et menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er og begynde der. Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv i Indbildning, naar han mener at kunne hjælpe en Anden.  For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, maa jeg forstaa mere end han - men dog vel først og fremmest forstaae det, han forstaar. Naar jeg ikke gjør det, saa hjælper min Mere-Forstaaen ham slet ikke. Vil jeg alligevel gjøre min Mere-Forstaaen gjældende, saa er det, fordi jeg er forfærdelig stolt, saa jeg i Grunden i stedet for at gavne ham egentlig vil beundres af ham.   Men al sand Hjælp begynder med Ydmygelse: Hjælperen maa først ydmyge sig under dem, han vil hjælpe, og herved forstaae, at det at hjælpe ikke er at være den Herskesygeste men den Taalmodigste, at det at hjælpe er Villighed til indtil videre at finde sig i at have uret, og i ikke at forstaae, hvad den Anden forstaar.   Søren Kierkegaard: ”Brudstykker af en ligefrem Meddelelse". (1859)

Typer – hold øje med jeres image Politikerne og samarbejdspartnere taler sammen på tværs og der opstår hurtigt en klassificering af organisationen. Inddelingen er resultat af direkte kontakt, forhandlinger, medieudtalelser mv. Den døve Den lyttende Hjælperen Kamporganisationen Den interessante Den uinteressante

Vær ordentlig – også i sproget Tone skal afstemmes efter målgrupper og strategi Personlig, direkte kommunikation: Kend modtageren og afpas tonen Sørg altid for at bevare roen når du skal præsentere din sag og overtale eksempelvis en politiker

Dokumentér din sag, din påstand Det er ikke nok med påstande. Du skal altid kunne dokumentere din påstand Med dokumentation kommer du længst fordi I bliver sværere at komme uden om. Husk der er strenge krav til de økonomiske argumenter Og husk ”kampen om virkeligheden”: Din dokumentation er måske ikke dine stakeholders dokumentation = brug helst dine stakeholders præmis / model !

Den rigtige dokumentation Din idé skal være til fordel for kommunen Argumenterne skal være i orden i forhold til de politiske krav Der skal være en konkret og målbar gevinst Du skal kunne dokumentere samfundsfordelen Alle andre muligheder skal være undersøgt Din idé skal være dokumenteret / gennemregnet Der er strenge krav til de økonomiske argumenter Og der er næsten altid økonomiske konsekvenser Du skal derfor acceptere og forstå kommunens budgetlogik Du bør undgå overraskelser – dobbeltcheck derfor altid din dokumentation

Brug dit netværk Kender du politikere / interessenter / samarbejdspartnere? Hvis ikke, så identificer de vigtigste i netværket– hvem har du som ven? – som kan åbne døre for jer. Venner skal plejes systematisk Ikke-venner skal opsøges, målrettet igennem uformelle kanaler Eksempelvis via Sociale Medier, opsøg en politiker ved at kommentere med konstruktive forslag på deres debatter på ex. Facebook

Vær omhyggelig – valg af personer mm Lav altid en alliance, så du ikke står alene – der er mange som ønsker indflydelse. Alliancer gør indtryk ! Bedst at I skal kunne sige: “Som sektor kan vi foreslå….” Væld den rigtige rækkefølge – Ingen fast model. Som regel skal du begynde med politikere. Der er nemlig få embedsmænd og de har ikke tid ! Vælg den rigtige strategi for sociale medier: Men vær varsom. Store muligheder og stor potential for effektiv kommunikation, men også mulighed for irritation. Vælg den rigtige strategi for traditionelle medier : Kend journalisten, check målgruppens brug af medier og afpas tonen